يأاخواتى يا منتظرات الحمل باذن الله تعالواأأأأأأأأأ

تأخر الحمل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا بجد الله بحبكو فى الله
وبدعيلكواااااا وبجد نفسى ربنا يفرحكوا جميعاا
انا الحمدلله ربنا رزقنى ببنوتى بعد ماتجوزت الحمدلله ادعولى ربنا يبارك فيهااا بس بعد مافطمتها انتظرت اتاخرت شوية الحمدلله حبة هرمون لبن من الرضاعة على لخبطة هرمونات وكيس وظيفى الحمدلله حاجات بسيطة الحمدلله مش قصتنا دلوقتى خالص
بس سبحان الله حاسة بحكمة ربنا اوى وراضية بيها عشان احنا كلنا متساووين ربنا بيعدل بينا ممكن واحدة تتأخر فى الحمل التانى واحدة تتأخر فى الحمل الاولانى بس تحمل فى البيبى التانى على طول فبجد والله ربنا مش بيظلم حد ابدا ابداااا كمان بجد الفترة دى ليها ميزة انى حسيت بكل اخواتى المنتظرات بجد نعمة كبيرة تحسى بالناس اللى حواليكى ازاى بندعى لبعض من قلبنا انى بفتكر كام اسم فى الصلاه ادعيلهم من قلبى انا عمرى ما شفتهم والله انا حاسة انها رحمة ربنا يبدخلها قلوبنا ماتضايقش وماتحزنووووووووووووووش ابدا خليكوا متطمنين بحسن الظن بالله وانه كاتبلكوا الحمل بس لسة الأوان ماجاش
لسة كنت بسمع الشيخ على قناة ازهرى بيقول (من تعجل الشىء عوقب بحرمانة) اذا ماكنش راضى ومعترض على ان ربنا مش بيستجيب دعاه بيجزع جواه
ويقول انا بدعى ولسة ربنا مااستجبش و مش راضى والله حسيت بطمأنينة ان فعلا احنا قلقانين ليه لازم لازم منستعجلش وهيجى فى وقتة ان شاء الله بس نخلى ظننا بالله كبيررررررررررر اوى ونقول بس انه لسة الاوا ن ماأنش مش ربنا ما بيستجيبش لأن وعد الله حق بجد (ادعونى استجب لكم)وان ربنا بيستجيب اى دعوة مادام مش بأثم فاتطمنووووووووا واهدوا بجد سبوها على ربنا والتوتر بيأخر الحمل حرام اعصابكوا اللى بتتدمر ربنا مش هيضيع عبد بيلجأله ابد ابداااااااااااا بجد وبجد اكيد ربنا اعلم من ده الخيرليك بجد انا فى شغلى بشوف اطفال مريضة والاطفال اللى فى الحضانات وحالتهم صعبة بقول مايمكن حد يستعجل وابنة يتعب يمكن ربنا بيأخرة عشان هيرزقة بطفل سليم معافى اكيد ربنا ليه حكمة( اذاعلمتم الغيب لرضيتم بالواقع) ا و حتى انه ابتلاء وربنا رايدلك ثواب عظيم بصبرك وان الموضع ده كان سبب انك تقربى من ربنا اكتر
وان ربنا هيكرمك ويعطيكى(مامنعك الا ليعطيك) ربنا هيعضك بكرمه تخيلى ربنا اسمة الكريم وهيعوضك بكرم رب العالمين ياااااه اكيد كبير اوى انتوا مش بتلاحظوا ان كتير من المتأخرات ربنا بيرزقهم توأم شفتوا ربنا كريم ازاى

بس ماتنسوش الاخذ بالاسباب يعنى لو فى علاج ناخدة نتابع مع الدكتر ونعرف ان هو سبب مش هو اللى هيشفينا ده ربنا ونستخير قبل اى خطوة ا اى دوا والله
بجد وندعى بقى كتير نتحرى اوقات الاجابة اللى هى بين الاذان والاقامة والثلث الثالث من الليل والعبد وهو ساجد دعوة الصائم حين يفطر وساعة فى يوم الجمعة يقال انه الساعة اللى قبل المغررررررب بس الاصح اناه غير معروفة وساعة صلاة الجمعة وقت الخطبة وانتى بتسمعى اى درس دينى او فى حلقة قرآن لية بقى لأن الملايكة بتبقى محوطاكى وبتؤمن على الدعاء اللى بتدعية ربنا بيستجيب الدعاء اللى الملائكة بتؤمن عليه ده كلام معلمة القرآن وسبحان الله محدش دعى فى الحلقة الا ربنا استجاب له والاستغفار كتير الصدقة بنية الانجاب قيام اللىل وهدوا اعصابكوا خالص واتطمنوا ربنا رحيم وما بيردش حد عن بابه
بحبكو فى الله
بس لما سمعت الجملة اللى قالها الشيخ افتكرتكا قلت انبهكوا عشان ماتكونش السبب فى تأخير الحمل
يارب أرزقنا جميعا بذرية صالحة سليمة معافاه بدون نقص او زيادة ياااااااااااااااااااارب

منقول للفائدة
48
9K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

دلوعة النقيب
دلوعة النقيب
مشكوره
إشتيآآآقي
إشتيآآآقي
جزاك الله خير
"طهر الطفوله"~
جزاك الله خير
سنسن 80
سنسن 80
جزيتي خيرا