memsi

memsi @memsi

محررة برونزية

طفلك من سن 2 الى 3 سنين كيف تشغلين وقته طول اليوم

الأمومة والطفل

السلام عليكم يا بنات

بنات عارفين الاولاد في هذا السن بيكونوا كبروا شوية ولكن مازالوا صغار على ان يذهبوا لحضانة او يقروا او يلونوا وطبعا بيقضوا وقت طويل في البيت وبيكون عندهم طاقة كبيرة وعايزين يلعبوا دايما لكن لعب حركي يعني تنطيط وجري وحتى اللعب بيملوا منها

واحنا الكبار يا اما مشغولين او اصلا تعبانين ومش عايزين نلعب واذا لعبنا مش هيكون طول اليوم ولذلك بنلجأ للتليفزيون
وبيتعلقوا بيه ويبداوا يقلدوا الكرتون ويطلبوه دايما ودة خطأ لانه بيقلل التركيز :(

وكمان من الزهق والملل اللى بيحسوا بيه بيبداوا يعندوا ويرفضوا الطعام ويضربوا او يعترضوا على اى طلب تطلبيه منهم كنوع من لفت النظر وكمان لانهم عايزين يثبتوا استقلاليتهم:icon28:

طيب

ياريت كل واحدة عندها ولد او بنت في السن دة تقول الروتين اللى ابنها ماشي عليه يعني جاوبوا على الاسئلة دى:confused-

امتى بيصحى وينام ؟

بعد مايصحى فترة الصباح بتخليه يقضيها ازاى ؟

ماهى الالعاب التى استفاد منها طفلك واتعلم شئ كحروف او ارقام او غيره؟

فترة بعض الظهر والى وقت النوم كيف يقضيها؟

اذكرى اى انشطة بتتم خلال اليوم وبتشغلى بيها وقت طفلك سواء لوحده اومعاك؟

بس جاوبوا بصراحة احنا كلنا امهات وممكن نغلط وممكن نكون مش عارفين خلونا نستفيد من بعض ونتعلم واللى عنده اقتراح او لعبة لشغل وقت الطفل وتنمية ادراكه يكتبها لو سمحتم وهارجع مع شوية افكار
:26:
218
121K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ام طفل1
ام طفل1
انا بالنسبة لودى يصحى الساعة 10 وينام الساعة12ويبداء يلعب اعطية كورة ويلعب فيها وبعد مايطفش اشغلة الرسوم واحطة قنوات تعلمية واجلس اعلمة بعض الكلمات ولعب بسيكل وحاطتلة خيمة والعاب ومكعبات بس يطفش بسرعة ويصيح يسوى ازعاج مااقدر
اهدية ياليت نستفيد من خبراتكم لان هذ اول طفل لى اجرب فية كل انواع التربية
mo0on-14
mo0on-14
يسعدني اني اول وحده ترد عليك

حبيبتي هذي مشكلة الأطفال في هذا السن..

طبعا نومه ملخبط يعني ينام من بعد المغرب الى الساعه 11 الليل
ويصحى ويكمل نوم الساعه 3 الصبح ويصحى الظهر..

والسبب انو ينام ويصحى معانا واحنى نومنا ملخبط...

ولدي اغلب وقته على الدي في دي

يدخل دي في دي ويخرج الثاني وهاكذ

انا عارفه انو غلط بس ماعندي حل...

اذا جاء ابوه من الدوام يلعب معاه كوره ويسولف معاه...

عندي كتب زاه البديع لمرحله رياض الاطفال
واكثر شي استفاد منه كتاب في الحضانه

فيه حروف عربي وانجليزي وكمان ارقام..

بديت معاه اعلمه بالانجليزي هذا حرفك وهذا حرف بابا وهذا حرف ماما

بعددين صرت اقوله اسم الحرف

وكمان العربي والارقام وطبعا ابوه يمسكه يعلمه يقول الحرف
وهو يقول وراه...

