د/طيــر الحــرم
يعطيك العافية
يعطيك العافية
جزاك الله خيرا عزيزتي
الساريةzx
الساريةzx
جزيت خيراً
د/طيــر الحــرم
جار الحفظ....
جار الحفظ....
جزاك الله خير
joooj212
joooj212
الله يجعلها في ميزان حسنااااتك ياااارب

فعلا محتاجه خلطه العنايه بعظمه جانب الساق

لكن عندي سؤال ليش في خلطه العنايه بالكعبين استبدلتي كريم ديبروساليك بكريمات ثانيه

وفي خلطه العنايه بعظمه جانب الساق استبدلتي كريم ديبروساليك بخلطه فازلين +بودرة ساليسيلك2% فقط ؟؟؟

لأني خايفه ما أحصل كريم ديبروساليك وحبيت استبدله ببدائل ديبروساليك في خلطه العنايه بالكعبين ينفع ولا لا ؟؟

لأني اخاف ما أحصل كريم ديبروساليك ولا أحصل بودرة ساليسيلك ؟؟؟ لأن مبين من أسمائهم انهم مش موجودين في السعوديه او يمكن احصلهم بصعوبه وانا محتاجه للخلطه الحين فأيش أعمل ؟؟

واذا كان ماينفع استبدلهم بالكريمات اللي قلتيها ياليت تكتبين حجم الفازلين وصورة البودرة ولك جزيل الشكر

اذا كان ينفع استبدال كريم ديبورساليك بيتنوسال مرهم أو مرهم لوكاسالين
قولي لي تكفين لان محتاجه الخلطه الحين

وشكرا لك
د/طيــر الحــرم
الله يجعلها في ميزان حسنااااتك ياااارب فعلا محتاجه خلطه العنايه بعظمه جانب الساق لكن عندي سؤال ليش في خلطه العنايه بالكعبين استبدلتي كريم ديبروساليك بكريمات ثانيه وفي خلطه العنايه بعظمه جانب الساق استبدلتي كريم ديبروساليك بخلطه فازلين +بودرة ساليسيلك2% فقط ؟؟؟ لأني خايفه ما أحصل كريم ديبروساليك وحبيت استبدله ببدائل ديبروساليك في خلطه العنايه بالكعبين ينفع ولا لا ؟؟ لأني اخاف ما أحصل كريم ديبروساليك ولا أحصل بودرة ساليسيلك ؟؟؟ لأن مبين من أسمائهم انهم مش موجودين في السعوديه او يمكن احصلهم بصعوبه وانا محتاجه للخلطه الحين فأيش أعمل ؟؟ واذا كان ماينفع استبدلهم بالكريمات اللي قلتيها ياليت تكتبين حجم الفازلين وصورة البودرة ولك جزيل الشكر اذا كان ينفع استبدال كريم ديبورساليك بيتنوسال مرهم أو مرهم لوكاسالين قولي لي تكفين لان محتاجه الخلطه الحين وشكرا لك
الله يجعلها في ميزان حسنااااتك ياااارب فعلا محتاجه خلطه العنايه بعظمه جانب الساق لكن عندي...
عزيزتي معذرة يمكن ماقدرتيش تفهمي من أسلوبي طريقة الإستخدام

شوفي

مرهم ديبروساليك= مرهم بيتنوسال=مرهم لوكاسالين ((نفس تركيبهم واحد))

اللي تلاقيه منهم بتستخدميه عادي على الكعبين أو على عظمة جانب الساق

خلطة بودرة الساليسيليك2% دي لو مالقيتيش أي من المراهم السابقة بتعمليها بالصيدلية

الصيدلي هو اللي بيعملهالك ..بتكتبيها في ورقة (بودرة ساليسيليك2%في علبة فازلين كبيرة) وتعطيهاله وهو بيحضرهالك

الفرق بين مرهم الديبروساليك وبين خلطة بودرة الساليسيليك

مرهم ديبروساليك عباره عن ساليسيلك للتقشير وكورتيزون يهدي الإلتهاب الناتج عن التقشير

أما خلطة بودرة الساليسيلك فهي مافيهاش كروتيزون ..فممكن تكون شديدة شويه بس بما إن التركيز فقط 2% وهاتستخدم على الكعب ودا جلده سميك وقوي فهايستحمل التقشير .. ممكن تستخدميها على العظمة بجانب الساق لكن مره واحده فقط في اليوم

مرهم الديبروساليك موجود بالسعودية أكيد ومنتشر جدا جدا أنا متأكدة هاتلاقيه بإذن الله

خلطة الساليسيلك أي صيدليه تقدر تعملهالك سهله جدا والبودرة موجوده عند الصيادلة بس خدي بالك انتي بتطلبي منه هو اللي يعملهالك..مش انتي اللي بتعمليها

يعني هاتي مرهم ديبروساليك

لو مالقيتهوش هاتي مرهم بيتنوسال أو مرهم لوكاسالين

لو مالقيتيش ولا واحد فيهم إعملي خلطة بودرة الساليسيليك2% في علبة فازلين كبيرة

ولا تنسي للترطيب ولإزالة القشور كريم جليسوليد الأحمر أو كريم كارباميد أو كالميوريد أو أي كريم ترطيب للقدمين ترتاحيله علشان ترطبي العظمة بجانب الساق بيه مع التقشير

إن شاء الله يكون شرحي واضح

وأي إستفسار أنا موجوده