شٍـٍوگٍٍٍـٍوﻶتٍـٍٍ
شوكولات ... أدي فيديو للبليسيه http://www.ehow.com/video_4463255_knit-ribbing.html و في نفس الصفحة هتلاقي غرزة الرزة بصي اعملي بحث كمان بال Ribbing stitch , Moss stitch, في جوجل و تلاقي كتييييييييييير :)
شوكولات ... أدي فيديو للبليسيه http://www.ehow.com/video_4463255_knit-ribbing.html و في نفس...
الف شكررررررررررررررررررررررررر عيوني
عروس الشام
عروس الشام
جزاك الله خيراً يا أم عائش
و إن شاء الله تزبط معنا
:)
و شكراً يا أبلة أم قسمت على الشرح الوافي..
ام قسمت
ام قسمت
ام عائش فينك ياقمر كنتى مختفيه وحشتينا مبروك ليكم الفوز. انا حاشرح ليك البليسيه تعملى سطرين عدل وسطرين مقلوب يعنى بعد ماتخلصى سطرين العدل تعملى سطرين المقلوب. يلا يا حبيبه اشرحيلى الرزه قبل ما اعجنها .:42:
ام عائش فينك ياقمر كنتى مختفيه وحشتينا مبروك ليكم الفوز. انا حاشرح ليك البليسيه تعملى سطرين عدل...
حبيبتي انتي ماعملتيش التطبيق اللي فات ؟؟؟؟؟:mad:
لو كنتي عملتيه كنتي عرفتي الفرق بين الوجه العدل والوجه المقلوب
اعملي كده 10 سطور سطر عدل وسطر مقلوب وشوفي الفرق بين الوجهين

كويس انك عملتي التقفيل وجربي تاني في البليسيه وانتي بتجيبي اليط للامام علشان تعملي الغرزه المقلوب بعد ماعملتي العدل هاتيه كله ماتسيبيش حته منه ورا الشغل
وبرضه ونتي بترجعي الخيط للخلف رجعيه كله
أنا برضه متهيألي طريقة الكروشيه سهله في التقفيل

بالنسبة للغرز الجديدة ... عملت الرز .. ناقص الفراخ :22:

الرزة فعلا سهلة جدا و شكلها حلو ... هي استخدامتها ايه ؟ أي شغل يعني و لا تجميليلة ؟:icon10:

و بالنسبة للبليسيه ... أول سطر بنعمل K2, P2 , هكذا لأخر السطر ... تاني سطر نبدأ بالعكس 2P, 2K و لا زي ما بدأنا اول سطر ؟:huh:[/quote
طيب كويس يعني استوعبتي الرزه
البليسيه بقي العكس
لما بتخلصي السطر مثلا بغرزه عدل بتبدئي السطر التالي بغرزه مقلوب
جربي كده

لا يالطيفه البليسيه مش كده
راجعي الشرح تاني
انتي جبتي الكلام ده منين
وخدي بالك من الرز اوعي تشيطيه هههههه

حبيبتي مستنيه التطبيق
والفهرس مش حااقدر لانه مش من صلاحياتي اني ادخل واعدل لازم مشرفه
بس حااطلب يحطوا الرابط بتاع الموضوع في اول الدوره باذن الله
ايه رايك
ام قسمت
ام قسمت
أنا أفهمك البليسية 2 غرزة عدل و2 غرزة مقلوب لنهاية السطر.. بدأتي ب2 عدل السطر الثاني نفس الاول 2 عدل و2 مقلوب يعني اللي عملتيه بالسطر الاول تكرريه في باقي السطور أما الرزه فغرزة عدل غرزة مقلوب السطر الثاني العكس تبدأي بمقلوب ثم عدل وهكذا .. السطر الثالث نفس الاول والرابع نفس الثاني.. أو مثلا اذا أنهيتي بمقلوب تبدأي السطر الثاني بعدل وهكذا............الخ
أنا أفهمك البليسية 2 غرزة عدل و2 غرزة مقلوب لنهاية السطر.. بدأتي ب2 عدل السطر الثاني نفس...
صح بس لي تعديل

الكلام ده لو اتهيتي السطرب2مقلوب
يعني انتي انهيتي ب2مقلوب ابدئي ب2عدل
لو انهيتي السطر بعدل ابدءي السطر اللي بعده بمقلوب والعكس صحيح

بالنسبه للزره عكس الكلام
لو انهيتي بعدل
ابدئي السطر التالي بعدل
ولو انهيتي السطر الاول بمقلوب ابدئي السطر التالي بعدل
بس حبيت اشكرك ياعسل علي تعاونك مع البنات ربنا يحميكي
ام قسمت
ام قسمت
الله يخليكي يا لطفطف و انتوا كمان وحشني ... و الله يبارك فيكي .. عقبال ما نطلع القمر ;) و أنا كنت موجودة .. بس نزلت أخر تطبيق متأخرة عشان الناس عقدتني :freak6:... أصل شغل الناس حلو قوي :21:.. و أنا كنت بعمل نكش فراخ :icon32: و الرزة سهلة ..زي ما أمولة شرحت لك حالا ... غرزة عدلة و غرزة مقلوبة لحد أخر السطر بالتبادل ... بس تاني سطر ابدأيه بأخر غرزة إنتي عملتيها في السطر اللي قبله ... نهيتي بمقلوبة .. ابدأي التاني بمقلوبة .. و اعكسي بقى بالتبادل و هكذا :2thmup: بس البليسيه ... أعتقد نعكس تاني سطر عن البداية يعني لو بدأت أول سطر بمقلوبة التاني أبدأه بعدل .. لأننا بنقلب الشغل:upsidedow و لا ايه ... مش كده ؟؟:huh:
الله يخليكي يا لطفطف و انتوا كمان وحشني ... و الله يبارك فيكي .. عقبال ما نطلع القمر ;) و أنا...
صح صح صح ياقمر ماشاء الله :39: