don

don @don

عضوة مميزة

ملف استشارة مطبخية مصرية عربية رمضانية

اطباق عالم حواء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا وحشتونى كلكم يا اجمل و اجدع واشطر بنات فى المنتديات كلها

ثانيا بكل حب نفتح مع بعض الجزء التانى من
ملف استشارة مطبخية مصرية عربية رمضانية

وطبعا انا اسفة جدا لانى اتأخرت عنه نظرا لظروف الجهاز اللى انتوا عارفينها :mad:
وطبعا الاستشارة المطبخية هنا جماااعيه وكل الاسئلة اللى حتكون فيه منكم وليكم

بس حنزود حاجة فى الملف عن الجزء الاول ان مش كل الموضوع حيكون استشارة فقط لألألأ حنضيف عليه لو واحدة متمكنة فى اى صنف وبيكون ناجح معاها تكتبه وتساعد بيه اخواتها

لو واحدة حصل معاها موقف كوبس ناجح فى المطبخ او اى تجربه فاشلة تعرضت لها برضه تقول لاخواتها
وهكزا اى حاجة مطبخية فى اى حاجة اكيد حنستفيد منها
وربنا يديم تجمعنا وحبنا فى الله

ودلوقتى حكتبلكم معلومة مهمة جدا عن سؤال دايما دايما بتسئلوا فيه وانا متاكده انه حيفيدكم جدا جدا جدا وهو عن الكفتة المشوي اللى زى بتاعه محلات الكباب
3K
346K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

don
don
معلومة ممتازة عن
الكفتة المشوية

دايما اسئلتكم ان
الكفتة بتتفك منكم
او الكفتة بتقع من السيخ
او الكفتة بتنشف
او الكفتة مش طعم اللى بنشتريها من المحل

بصوا بقى انا بصراحه بصراحة وبكل امانة انا عارفه سرها بس الكبابجى اللى قلهالى حلفنى الاول ان عمرى ما اقولها واعتبرة انه امانه بينى وبينه :( وفعلا انا حلفت يمين وانا مش حقوله لكن انا حقربلكم الطريقة علشان تنجخ معاكم وبصراحه حتكتم على معلومة واحده فقط لكن ان شاءالله ان شاءالله من غيرها برضه حتاكلى احلى كفتة مشوية طبعا حتسألونى طب الكباب ( اللحمة ؟؟؟) للاسف ان الحاجة الوحيدة اللى انا مش حقولها هى اللى لازم برضه تتحط للحمة او الفراخ المشوية علشان تدى نفس طعم المحلات
don
don
don don :
معلومة ممتازة عن الكفتة المشوية دايما اسئلتكم ان الكفتة بتتفك منكم او الكفتة بتقع من السيخ او الكفتة بتنشف او الكفتة مش طعم اللى بنشتريها من المحل بصوا بقى انا بصراحه بصراحة وبكل امانة انا عارفه سرها بس الكبابجى اللى قلهالى حلفنى الاول ان عمرى ما اقولها واعتبرة انه امانه بينى وبينه :( وفعلا انا حلفت يمين وانا مش حقوله لكن انا حقربلكم الطريقة علشان تنجخ معاكم وبصراحه حتكتم على معلومة واحده فقط لكن ان شاءالله ان شاءالله من غيرها برضه حتاكلى احلى كفتة مشوية طبعا حتسألونى طب الكباب ( اللحمة ؟؟؟) للاسف ان الحاجة الوحيدة اللى انا مش حقولها هى اللى لازم برضه تتحط للحمة او الفراخ المشوية علشان تدى نفس طعم المحلات
معلومة ممتازة عن الكفتة المشوية دايما اسئلتكم ان الكفتة بتتفك منكم او الكفتة بتقع...
اولا
متحطيش خاااااااالص بصل فى تتبيلة الكفتة ولا تفل البصل ولا ماء البصل يعنى مفيش بصل خالص
ثانيا لما تخلطيها بالدهن لازم يكون مش اى دهن الدهن عبارة عن دهن بتلو وليس كندوز ولا ضانى
ثالثا اذا كنتى عايزة الكمية تزيد عندك حطى على الكيلو لحمة مفرومة معلقه كبيرة برغل مغسول ومفروم مع اللحمة واذا عيزاها عادية وخفيفة مش لازم تحطى البرغل
رابعا تبلى اللحمة المفرومة بالملح والفلفل الاسود الناعم فقط
خامسا لما تيجى تصبعى الكفتة فى الاسياخ متحطيش اللحمة من عند بوز السيخ من فوق لآلآلآ حطى قطعه اللحمة فى ايدك ولفيها على طول حوالين السيخ مش من فوق

الطريقه
مثلا كيلو لحمة مفرومة ولو برازيلى تبقى احسن وعليها ملح وفلفل ونص كيلو دهن وشغت بتلو وتفرميها فى المفرمة وتعجنيها بايدك ( والبرغل اذا حتحطية معلقه واحدة )
ابشرى بصلة كبيرة وخدى الماء بتاعها فقط وحطية جنبك فى طبق وتحطى ايدك فى الماء دة كويس وبعدين تاخدى حتة اللحمة وتصبعيها وانتى بتضغطى عليها بايدك المبلولة بماء البصل وهكذا لحد ما تخلصى الاسياخ كلها مره واحدة وبعدين تحطيهم على الشواية مع بعض برضه مرة واحدة وتلفيهم دايما مع بعض جربيها وبالف هنا وشفا
تقريبا تقريبا كيلو الشغت بالدهن بحوالى 10 جنية
جربوها وبالف هنا وشفا
يلا نشاطكم بقى فى الملف
~ام الخير~
~ام الخير~
هلا اختي طيب ممكن اقول السر من عندي الخبز الصامولي المفتت او البقصماط يمسك اللحمه وعلعموم مدامه مأمنك خلاص حبيبتي لاتقولين بس الخبز يفي بالغرض اعتقد و البنات ان شاء الله يفيدون بالي يعرفونه
dody_2899
dody_2899
الف مبروك على الملف الجديد يا دووون :)
دايما بتفيدينا كلنا
ربنا يكرمك
الف شكر ليكي على مجهودك و مبروك الملف الجديد
حبيبة ابراهيم
ألف مبروك على الملف الجديد يا أبلة دينا وان شاء الله نفيد ونستفيد منه :)