هبهوبة

هبهوبة @hbhob

عضوة مميزة

الفطير المشلتت المصرى لدانة الرياض ولكل الحلوات

المعجنات والمخبوزات والسندويتشات

السلام عليكم
كيفكم يا الحلوات عزماكم على فطير رررررررررررررررررررررررررمشلتت:41:
ندخل فى الشرح:time:

1_ كيلو دقيق .

2_ 2 كوب ماء ( ممكن يكونوا أقل قليلا أو أكثر قليلا يعنى حسب العجين ما يأخذ منك ) لا يمكن أن يستبدل بالحليب.

3_ذرة ملح. يتم عجن الدقيق والماء والملح جيدا جدا جدا ثم تترك لتغطى وترتاح مدة 4 ساعات ثم نكورها حوالى 36 كورة.

4_ كل كورة وأحنا بنكورها ندهن أيدينا والمكان الذى تشكلى عليه بالسمن وبعدين نفرد كل كرة على حدة جيدا جدا (مثل ورق السجائر فى السمك) .

5_ وفى صينية الخبيز سنضع حوالى 15 أو 16 كورة بعد ما تفرد وبين كل 3 كورات نضع قشطة .

6_ ثم نلم كل جوانب الفطيرة فى النصف ونتركها تفرش لفترة ثم نفردها فى الصينية ونسويها فى الفرن أول ما قعرها يحمر نقلبها على الوجة الأخر حتى يحمر ونشيلها خلاص .:o

ملحوظة ( حتسألونى مفيهاش خميرة فورية ولا بيكنج باودر أقولكم نعم مفيهاش) شوفتوا أنا بجاوب على الأسئلة قبل ما تتسئل عبرونى بقه وردوا عليه وبالهنا والشفا آه نسيت أقولكم تؤكل مع العسل الأبيض أو المش (بس من غير دود يع ).

أختكم هبهوبة:cook:
26
4K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

زائرة
يسلموووووووووووووووو عيوني هبهوبه :26:
shiry
shiry
يسلمووو
:27:
( سكر زيادة )
( سكر زيادة )
يا عيني عالفطير المشلتت :o

بس مفهمتش الحتة دي :

(((( ثم نلم كل جوانب الفطيرة فى النصف ونتركها تفرش لفترة ثم نفردها فى الصينية ونسويها فى الفرن )))

نلمها ازاي يعني ؟؟؟ يعني نجيب الاطراف لنص الصينية ونسيبها ترتاح وبعدين نرجع نفردها ؟؟؟؟

طب الفرد بالنشابة وللا بإيه ؟؟؟ وإيه الحكمة من لم الأطراف ؟؟؟

معلش استحمليني يا هباهيبوووو :23:

واتفضلي دي :26:
هبهوبة
هبهوبة
السلام عليكم
فلة:26: شرى:26: سكر زيادة:26: تسلموا لى على الرد.
بالنسبة للأسئلة
السؤال الأول أنتى جاوبتى على سؤالك والسؤال التانى بأطراف الأصابع بخفة والحكمة الله أعلم أنا لمابتعلم من حد حاجة بسأل عن الأسئلة الجوهرية فقط فالصراحة لم أسأل التى علمتنى عن الحكمة من ذلك بس أنا متأكدة من أن الحركة دى مهمة لأن عندى كتاب أتعلمت منه فطيرة الكرواسون وبرده لازم أخر خطوة تكون مشابة لذلك وأتمنى أكون أفدتك.
أختكم هبهوبة:cook:
أختكم*هبه*
أختكم*هبه*
تسلم الايادى وانا طريقتى تختلف انا افردها واجلس اطبق حتى انتهى منها