don
don
don don :
لام طاجن مع الكسكسى بالزعفران 300ج كسكسى – 80ج زبدة – 150 ج ماء – 1جم زعفران – ½ كيلو لحمة ضانى 100ج بصل – 15ج ثوم – 100ج جزر – 3 ورقة لورو – 20ج دقيق 30ج صلصة طماطم – ملح الطريقة نضع فى حلة 2 كوب ماء و2 معلقة زبدة والزعفران وشوية ملح لحد الماء مايغلى ثم نضع الكسكسى شوية شوية لحد ماتلاقيه مسك وبقى زى المرمل نتركه على نار هادية نتبل اللحمة بالملح والفلفل ونشوحها فى الزيت لحد ماتاخد لون ثم نضع شرايح البصل والثوم ونقلب نقلب ثم نضع معلقة كبيرة دقيق ونقلب ثم نضع 2 معلقة كبيرة صلصة طماطم وماء لحد ماتستوى وفى الاخر نضع شرايح الجزر ونقلب ثم نغرف الكسكسى ونعمل حفرة فى النص ونضع فيها اللحمة
لام طاجن مع الكسكسى بالزعفران 300ج كسكسى – 80ج زبدة – 150 ج ماء – 1جم زعفران – ½ كيلو لحمة...
ريش ضانى بعسل النحل والفلفل المجروش

½ ك ريش ضانى او بتلو – 50ج عسل نحل – 50ج كاتشب – 50ج فلفل اسود مجروش
2 معلقة خل – ملح وفلفل
الطريفة
نتبل اللحمة ونشوحها فى الزيت نص تشويحه واشيلها من على النار
اضع الخل والكاتشب والفلفل على بعض واخلطهم ثم ادهن الفراخ بالفرشاة بالخلطة دى
ثم ارش عليها ملح وفلفل وادخلها الفرن وبعد ماتطلع
اضغ فى الطبق خلطة الكرنب واضع عليها الريش
خلطة الكرنب
كرنب احمر بالتفاح
كرنب احمر – زيت – تفاح – ذبدة – ملح – فلفل
اقطع الكرنب والبصل شرائح رفيعه
نضع معلقة زبدة على النار واضع الكرنب والبصل وشرائح التفاح لحد مايدبل بس
واتركه مع التقليب واضع ملح وفلفل واغطيه لحد ما كله يستوى
ام سويلم
ام سويلم
don don :
سندوتش دايت شرائح دجاج مستوية – خس – تونة – طماطم – جرجير – خس عيش سن ناشف مفتوح من الجزء العلوى الطريقة نضع فى كل رغيف خس وشوية جرجير وشريحتين دجاج وشوية تونة وشريحتين طماطم وسنة جبنة موزاريلا وندخله الفرن لحد ما الجبنة تسيح بس
سندوتش دايت شرائح دجاج مستوية – خس – تونة – طماطم – جرجير – خس عيش سن ناشف مفتوح من...
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهد
اختي دون دوووووووون
الله يعجيك العافيةعلي المجهود اللي بتبذلينه معانا
والله يجعله في ميزان حسناتكم

اختي ممكن طلب واذا كان في اي مشكلة فبلاش منه انسيه. اتفقنا
ممكن اطباق حلقة الاسبوع ده بتاعة الشيف ايمن بتاعة الأكل الخفيف والصيامي وحلقة اللي بعديها بتاعة الشيف شربيني بتاعة الأسماك

وبعدين دون حبيبتي انا اتلخبطت ايه الفرق بين الصيامي والدايت يعني الرجيم
مش عارفة يعني الطبق الصيامي ايه اللي بيدخل فيه واللي مابيدخلش فيه
والطبق الدايت ايه

وسلامتك يا عسل
don
don
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهد اختي دون دوووووووون الله يعجيك العافيةعلي المجهود اللي بتبذلينه معانا والله يجعله في ميزان حسناتكم اختي ممكن طلب واذا كان في اي مشكلة فبلاش منه انسيه. اتفقنا ممكن اطباق حلقة الاسبوع ده بتاعة الشيف ايمن بتاعة الأكل الخفيف والصيامي وحلقة اللي بعديها بتاعة الشيف شربيني بتاعة الأسماك وبعدين دون حبيبتي انا اتلخبطت ايه الفرق بين الصيامي والدايت يعني الرجيم مش عارفة يعني الطبق الصيامي ايه اللي بيدخل فيه واللي مابيدخلش فيه والطبق الدايت ايه وسلامتك يا عسل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهد اختي دون دوووووووون الله يعجيك العافيةعلي المجهود اللي...
كباب سمك مع جمبرى

