قصه اختى بالكامل ارجوكم الدعاءلها

الأسرة والمجتمع

السلام عليكم

هده قصه اختى بالكامل

بدايه القصه

الاسم:ايمان
السن:18
السنه:"30-5-1989
عندما مويه زياده فى المخ او ضمور فى المخ
السبب:
دكاتره يقولون امى ولدتها وكانت مسخنه والسخونه اثرت على المخ
ودكاتره يقولون من الحادث زمان سوينا حادث سياره انا واهلى بس امى وابوى وانا واختى ايمان كانت دوبها تحبى مسكينه
السياره اتقلبت بنا 8 قلبات طبعا ابوى الحمدلله ردود فى الصدر خبطات يعنى بسيطه الحمدلله
امى مسكينه العمود الفقرى اتكسر بس الحمدلله اتشافت منها وحملت عادى وصار عند 2 بعد ايمان محمد وفاطمه الله يخليهم لى يارب
وانا الدبيه رجلى انكسرت كنت 6 سنين تقريبا
بس اضحكوا عليا طبعا وقتها كان مغمى عليا مفروض المهم قمت وانا مكسوره وحالتى حاله وابوى جنبى مرمى لسه اتدكر ترا هههه اصيح يقولى اش اللى يالمك اقوله مافى فرده الجزمه حقى ضاعت ههههههههه:hahaha:
الناس فى ايش وانا فى ايش ومهمنى الوجع ولا شى اهم شى جزمتى هههه ياحليلى كنت طفله هبله

وايمان مسكينه اكتر وحده راحت ضحيه ترا حسبوها ماتت خلاص الطين مغطيها مو باين الا الدم ولسه صغيره ياويلى
قلبى يتقطع وانا احكيلكم والله مو قصدى اوجع قلبكم بس قصدى تعرفون قصتها وتدعونلها

المهم راسها اتفتح ويدها انكسرت ومسكينه كانت مولوده حوله بس لبسناها نظاره وصارت الحمدلله ولا كانها كانت حوله يوم من الايام
المهم

طبعا الدكاتره ماعرفوا السبب من اش ترا ماعرفت امى عن حالتها الا اما ابتدات تتكلم وكانت طبيعيه بس ساعات تحسى كلامها مو مفهوم تتكلم متل الكرتون سريع
طبعا الدكاتره يقولوا يئما من الولاده وسخونه امى يئما من الحادث اثر على المخ
وماله علاج الا اما تكبر كل ماتكبر عقلها يكبر
يعنى لو سنها 10 سنين عقلها عقل 3 او 5 سنين
مالها عمليه ولا لها شى
ودتها اوروبا قالوا نفس الكلام
ودتها الهند نفس الكلام
كل فتره بعد 5 سنين توديها اوروبا تانى على اساس الطب يتطور
فقوللها خساره ممكن كنا نسحب المويه من مخها بس لو كانت صغيره مو الحين الحين المويه نشفت فضغطت على خلايا المخ
فخلاص امى قالت الحمدلله على كل شى مدامها تمش وتاكل وتشرب وتتكلم وتجرى ومابها شى الا ان عقلها صغير نعمه من رب العالمين احسن من غيرنا مليون مره ويبختها على الى يصير فى الدنيا احسنلها الجنه ان شاءالله

هى ماهى منغوليه مو شكلها شكل منغولى وطبيعيه وحبوبه بس العصبيه وعدم فهم بعض الكلام ماتعرف تعبر عن اللى بها يعنى ماتعتمد على حالها

ودينها مدرسه فيها قسم خاص للمنغولين واللى متلها كانت مبسوطه وشاطره تحل واجبها ومشتركه فى كل نشاط وتحب المدرسه وكانت تقول عطونى مصروف بشترى من الكانتين وتحب المدرسه متلا لو امى غيبتها متلا عشانها مسخنه شويه تبكى
وتعرف عربى انجليزى بس عشانها بطلت مدرسه صايره تعرف الحروف العربى والانجليزى الكلمات نستهم

الين 2 ابتدائى فجاه ماتبى تروح المدرسه وتصرخ وللاسف مافهمنها رحنا المدرسه وسالنا بالعكس لهم عنايه خاصه
المدرسه حقها جاتلها البيت يامنو ياايمان تروحى المدرسه تصرخ وكانت تموت فى هالاستاده
استغرببنا ايمان تصرخ من المدرسه
اكتشفنا ان فى بنت ضربتها او خناقه اتعقدت
المشكله فى الباص يجيبون البنات العادين مع هدول المساكين فيتريقون عليهم يضايقونهم يضربونهم الله اعلم