شريت له العاب تعليميه من التعليم المبكر وكمان السبوره يرسم اذا احد كان معاه ويشجعه..

بس مل منها ماصارت تهمه...

وانا في معانها معاه الله يحفضه وافكر ادخله الروضه علشان ينبسط مع الاولاد لانه وحده بالبيت..

وان شاء الله البنات اللي عندهم خبره يفيدونا..
memsi
memsi
ام طفل1
MOON-14

انا ابنى نفس مشاكلكمولما فكرت وبحثت ووجدت الحل في حاجتين

اول شئ : نضبط معاد النوم يعني المفروض ان الاطفال يناموا في وقت مبكر عشان جسمهم ينمو كويس ويرتاحوا ومايكونوش عصبيين من التعب والاجهاد

ممكن بالتدريج نصحيهم بدري شوية عن ميعادهم ونومهم بدري كمان وياخد قيلولة قصيرة في النهار
ونحاول ننظم مواعيد الاكل يعني مش لازم ياكلوا معانا ياكلوا هم في وقت مناسب لمواعيد نومهم وصحيانهم

ثانى شئ: عمل انشطة للطفل يلعب بها وتشغله طول اليوم وهاكتبلكم بعضها اللى فكرت فيهم وهاكتب كمان بعض الالعاب اللى ممكن تلعبيها مع طفلك وتفيده
M!Ss ♥ elite
M!Ss ♥ elite
memsi memsi :
ام طفل1 MOON-14 انا ابنى نفس مشاكلكمولما فكرت وبحثت ووجدت الحل في حاجتين اول شئ : نضبط معاد النوم يعني المفروض ان الاطفال يناموا في وقت مبكر عشان جسمهم ينمو كويس ويرتاحوا ومايكونوش عصبيين من التعب والاجهاد ممكن بالتدريج نصحيهم بدري شوية عن ميعادهم ونومهم بدري كمان وياخد قيلولة قصيرة في النهار ونحاول ننظم مواعيد الاكل يعني مش لازم ياكلوا معانا ياكلوا هم في وقت مناسب لمواعيد نومهم وصحيانهم ثانى شئ: عمل انشطة للطفل يلعب بها وتشغله طول اليوم وهاكتبلكم بعضها اللى فكرت فيهم وهاكتب كمان بعض الالعاب اللى ممكن تلعبيها مع طفلك وتفيده
ام طفل1 MOON-14 انا ابنى نفس مشاكلكمولما فكرت وبحثت ووجدت الحل في حاجتين اول شئ : نضبط...
ااااااااه جيتي على الجرح

ولدي عمره سنتين و10 شهور

يصحى غالبا 10 ونص

يتروش ويفطر بطلاع الروح

وعلى الدفيدي على طول

او قنوات التلفزيون اذا جابو شي يهمة

العب معاه كورة

احيان اخلية يلون بس يمل بسرعه

عنده العاب الدنيا بس ما احسة يستمتع الا مع احد

احيان ينام العصر

غالبا بعد المغرب اخليه يروح بيت جدة قدامي

او ادق على عيال عمة يجون يلعبون معاه

الين العشا او 9 .. بس هذا مو يوميا

وباقي الوقت دفيدي الين يجي ابوه

يلعب معاه وبعدين ينام على 12

صار له كم يوم ينق يبي مدرسة

لأنه شاف ولد خالة يوم اخذناه منها

بس احسة للحين صغير صعب اودية

وضايق صدري عتليه مره :(
memsi
memsi
MISS ELITE

حاسة بيكي طيب ليه ماتحاوليش تدخليه روضة مثلا يقضي فيها فترة الصبح لو ممكن

شوفوا
الطفل في السن دة عايز امه او ابوه يلعب معاه مش بتلاحظوا انه بينبسط اكتر لما حد يلعب معاه
اعملى وقت تلعبي فيه معاه يعني لو الصبح مش فاضية العبي معاه بعد الغدا وهابدا اكتب لكم الالعاب زي ايه