كيلو سمك فيلية – ½ ك جمبرى مقشر – ثوم – صوياصوص – جنزبيل فريش
فلفل ملون – بصل – شطة – بزنجان – استر صوص
الطريقة
اضع على السمك ثوم مهروس وصوياصوص وقطعه صغيرة معجون شطة
واخلطهم كويس بأيدى ثم نضع شوية زيت زيتون والجنزبيل
ثم ننغزه فى الاسياخ قطعه بصل قطعه سمك قطعه بصل واحدة جمبرى
قطعه فلفل واما نضع زيت فى صينية ونسويهم على النار
او نشويهم فى الفرن او الشواية
نضع فى طبق التقديم بقدونس مخرط فى طبق
ونرصص الاسياخ عليهم
don
don
don don :
كباب سمك مع جمبرى كيلو سمك فيلية – ½ ك جمبرى مقشر – ثوم – صوياصوص – جنزبيل فريش فلفل ملون – بصل – شطة – بزنجان – استر صوص الطريقة اضع على السمك ثوم مهروس وصوياصوص وقطعه صغيرة معجون شطة واخلطهم كويس بأيدى ثم نضع شوية زيت زيتون والجنزبيل ثم ننغزه فى الاسياخ قطعه بصل قطعه سمك قطعه بصل واحدة جمبرى قطعه فلفل واما نضع زيت فى صينية ونسويهم على النار او نشويهم فى الفرن او الشواية نضع فى طبق التقديم بقدونس مخرط فى طبق ونرصص الاسياخ عليهم
كباب سمك مع جمبرى كيلو سمك فيلية – ½ ك جمبرى مقشر – ثوم – صوياصوص – جنزبيل فريش فلفل...
عيش على الطريقة الالمانية

2رغيف فينو (خبز صامولى)- 2 بيضة – 100ج بصل – 100ج ذبدة
2فص ثوم – ¼ كوب حليب – روزمارى – شيفذ- تفاحة مقطعه مكعبات صغيرة جدا
كبدة مستوية نص سوى
الطريقة
نقطع الخبز شرايح ونضعه فى طبق
اضع الذبدة على النار واضع البصل المفروم والثوم المفروم والتفاحة والروزمارى
والزبيب ةنقلب لمدة دقيقتين
نضع البيض على الحليب و نخلطهم كويس
نضع على الخبز ملح وفلفل
نضع الخلطة على الخبز ونضع الكبدة المقطعه صغير ثم نضع الحليب على الخبز
ونخلطهم كويس بالمعلقة ثم اعجنها بأيدى
افرد ورقة فويل وادهنها بايدى بالزيت واضع الخليط والفها كويس قوى قوى
ثم اضعها فى صينية بها ماء لحد مايغلوا شوية وبعدين اغطيها واضعها فى الفرن
لحد ماتستوى وبعدين اطلعها من الفرن وافك الورقة الفويل
واقطعها فى طبق التقديم
don
don
don don :
عيش على الطريقة الالمانية 2رغيف فينو (خبز صامولى)- 2 بيضة – 100ج بصل – 100ج ذبدة 2فص ثوم – ¼ كوب حليب – روزمارى – شيفذ- تفاحة مقطعه مكعبات صغيرة جدا كبدة مستوية نص سوى الطريقة نقطع الخبز شرايح ونضعه فى طبق اضع الذبدة على النار واضع البصل المفروم والثوم المفروم والتفاحة والروزمارى والزبيب ةنقلب لمدة دقيقتين نضع البيض على الحليب و نخلطهم كويس نضع على الخبز ملح وفلفل نضع الخلطة على الخبز ونضع الكبدة المقطعه صغير ثم نضع الحليب على الخبز ونخلطهم كويس بالمعلقة ثم اعجنها بأيدى افرد ورقة فويل وادهنها بايدى بالزيت واضع الخليط والفها كويس قوى قوى ثم اضعها فى صينية بها ماء لحد مايغلوا شوية وبعدين اغطيها واضعها فى الفرن لحد ماتستوى وبعدين اطلعها من الفرن وافك الورقة الفويل واقطعها فى طبق التقديم
عيش على الطريقة الالمانية 2رغيف فينو (خبز صامولى)- 2 بيضة – 100ج بصل – 100ج ذبدة 2فص...
سلطة البطاطس

½ ك بطاطس – 100ج بصل – 100ج خيار مخلل – 50ج مستردة
¼ كوب خل – بقدونس – ثوم – بسطرمة – شيفز
الطريقة
نضع الخل مع المستردة والثوم المهروس مع بعض
نقطع البطاطس مكعبات ونضع عليها الشيفز المخرط والبصل المخرط ونخلطهم بالراحة
بأيدنا ثم نضع المستردة ونخلط ونضع البسطرمة ونقلب
ونغرقه فى طبق التقديم