الاسعااار نااار واحنا مطنشين ,, انا وعمتى والتوفير

الأجهزة المنزلية والمشتريات

السلام عليكم ورحمة الله وبركااااااااااااتة
اخباركم اية ياحوائيااااااات ان شاء الله كلكم بخير :26:

فى الامارات الاسعار غالية بس اليومين دوول ملاحظة عروض غير طبيعة يعنى مثلا المكرونة جنااان افتكر كنت بجيبها

مجموعة 6 اكياس نصف كيلو 20 درهم امبارح وانا بشترى تخيلوا لقيت المكرونة 10 اكياااااس نصف كيلو ب 10 درهم يعنى الكيس واقف بدرهم

تانى حاجة الارز المصرى 6كيلو كان 45 بقى 30 درهم طبعا اشترية ,,, المهم انا بروح على العروض لانة فعلا بتوفر كتيرر

وتااايد بدلتة ببونكس ,, منظف الحمام كنت اشترى ديتول بدلتة بالصنبور ,,,,,,, كنت اشترى فيرى بدلتة بمنظف كارفور وارخص ونفس النتيجة العبوتين 10 درهم ,,,, والمطبخ جاف بتشرى اتنين مع بعض بيكون اوفر 12 درهم ,,,
وبعدين الحاجات دى ممكن تقعد معاااكى فترة يعنى هاتشريها فى الاول بس

يعنى مثلا بشترى لحمة وفراخ وسمك ,, السمك هنا رخيص ممكن اشترى سمك زيادة شوية اطبخ منة ثلاث مرات فى الاسبوع

والزيت بشترى عبوتين عليهم عرض بيكون فية توفير ,,, والمخلل طبعاا بقيت اعملة فى البيت واحلى من الجاهز ,, السكر بشترية من السفير 5 كيلو 10 درهم

وبسكويت الاطفال 30 حبة ب 10 درهم ,,,, وكورن فليكس كرتونتين 10 درهم

والحليب بجيب طويل الاجل الاربعة كيلو 12 درهم ,,, وكنت اشترى شيكولا كندر , او كتكات , او توب لير لبناتى
بقيت اشترى شيكولا هيرشيز اللى رقائق بحيث انهم ماياكلوش منها كتير لانة بتسوس السنان وبقيت تقعد معاهم مدة اطوووول

والدقيق بشترى دقيق البيكر اللى لونة ازرق 2 كيلو 7 ونص والله على طول استعملة حلو فى كل حاجة الكيك والبيتزا وكمان بعمل منة البشاميل :)
والخل بجيب خل رقم 1 كيلو تقريبا 4 درهم او قل ,, والنشا بتشرى رقم 1 400 جرام ب3 درهم او ازيد

والخضار بجيبة من سوق الخضار ,, اوقات فى كارفور بيكون فى عروض على الخضار ممكن اجيبة وبيكون ارخص من برة

يعنى مخلل الفلفل بجيب اناء واحط فية مياة وخل وفصين تووم وملح وبعدين احط فية الفلفل مفتوح من النص ولو مستعجلة علية هاتية صغير شوية عشان يتخلل بسرعة ,,,,,,,

والله يابنااات عمتى مرتبة صغير والاسرة مكونة من خمس افراد ومشاء الله عليها بتعرف توفر وتعمل كل حاجة فى البيت ,,يعنى مثلا الليمون

لما تجي تعصر الليمون على الفراخ عشان الزفارة تبشر الليمون وتحطة للكيك والليمونة المعصورة تحطها فى المخلل هى دايما تقولى ربنا مدينا نعم كتير بس احنا اللى مش بنعمل بيها ونفس الطريقة للبرتقاااااال

وقشر الليمون ممكن تحطة مع الغسيل وهى بتغسل المواعين تقولى بيشل زفارة السمك والقشرة ممكن تحطها فى الزيت وهى بتقلى او بعد ماتخلص مش فاكررة

حتى الطحينة بتعملها فى البيت ,, الكرنب مثلا تقعد تقطعة فى الاول تركن اللى هايتسلق واللى مش محتاجة تعملة مخلل
تجيب الفراولة ,, والجوافة ,, والمانجو ,, بالكرتون وتخزينة فى الفريز وتعمل منة عصير الكركدية تعملة عصير وتحطة فى التلاجة

وبعدين لما بتيجى تطبخ بتعمل الا كل على القد بحيث الاكل مايترميش منة حااجة

والخبز تحطة فى الفريز وتطلعة وقت الحاجة ,, اللحمة المفرومة تحط بصل وبهارات وشوية برغل وبقدونس وتعمل كبيبة فى الحلة مع الفحم وبيطلع طعمها تحفة ,,

عندنا فى مصر البطاطس غير البطاطا .. هى بتجيب البطاطا بتاع مصر لانها رخصية وتعمل منها شيبس وتنفع الباطس الشيبيس فى خل ووملح وبهارات ونص ليمونة بيطلع تحفة والبطاطس نفس النظام بس هى بتجبيها لما تكون رخصية

والله يابنات عمرى مارحت عندها الا لما لقيت كل حاجة عندها بكون مستغربة ازى يعنى عندك كل حاجة نفسى اجى مرة ومايكونش عندك هى الصراحة شاااطر ة

والله عمالة اعصر مخى عشان افتكر لو افتكرت راح اقولكم :09: تعبت وانا بكتب

تحياتى لكم ويارب تستفدوا حاجة من الموضوع ومايكون مكرر لانى كلة مجهودى الشخصى فى اماااااان الله
60
9K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

بلا حب
بلا حب
جزاك الله خير
ابتسامة2008
ابتسامة2008
الله يوفقك

انا احب التوفير
ام احمد ودودي
ام احمد ودودي
شكرا علي المعلومة
الشيخه سارا