تمارين للجزء السفلي من الجسم

علاج السمنة والنحافة

انا عندي تماريف لمنطقة الحوض والفخذين والارداف تقدرين تسوينها في اي وقت
1- نامي على ظهرك واديك جنبك بشكل مستقيم وارفعي ركبتك بحيث انك تكونين مرتاحة
2- الحين ارفعي الحوض لاقصى حد تقدرين عليه ولاطول مدة ممكنه وعدي من عشرة لعشرين مع شد البطن وعضلات الفخذين والارداف..شدي قد ما تقدرين بس لا ترهقي نفسك.الشد لازم علشان يكون التمرين فعال.. ويبيد في الحال ..
3- ما بين الفترة والثانية زيدي المسافة بين رجولك وافتحيهم بالتدريج .. وحاولي تكون اقدامك قريبة من اردافك في البداية وابعديهم بالتدريج.. يعني اول مرة تكون الركبتين متجاورتين والاقدام قريبة من الارداف ..بعد كم عدة ابعدي ركبك شوي بس وحركي اقدامك للامام بحيث انها تبعد عن مؤخرتك شوي ..وحاولي ترفعي الحوض بس مو كل جسمك ..وخلي راسك مرتاح عالارض.. ولا تنسي تشدي ..
بعد التمرين حاولي تمشي مسافة وسوي تمارين اطالة مثلا اركعي مع اديك على وسطك وانزلي بظهرك قد ما تقدري وبعدين ارفعي ولفي وسطك يمين وشمال..اوا جلسي ومدي رجليك قدامك وحاولي تلمسي اطراف اصابعك وتنزلي قد ما تقدري ..بعدين مدي رجل وضمي الثانية وانزلي
4- حاولي انك تشدي جسمك على طول وخصوصا العضلات اللي انت قاصدتها بالتمرين شديهم وارخي وارجعي شديهم
وانت جالسة او نايمة على ظهرك وانت ماشية او جالسة عند التلفزيون

الطريقة هذي انا شخصيا مجربتها ومفعولها اكيد بإذن الله مية في المية ولا تستغربي الالم اثناء التمرين لانه دليل على ان التمرين ناجع بس انتبهي من الاصابات والشد العضلي ولا تجهدي نفسك والنتيجة راح تبان على طول ان شاء الله في اقل من شهر بإذن الله
جربي وادعيلي ويا ريت تردي لي خبر
اختك في الله
lonesome_bride
6
2K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

فلوووووونه
فلوووووونه
يعطيج العااافيه حبيبتى على تمااااارين .......:17: :26:
قرية التوت
قرية التوت
مشكوررررررررررررررررة على التمرينات وان شاء الله اليوم ابداء اجربها:26:
نبــــــــــض
عزيزتي lonesome_bride

يعطيج العافية على هالتمارين الرائعه والمفيده

ففعلا إن الإستمرار عليها ولو يومين او 3 أيام بالإسبوع كفيله بإضها النتائج المرضية
*ياسمينة*
*ياسمينة*
شكرا شكرا شكرا lonesome-bride على الموضوع الجميل .. أنا جربت التمارين دي بس مش بالشكل الدقيق ده هيا فعلا ممتازة.. وإن شاء الله حجربها زي ما كتبتيها وأرد عليكي
al hothali
al hothali
:24: :26: