الريجيم المثالي.. ريجيم اللقيمات ..تجربتي في إشباع المعدة وعلاج النهم للأكل

علاج السمنة والنحافة

لو سألت أي عضوة وقلتلها ايه هو نظام الريجيم المثالي؟؟

كلهم هايقولوا نفس الشئ

النظام اللي ينزل الوزن وبنفس الوقت ماتحسيش معاه بالجوع وماتتحرميش من شئ

وكمان وزنك مايرجعش يزيد بعد لما توقفيه

اليوم هاكلمكم على نظام اللقيمات للدكتور محمد الهاشمي

النظام دا فعلا رائع جدا وممتاز

= بينزل الوزن لكن بالبطئ << علشان الوزن يثبت بحيث إنك لو أكلتي في يوم بزيادة مايرجعش وزنك يرتفع بسرعة

وحطي نقطة مهمه ببالك

اللي بتفقديه بسرعة ..بترجعي تكسبيه تاني بسرعه ويمكن أزيد

= مش بتحسي بالجوع مع نظام اللقيمات >> لأن كل ساعتين إلى 3 ساعات بيكون فيه نوع من اللقيمات هاتاكليها

= مافيهوش حرمان >> كل شئ مسموح حلويات , بيتزا, معجنات, ساندويتشات, فاست فودز, أكل البيت العادي, محشي

= الميزة الزيادة في النظام دا إنه زي العلاج

بيصغر حجم المعدة وبنفس الوقت بيعالج النهم للأكل سواء النهم للحلويات أو النهم للأكل عموما

فبتلاحظي معاه إنك بتحسي بالشبع مع أقل وجبة حتى لو كنتي بتحبيها

فبيكون أسلوب حياه

فحتى لو مافقدتي وزن كبير في بداية النظام مقارنة بالأنظمة التانية

لكن هاتفقدي وزن بالبطئ وبالتالي ثابت ومع الاستمرار

محتاج صبر وإستمرار

زيه زي اي ريجيم في بدايته صعب

لكن بعدين بتحسي إنه بقى اسلوب حياة

ريجيم اللقيمات للأستاذ دكتور محمد الهاشمي أستاذ بجامعة قصر العيني

الريجيم من الأنظمة المعتدلة اللي مافيهاش حرمان من أي شئ وتقدري تستمري عليه فترة طويلة ولما توقفيه وزنك بيكون ثابت غير الأنظمة الأخرى الكيميائية مثلا لما بتوقفيها الوزن بيزداد بسرعة جدااااا

الافطار

1/4 رغيف بلدي أو شريحة توست سن ( توست أسمر بالردة) .

+ بيضة مسلوقة أو ملعقة كبيرة حلاوة طحينية أو ملعقتين كبار فول مدمس ، أو قطعة جبن جودة (لايت) .

بعد ساعتين:

أي ثمرة فاكهة ( برتقال أو تفاح أو موز ) ، أو ثمرة خضار ( جزر – خيار – طماطم ).

بعد ساعتين:

تناولي أي ثمرة فاكهة أو ثمرة خضار ، واستمري على هذا المنوال حتى قبل موعد الوجبة الرئيسية بساعتين .

قبل الوجبة الرئيسية بساعتين .

تناولي 3 حبات لوز أو 5 حبات فول سوداني شرط أن تمضغيها جيداً.وكرري ذلك كل 1/2 ساعة حتى تتناوليها 4 مرات في الساعتين،

وبذلك تكوني تناولتِ 12 حبة لوز ، أو 20 حبة فول سوداني ، شرط ألا تشربي أية سوائل في هذه الفترة، حتى لا يسقط اللوز من أعلى المعدة (الموجود فيها نقطة الشبع) إلى أسفها .

الغرض من أكل اللوز وعدم شرب الماء بعده هو إن اللوز أو السوداني هايعمل كتلة في أعلى المعدة فتضغط على مركز الشبع في المعدة فتحسسك بإمتلاء وشبع لما تيجي تتغدي الوجبة المفرحة

الوجبة الرئيسية المفرحة:

طبق به كوب ونصف سلطة خضراء عليها ملعقتي زيت زيتون لمنع الإمساك والاستفادة من السلطة من مادة اليوتين (وهي مغذية للمخ والأعصاب والعين ) .

في طبق آخر ضعي كوب ونصف من الطعام الموجود في المنزل،

وهذا الطعام عبارة عن وهذا الطعام عبارة عن الطعام المعتاد ويشمل نصف كوب نشويات مثل الأرز أو المكرونة أو بطاطس أو محشي أو قطعة حجم الكف رقاق أو نصف رغيف بلدي) + نصف كوب خضار مطبوخ أي نوع + قطعة بروتين في حجم الكف ( سمك لحم دجاج أو بيض ماعدا البانيه)

أما الطبق الثالث الصغير فيوضع به قطعة حلوى مثل الأيس كريم أو الشيكولاتة أو البسبوسة أو الجاتوه ، ولكن في حجم علبة الكبريت فقط.

بعد الوجبة المفرحة بيكرر نفس الشئ اللقيمات

هذا لمن كان وزنه أقل من 90 كيلو

أما من كان وزنه من 90 إلى 150رفهو ينصح بتناول مره ونصف قدر ماسبق

الدكتور بينصح بتثبيت نوع اللقيمات نوعين فقط كل يوم علشان يقلل من الإحساس بالجوع

اللقيمات بتكون كل ساعتين -3 ساعات

الوجبة المفرحة بتكون آخر النهار كمكافأة لأن لو أخدتيها بوقت الغذاء بدري هاتحسي بالجوع طول اليوم ففعلا خللوا الوجبة المفرحة آخر النهار

وفي النهاية إذا كنتِ تريدين التخلص السريع من الوزن ينصحك د.الهاشمي بالتخلي عن الحلوى الموجودة في الوجبة المفرحة،

هكذا يمكنك التخلص من 33 كيلو في 33 أسبوع بلا حرمان ولا جوع ولا جراحات مؤلمة .

كما يمكنكِ الاكتفاء بـ 5 ملاعق أرز أو معكرونة مسلوق أو حبة بطاطس مسلوقة أو 1/2 رغيف خبر بلدي، هذا إذا كنتِ تريدين فقدان وزن أسرع .

يعني بإختصار النظام بيتكون من (5-10 لقيمات باليوم + وجبة مفرحة + لقيمات حبات اللوز قبل الوجبة المفرحة)

واللقيمات دي مثل (ربع رغيف ببيضة أو ملعقتين فول أو ملعقة حلاوة - ثمرة فاكهة أي نوع فاكهة - ثمرة خضار-قطعة صغيرة شوكولاتة -نصف مثلث بيتزا-ربع ساندويتش فاست فود)

أشهر اللي خسوا على نظام د. الهاشمي هو الشيف الشربينى خس من 158 كيلو الى 118 كيلو فى ست شهور

د.الهاشمي له قناة على اليوتيوب ابحثوا عنها على اليوتيوب بإسمه (اللقيمات الهاشمي)

وفيها كل حلقات نظامه الغذائي اللي شرحها في مقابلة تلفزيونية (12حلقة)

الحلقات فيها شرح مستفيض

وعندي كتابه كمان لو محتاجين فيه شئ أنا قرأته وفهمت النظام كويس وبديت أطبق فيه ويارب أقدر أستمر

وأي استفسار أنا موجودة
461
159K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ناعس الترف
ناعس الترف
يعطيك العافيه
ابتسامه صمت
ابتسامه صمت
يعطييك العاافيه ..
د/طيــر الحــرم
يعطيك العافيه
يعطيك العافيه
جزاك الله خير عزيزتي
العاقلة
العاقلة
طيبَ دحيِن إنتِ قلتِ إن عآدِي شوكلآتِة
لكِن آنآ مآبشوف بالجَدوَل الغذآئي فيه شوكلآتة
و إذآ كآن فيِه لو بآكِل سنيكرز آكِل نصِه و لآكِيف .. ؟
و شكِرًا كثِيِيِر ق1 حَبوبِه =)
د/طيــر الحــرم
طيبَ دحيِن إنتِ قلتِ إن عآدِي شوكلآتِة لكِن آنآ مآبشوف بالجَدوَل الغذآئي فيه شوكلآتة و إذآ كآن فيِه لو بآكِل سنيكرز آكِل نصِه و لآكِيف .. ؟ و شكِرًا كثِيِيِر ق1 حَبوبِه =)
طيبَ دحيِن إنتِ قلتِ إن عآدِي شوكلآتِة لكِن آنآ مآبشوف بالجَدوَل الغذآئي فيه شوكلآتة و إذآ كآن...
عزيزتي العاقلة

