*meme28*

*meme28* @meme28_1

عضوة مميزة

&اول مشاركة ليا.. اعملى لزوجك هذا الغداء وراح تخليه ينسى اكل المطاعم من ايديا تفضلوا

اطباق عالم حواء

السلام عليكم حبيباتى هده طبعا اول مشاركة ليا بهدا المنتدى ونتمنى انكم تشجعونى وادا لقيت تشجيع منكم اكيد راح انزل باقى اكلاتى ونتمنى ان اكلى يعجبكم.

طبعا هدا ممكن يكون غداء او عشاء لزوجك حبيبك وانا عملته من فترة قريبة وعجبه كثير كثير ونتمنى انه يعجبكم انتم كمان. وهو كان عبارة عن سلاطات ومقبلات ورز واسياخ لحم مشوى واى سوال انا حاضرة.

أولا: السلطات

انا هنا عملت التبولة وهيا انو انا نقعت البرغل فى شوية ليم وملح وقليل جدا من الماء يعنى بس نبلل البرغل وبعدين ضفت علية شوية بصل مقطع صغير جدا وشوية طماطم وفرمت بقدونس رفيع جدا ومعاه شوية نعناع اخضر وبس خلطهم مع بعض وضفت ملح وزيت زيتون وليم زيادة زى ما تحبى وقدمتها.

وعملت كوسلو وهيا ملفوف مبشور وجزر مقطع رفيع وانا اضفتله بصل بيعطى نكهة حلوة وضفت عليه شوية مايونيز وخل التفاح عصير ليمون وشوية سكر وملح وفلفل اسودوعملت جنبها فتوش طماطموخيار وبصل وفلفلحلو مقطعين مكعبات وتبتلهم ليمون وخل وملح وزيت وحطيت عليهم خبر مقلى.

تانيا: المقبلات

وكانت متبل وهو بادنجان مشوى بعدين طحنة مع شوية زبادى وطحينة ليمون وملح وزينة ببصل مقلىوعملت حمص يعنى حمص مطحون مع طحينة وشوية ليمون وشوية كمون وزيت وفوقهم عملت حمص حب مطبوخ وزيت زيتون والتومية عبارة عن مية ونشا على النار لين يتماسكوا مع بعض نضيف ملح وثوم عليهم وسطة مشوية وهيا خضار مشوية ومطحونة وعليهم بهارات وملح.

ثالثا: الوجبة الرئيسة

وكانت عبارة عن رز عادى مطبوخ مع بصل وبالنسبة للحم قطعته مربعات وتبلته بزبادى وليمون وفلفل اسود وبهارات مشاوى وبصل مبشور ونقعته فيه من الليل وتانى يوم شويته وبس .

اتمنى انى اكون وفيت بالشرح واى سوال انا حاضرة

475
83K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

شوفي الشمس
شوفي الشمس
ماشاء الله شغل مرتب وتزين مر ه حلوووووو
يسلموواا بس ايش المقبلات وووين طريقه
شـَـتـآتْ
شـَـتـآتْ
روووووووووعه ماشاء الله الله يحفظك

ويخليكم لبعض
حلى زوجها
حلى زوجها
وش ذا الدلع
*meme28*
*meme28*
ماشاء الله شغل مرتب وتزين مر ه حلوووووو يسلموواا بس ايش المقبلات وووين طريقه
ماشاء الله شغل مرتب وتزين مر ه حلوووووو يسلموواا بس ايش المقبلات وووين طريقه
مشكورة يا عسل على المرور بالنسبة للمقبلا انا هنا عملت متبل وسلطة مشوية وحمص والثومية بيجوا حلوين مع المشوى اما بالنسبة للسلطات انا عملت تبولة وسلطة كوسلو وشوية فتوش مزينة بالخبز المقلىوعملت جنبه ارز عادى واسياخ لحم مشوى (شيش طاووق يعنى) وغيرت فى طريقة التقديم وان شاء الله قريب اكتب الوصفات .
*meme28*
*meme28*
روووووووووعه ماشاء الله الله يحفظك ويخليكم لبعض
روووووووووعه ماشاء الله الله يحفظك ويخليكم لبعض
تسلم يا الغلا يسعدتى مرورك