ونحاول نحاول وابدا
وعلى فكره ايمان ماشاءالله فيها قوه مش طبيعيه
تضرب ضرب
ابوى يخاف منها
مايقدر عليها
من بعد ماجلست فى البيت عصبيتها زادت مره وصارت تضرب وبس
يعنى لو ضربت بيدها مسكنا يدها ترمح برجولها مسكنا رجولها تنطح براسها راسها قوى ماشاءالله
مسكنا راسها تعض يعنى
ههههه صراحه ماينخاف عليها ياما اتضربت منها
بس تراها اكتر شى تعصب دايم مع امى تضرب امى ضرب حتى الخنق تخنقها بس صراحه امى عصبيه مره مع عيالها كلهم ماعندها صبر ايوه امى صغيره بالسن فرق بينى وبينها 15 سنه بس مره عصبيه ايمان احسها تتتحسس منها
كلنا صراحه احس ننجرح من امنا كتير ونشيل منها كتير

ايمان ماتضرب واحد بس فى البيت ابدا عمرها ماتضربه محمد اخوى مره تموت فيه هو اكتر واحد حنون فينا بشكل الله يحفظه على قد ماهو الولد الوحيد لكن مسكين ماشاف دلع ابدا لا يقول هاتوا سولى عطونى ساكت وهادى وفى حاله وحنون وان حد بس عزمه وانا اخته لو عزمته يشيلها بقلبه شى كبير مايرتاح الا اما يردها بعزومه او بهديه
مابدى اخرج من الموضوع بس اخوانى وحشونى الغربه متعبه مره وسنه 14سنه ادعوله باقيله سنه ويدخل الجامعه الحين فى ثانى ثانوى ادعوله بالمره هههه

اما توتى اختى الصغيره تضربها بس ضرب خفيف واختى الحماره تنكشها صراحه من تحت لتحت وتوتى الهبله تبى تلعب وبس الحين حسيت تحضنها تطبطب عليها فصارت ايمان ماتضربها شافتها عقلت معاها سكتت ايمان
توتى 6 سنين

ابوى مسكين ماتضربه بس مره لو صاح فوقها تحس فى نفسها مره تجيها صدمه
مره ابوى جا لقاها فوق امى بتموتها امى ماقدرت وانا كنت فى المدرسه وتوتى صغيره ومحمد فى المدرسه فمقدر يبعدها فصاح فوقها وخوفها بالحزام بس ماضربها ابوى مايضرب بس امى اخدت حقه ثالث ومثلث

المهم فحست فى نفسها بابا لا حزام لا بابا وحش بابا سافر تبغاه يسافر هو اى حد يضايقها تقوله سافر
فتاخد فتره الين تهدا اما يرجع يراضيها ويزعل من حاله بس اما تضرب ماتحس بنفسها مسكينه

حاولنا معاها نجيلها مدرسين للبيت تصرخ ماترضى تقابلهم
ودنها على اساس نتمشى ونوريها مدارس تانيه تصرخ فى السياره
نزلنها مره كاننا برضه نازلين نتمشى ودخلنا باب مدرسه يعنى مدرى كيف تعرف ان هده مدرسه من الصور والشكل تبين انها مدرسه الله اعلم ترمى نفسها فى الشارع وتشيل طرحتها وترمح بعبايتها يعنى خلاص

ترانا حاولنا محد يفكر ان فى شى ماحاولنا فيه محد بيخلى ابنه ولا بنته كده
وكمان احنا فى مجتمع مايشجع حد غير عادى على شى
يعنى لشافوها الناس تصرخ وتضرب فينا وترمى نفسها يوقفون يتفرجون ويضحكون مايقدرون ان هدا الانسان مو بيده اللى يسويه ولا يساعدون بس يخلوهم فى حالهم مو يوقفوا يتفرجون ترا الحريم اكتر الناس ملاقيف من جد

الغرب ليش احسن مننا عشان يعاملونهم معامله طبيعيه محد اقل من حد ولا حد احسن من حد وماعندهم نظره الشفقه مقهوره
نظره الناس هى ماتساعد حد يتعالج فى مجتمعنا الغبى هدا مقهوره استغفرالله ياربى

دكاتره عيادات ماتحب جبنا للبيت نفس الشى
ودينها عند شيوخ قالوا مابها شى وترا صوتها جنان وهى تقرا القران يعنى حافظه ماتعرف تقرا بس حافظه السور الصغيره
وتصلى
يعنى شافتنا قمنا صلينا تقوم بس كم مره علمناها تضو كويس ماتعرف
مهما نعلم فيها بالمويه كده فى وجهها ويدها وتقول خلاص او تنسى مدرى وكمان مو كلامها يتفهم وهى تصلى السور تفتهم كل شى بس ساعات تنطق غلط بس

