ام دندونه

ام دندونه @am_dndonh

عضوة نشيطة

الدخول اجبارى - - الدجاج المشوى مع ارز بالبسله و المكسرات بجد روووووووووعه

أطباق رئيسية

حبيباتى الغاليات انهارده حاشارك بأكله بصراحه جنان و سهله جدا يا رب تعجبكم

الدجاج المشوي مع الارز بالبسله "البازلاء"

نبداء بالدجاج المشوى "كملوا لحد الارز اوعوا تقروا الدجاج بس "

المقادير
1دجاجه مقطعه اربع قطع
بصله متوسطه مفرومه ناعم جدا و يفضل لو بصله كبيره و ناخد بس العصير بتاعها
3 فصوص ثوم مدقوق ناعم
ملح + فلفل + بهارات مشكله و يفضل الخاصه بالمشاوى
عصير ليمونه + ملعقتين خل كبار + 3 ملاعق كبيره صوص صويا

الطريقه
يغسل الدجاج جيدا و يصفى تخلط باقى المحتويات و يتبل بها الدجاج و يترك ليله كامله يفضل غرس فتحات فى الدجاج لتصل اليها التتبيله
يصفى الدجاج من التتبيله و يشوى على الفحم او ان لم تتوفر هذه الطريقه هناك طرق اخرى تعطى نفس الطريقه الا وهى
فى الشوايه الاستانلس على البوتاجاز من فوق او فى الشوايه الكهربا او فى الفرن و نقلب كل شويه لحد ما يستوى و لما يستوى كله نضعه فى قدرله غطاء محكم و نضع فيه فنجان فيه فحمه كبيره متوهجه ثم نصب عليها ملعقه سمن ساخنه جدا ثم نحكم الغطاء و نلف القدر بفوطه لمده نصف ساعه و بالهنا و الشفا حتاكلى دجاج مشوي كأنه مشوي على الفحم بالضبط

الارز بالبسله و "المكسرات" ---------------------- روعه

المقادير
2 كوب ارز منقوع ¼ ساعه و مغسول ومصفى
بصله متوسطه
250 جرام بسله
ملح + فلفل + ½ ملعقه صغيره بهارات
¼ ملعقه صغيره بهارات الارز تجدونها فى السوبر ماركت ممكن الاستغناء عنها ان لم توجد
½ كوب كبير سمن او زيت انا باستخدم زيت
ملعقه صغيره كارى
ملعقه كبيره معجون طماطم
مرقه دجاج تكفى لتغطيه الارز حوالى 3 اكواب ممكن تستخدمى مرقه دجاج ماجى بس انا لا افضلها ودايما باستخدم المرقه الطبيعيه
3 ملعقه كبيره زبيب عادى يوضع مع الارز
زبيب محمص فى السمن + لوز مقشر و محمص فى نفس سمن الزبيب " ايضا ممكن تستخدمى زيت لتزيين الطبق

الطريقه
تحمر البصله فى الزيت حتى يصبح لونها ذهبى فاتح نضع البسله ونقلبها ثم نضع البهارات كلها و الملح والفلفل و ملعقه معجون الطماطم تترك تغلى لمده 1من 5 الى 10 دقايق بحوالى ½ كوب مرقه دجاج بعد ذلك نضع الارز المصفى و الزبيب و نقلب و نشوف لو محتاج شويه ملح نضع مرقه الدجاحج حتى تغطى الارز بحوالى 2 سم و نتركها تغلى حتى يتشرب الارز ثم نقلب و نوطى عليه لمده حوالى 15 دقيق حتى تمام الاستواء ثم يغرف فى طبق تقديم و يجمل بالزبيب و اللوز المحمص و تمتعى بجمال الشكل و الطعم 0

باقدمه مع الدجاج المشوى والسلطات الذيذه و بيكون روعه

و بالهنا و الشفا و يا ريت تجربوه لذيذ و حيعجبكوا 000000000000
14
4K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

مشروووم
مشروووم
يا سيدى يا سيدى
الفراخ إيه و الرز إيه
حاجة عظمة
أعتقد أن الرز هيطلع روعة علشان البسلة و الزبيب هايعملوا أحلى شغل مع بعض
أنا برضة لما شفت ملف البط قلت إنه يا ما فى الجراب يا حاوى و أن أم دندونة هاتدوقنا أحلى و أطعم أكل فى الدنيا كلها
ذدينا كمان و كمان
ام دندونه
ام دندونه
حبيبة قلبى يا احلى مشروووم
يا رافعه معنوياتى و بعدين دا انا لسه تاتا تاتا انما انتوا ما شاء الله عليكوا اساتذه ربنا يخليكوا لينا 0

بس جربى الاكله دى يا مشروووم حتعجبك جدا و خفيفه و سهله ان جوزى بيحبها جدا جربى و قوليلى حتى ابقى رديتلك جميل البيتزا يا عسل دا انتى رفعتى راسى عاليه ------- هاهاها :24: :26: :24: :26:
ام علاء
ام علاء
وااااااااااااااو لسه تا تا وروووووووووووووووووعه

تسلم الايدين يا ام دندونه يا عمرى

والله يعطيك الف عافيه يا عسسسسسسسسسسسسل

والف شكر على الطبق الرائع

وننتظر المزيد يا حلووووووووووه

تحياتى

:21::21::21:
ورد الريف
ورد الريف
تسلميييييين ياطباخه روعه روعه الوجبه