دا نظام غذائي معتدل ومافيهوش حرمان وبنفس الوقت بيثبت الوزن اللي بتنزليه

الجسم بيحتاج سكريات يوميا ..انتي هاتعطيه سكريات لكن أقل من احتياجه ..فقط علشان نشبع رغبتنا وحبنا للحلويات وعلشان تساعدي على الحرق لأن مهم جدا للحرق وجود نسبة صغيره من السكر

قطعة حلويات في حجم علبة الكبريت يعني حجم عقلتين إصبع يعني صغيره جدا

لكن لو لاحظتي الدكتور الهاشمي قال للي عايز ينزل نزول أسرع يخفف من الحلويات بالنظام

شوكولاته سنكرز مسموح بقطعه صغيره حجم علبة الكبريت فقط بس راعي إن شوكولاته سنكرز دسمه جدا

شوكولاته سنكرز أنا من يومين أكلت قطمة بعدين كملت حبه كامله <<< ) :

وما أثرش على الوزن غير 100 جرام زدتهم تقريبا

ودي ميزة النظام دا إنك ممكن في يوم لو زودتي في أكلك شويه مش هاتلاقي زيادة سريعة

وباكل عادي من أكل البيت محشي أو أي شئ ودي ميزة ثانية

أنا كنت بعمل نظام دشتي قبل كدا اللي بيعتمد على اللحوم والدهون فقط

ماقدرتش استمر عليه أبدا ..أولا حسيت بملل ثانيا كنت محتاجة سكريات جدا جدا جدااااا

نزلت عليه في خلال 5 ايام نزلت 4 كيلو ووقفته ماقدرتش أكمل

لكن مع كل وجبة معتدلة كنت باكلها بعد لما وقفت النظام كنت بزيد كيلو لحد ماوصل وزني تاني للمعتاد

نظام اللقيمات مش هاتحسي بملل فيه أبدا

والنهم للحلويات بتسديه بقطعة الحلوة الصغيرة اللي هاتاخديها

وانتي ومقدرتك عايزه تلغيها علشان تحصلي على نزول سريع أو لو مش قادره هي كدا كدا مسموح بيها

كمان شئ الدكتور الهاشمي حاطط رقمه عادي لأي استشارة

فأول يوم كان بيواجهني مشكلة كبيره إني جعانه بعد الوجبة المفرحة واللقيمات الصغيره مش بتشبعني بعدها ابدا

فقاللي أخري وجبتك المفرحة على قد ماتقدري لآخر وقت

أنا يومها أخذتها الساعة 2 الظهر!!!!!

فسمعت كلام الدكتور وأخذتها بالليل الساعة 8 وفعلا استمريت على كدا وقبلها وبعدها باخد اللقيمات وفعلا الحمد لله اتعودت ومابقيتش أحس بجوع

بس اصبري واستمري

كمان شئ بالنسبة للحلويات والنهم ليها

فيه حاجه الدكتور كاتبها في كتابه وهي النتباستيللا nutpistella

دا رابط الدكتور الهاشمي عنها

http://www.americanchronicle.com/articles/view/56900

بس أنا صراحة ماجربتهاش هي طعمها حلو بس ماحطيتهاش في ريجيمي

بيقول إن خلط شوكولاته النوتيللا مع زبدة الفستق وأكلها كلقيمات (ملعقة) مش بتزيد الوزن

وبيقول إن وجود الفستق المطحون مع شوكولاتة النوتيللا بيمنع امتصاص الدهون منها وبالتالي مش بتتخن!

كمان حاجه في كتابه حاطط آراء دكاترة أجانب في مواقع أجنبية في نظامة مقارنة بأنظمة عالميه أخرى وإنه إتقيم على إنه نظام ممتاز ومن أفضل الأنظمة فعلا ومعجبين بيه جدا

جربي النظام واستمري هاتلاحظي إنه فعلا بيصغر حجم معدتك وبتحسي بالشبع مع أقل وجبة

وبالتالي هاتقدري تخسي بسهوله بدون عذاب يعني كأنة نظام معالج