don
don
don don :
سلطة التبولة(ش يسرى ) 1/2 كوب برغل مبلول – 2م زيت زيتون – 2 بصل اخضر ناعم – 2 طماطم مكعبات – 5 باقة بقدونس مخرطين ناعم – 2 م نعناع اخضر مفرى – 2 عصير ليمونة – ملح وفلفل الطريقة الصوص(2م زيت زيتون و 2 عصير ليمونة و ملح وفلفل) نخلطهم مع بعض فى طبق نضع البقدونس والنعناع والبصل والطماطم مع بعض ثم نضع عليهم الصوص ونضع البرغل ونقلبهم مع بعض ونغرفها
سلطة التبولة(ش يسرى ) 1/2 كوب برغل مبلول – 2م زيت زيتون – 2 بصل اخضر ناعم – 2 طماطم مكعبات...
دجاج صينى مع شعيرية الارز (ش يسرى )

2 صدر دجاج – 2 م صويا صوص – 3 فلفل الوان – جزر – كوسة – مشروم – م جنزبيل – فص ثوم – بصل ناعم – م كورن فلور (نشا ) – شعيرية
الطريقة
نقطع الصدور شرائح متوسطة ونتبلها بملح وصويا صوص ثم اشوحها فى الزيت
فى مقلاية تانية نشوح الخضار فى الزيت ونقلب ثم نضع المشروم ونقلب ثم نضع الصدور المتشوحه على الخضار
الصوص ( فى نفس مقلاية تشويح الفراخ نشوح بصلة وثوم وجنزبيل وخل وصويا صوص وشوية ماء ونقبهم ثم نزوب النشا فى شوية ماء ونضعها على الصوص ونقلبهم تقليبة ثم نضعه فى مقلاية الخضار والفراخ ونقلبه ونغرفه
don
don
don don :
دجاج صينى مع شعيرية الارز (ش يسرى ) 2 صدر دجاج – 2 م صويا صوص – 3 فلفل الوان – جزر – كوسة – مشروم – م جنزبيل – فص ثوم – بصل ناعم – م كورن فلور (نشا ) – شعيرية الطريقة نقطع الصدور شرائح متوسطة ونتبلها بملح وصويا صوص ثم اشوحها فى الزيت فى مقلاية تانية نشوح الخضار فى الزيت ونقلب ثم نضع المشروم ونقلب ثم نضع الصدور المتشوحه على الخضار الصوص ( فى نفس مقلاية تشويح الفراخ نشوح بصلة وثوم وجنزبيل وخل وصويا صوص وشوية ماء ونقبهم ثم نزوب النشا فى شوية ماء ونضعها على الصوص ونقلبهم تقليبة ثم نضعه فى مقلاية الخضار والفراخ ونقلبه ونغرفه
دجاج صينى مع شعيرية الارز (ش يسرى ) 2 صدر دجاج – 2 م صويا صوص – 3 فلفل الوان – جزر – كوسة –...
فروت سلاط(ش يسرى )

فاكهه – برتقال – خوخ – كيوى – تفاح – عنب – كمثرى – موز – عصير برتقال
الطريقة
نقطع الفاكهه كلها قطع متوسطة ثم نضع عليها كوب عصير البرتقال ونقلبها ونقدمها
جوليانا ام جينا
صباح الخير يا don
انا روحت محلات لوازم الحلوانية في العتبة ولقيت بودرة الكيكة الاسفنجية اللي بتقول عليها mokka
بس الراجل في المحل قاللي تتعمل في صينية كبيرة مقاس 30
لوعايزة اعمل تورتة مقاس24 او في قالب الدبدوب والارنب مثلا اللي بتتباع في المحل اللي جنبه
هل اقسم المقدار ؟
يعنى نص كيلو بودرة في صينية ولا ايه؟؟؟
ويا ريت يا mokka تقولي لي عملتيها في صينية مقاس كام؟
mokKa
mokKa
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الى جوليانا ام جينا (اسمك جميل ما شاء الله )
وانا بشتريها سالنى البائع انت عايزه تعمليها فى صينيه مقاس كام؟
ووزن الكميه المناسبه وقالى كام بيضه للمقاس ده
بس انا مش عارفه كان قد ايه الوزن بالضبط
انا عملتها فى صينيه 26 وحطيت خمس بيضات_اعتقد انه كان تقريبا نص كيلو_
يارب اكون فدك بس هى ان شاء الله هتعبجك جدا وبالهنا والشفا
شهيدة...79
شهيدة...79
جزاك الله خيرا يا دون

وفي انتظار اللينكات