مره منظر للحين يعورلى قلبى كل ماتدكر
قمت مره هالمره اخر مره رحت عند اهلى الصيف اللى مر
قمت باليل كان على الدوره بعد الفجر بشويه كتير يعنى خلصوا صلاه
قمت اشرب
اسمع حد فى الصاله يتكلم بصوت واطى والدنيا مطفيه ظلمه
دخلت فجاه لقيتها تصلى وبعدين تدعى يارب يشفيكى ياايمان يارب يهديكى ياايمان يارب ينجحك يامحمد يارب خليكى ياتوتى اللى هى فاطمه اخر العنقود نسميها توتى
يارب خليكى ماما وبابا
يارب عبير ماتسافرش اللى هو انا

جلست ابكى بصوتى كله مقدرت وتقولى متعيطيش مش هتسفرى
وياحسره سافرت
ههه مسكينه
مره منظر قطع قلبى

الله يشفيها ان شاءالله

يعنى اما تكون رايقه محد متلها
بس مشكلتها العصبيه والاهتمام بنفسها
ماتعرف تروش نفسها لازم حد يروشها
ماتعرف تسوى اكل لنفسها متلا قامت جعانه بليل وحنا نايمين ماتقوم حد تقوله جعانه مسكينه
ايام الدوره هى عداب لها ولنا صراحه
كل مانعلمها ماتحب شكل الفوط تجيبلها حساسيه
يعنى لازم حد وراها ينظف وراها لازم حد يلبسها كل شوى مانعرف تتالم ولا لا
ماتتكلم تقول
هده هى المشكله والله حاولنا نعلمها ماتبغى
وساعات نروشها بالصراخ يعنى عصبيه زياده
بس تعرف تلبس نفسها
ملابسها العاديه
تعرف تغرف لنفسها اكل لو فى فى قدر قدامها
تعرف تشغل الكمبيوتر وتلعب وساعات النت تدخل النت بس موقع كرتون يعنى لو عرف موقع كرتون خلاص ماتفوكه
تحب الاناشيد مررررررررره وصوتها
ماشاءالله
مره صوتها حلو
ترا اما امى تسافر ترتاح هيا
يعنى دايم امى كانت تسافر وتخلينا لحالنا انا ومحمد وايمان وطبعا تاخد توتى يعنى تروح تزور اهلها فى اليمن
فايمان ترتاح مره يعنى تلاقيها هاديه ماتصرخ وتسمع الكلام
سبحان الله

يمكن عشان امى عصبيه
كلنا نرتاح يعنى
العصبيه تروح
مافى صراخ فى البيت كلنا نخاف من الصراخ
للحين ترا اخاف من امى وانا كبيره
يعنى لو عطتنى عينين اخاف منها

فمدرى فانا ابى اغيرلها لوكها ليه شويه شويه
نفسيا بتتغير
تانيا لو عجبها كل شوى بتقول سويلى يعنى بتسمع كلامى فى تمشيط وترويش بتحب تتعلم عشان هى حبت هالشى
شوي شوى يمكن ترضى تروح مدرسه
من شى بسيط يغير نفسيتها كلها
والله احنا لو قصينا نفسيتنا تتغير 180 درجه
هيا عشان اول مره اكيد بتشوفه شى كبير وحلو
يعنى شوى شوى

وترا حاولنا كل شى معاها محد يحسب ماحاولنا ولا قصرنا بشى
ادعولها الله يخليكم
يالشفا والهدايه والهدوء
127
9K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

سفيرة القمر
سفيرة القمر
الله يشفيها ويخليها لاهلها ويحميها لشبابها ويقر عينكم بها *
ذا بيوتي
ذا بيوتي
ربنا يشفيها و هو قادر علي ذلك و يحفظها و يحميها من كل شر
alra7eyl
alra7eyl
الله يشفيها يا رب ويشفي كل شخص بنفس حالت ايمان ويعطي اهلك الاجر على الصبر وزيدهم عزم في تغييرها يا رب
Aشاي اخضر بسكرA
تصدقين اني خشيت جو بحياتكم وتخيلت نفسي مكانك بكل كلمه كتبتيها
جزاكم الله خير الجزاء على تعبكم ومجهودكم مع اختكم
والله يشفيها ويحفظها ويخليها لكم
وان شاء الله ربي يسعدكم ويهون عليكم
بس اذا اختك ترتاح بغياب امك هذا معناتو ان امك مره مسسبه رعب لها,حاولي تناقشي ابوك انو يقنع امك تروق وتهدي بالها وبلاش من الصراخ والعصبيه اللي توتر اهل البيت
هي امكم اكيد تتعب وترهق نفسها عشان كذا تعصب بسرعه لكن لو تدري ان الاحوال بتتحسن خاصة عند اختك اذا خففت من عصبيتها راح تحاول انها تتغير وتصير رايقه اكثر.

والله يعينكم وييسر اموركم يارب.
حياتي عدن
حياتي عدن
ربنا يشفيها و هو قادر علي ذلك و يحفظها و يحميها من كل شر