شجرة مكسورة
شجرة مكسورة
كل شنطة ما شاء الله احلى من الثانية الله يعطيكم العافية انا لسة مبتدئة بالكروشيه وجالسة أتعلم وأتمنى أن أصل ما شاء الله لمستواكن يارب وفكرة المسابقة جدا ممتازة الله يعطيكم العافية
جباجة
جباجة
أنا كمان أريد أن أشارك بشنطتي المتواضعة هذه

الشنطة استخدمت فيها غرزة السلسلة والعمود ومشيت على البترون غرزتها رائعة جدا ولكن غير واضحة علشان لون الخيط ماكان عندي غيرة

أضفت اليها وردة الجوري الي تعلمتها من ست الحبايب وكذالك أضفت كور صغيرة بالكروشية وبيت جوال

295947

295948

هذا شكل البترون

وهذا شكل ا لغرزة من قريب
Goodluck
Goodluck
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حابه اشارك معاكم في المسابقه بشنطة الورود، شنطه سهله وبسيطه عبارة عن ورود بغرزة السلسله مشبوكه في بعض

الوردة:
4 سلاسل، ثم 15 عمود في اول سلسله، ثم منزلقه
10 سلاسل ثم منزلقه من الخلف ،نعملها 16 مرة

عندما نشبك الورود في بعض نشتغل 5 سلاسل ثم ندخل السلسله في الورده اللي حابين نشبك فيها ثم نكمل ال5 سلاسل المتبقية

الوردة الصغيرة:
2سلسله ثم 1 سلسله بدل الحشو الاولى
ثم 6 سلاسل وحشو، نعملها 8 مرات

يتبع
Goodluck
Goodluck
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حابه اشارك معاكم في المسابقه بشنطة الورود، شنطه سهله وبسيطه عبارة عن ورود بغرزة السلسله مشبوكه في بعض الوردة: 4 سلاسل، ثم 15 عمود في اول سلسله، ثم منزلقه 10 سلاسل ثم منزلقه من الخلف ،نعملها 16 مرة عندما نشبك الورود في بعض نشتغل 5 سلاسل ثم ندخل السلسله في الورده اللي حابين نشبك فيها ثم نكمل ال5 سلاسل المتبقية الوردة الصغيرة: 2سلسله ثم 1 سلسله بدل الحشو الاولى ثم 6 سلاسل وحشو، نعملها 8 مرات يتبع
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حابه اشارك معاكم في المسابقه بشنطة الورود، شنطه سهله وبسيطه...
نبدأ من زاوية المستطيل بالطول من الجهه الاقل عرض ونشتغل 3 سطور حشو، ونعمل نفس الشيء من الجهه الثانية

نشبك الخيط في منتصف العرض الطويل ونشتغل حسب البترون

نعمل يد الشنطه 40 سلسله اذا حابه ايد الشنطه تكون صغيرة، انا عملتها 70 سلسله

ثم نعمل 10 سطور حشو، انا اكتفيت ب 6 سطور حشو

وحظا موفقا لكل من شاركت في المسابقه :26:
ago
ago
بصراحه ل الشنط احلى من بعض
دى شنطتى كنت عملتها من فترة وهى تجديد لشنطه قديمه عندى مش كنت بحبها
فعملت الورود دى ولصتقها عليها

وده رابط اللى فى الورود وشرح الاخوات لى
يارب تعجبكم

http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=2222672