مستقبل واعد
مستقبل واعد
الله يجزاك خير ويشفيك ويديم عليك العافية
* مذهله *
* مذهله *
الله يجزاك خير

الحمد انك ارتحتي

انا زوجي معه نفس المرض
بس مو على الاكل او الصلاه او الوضوء
هذه اشياء بسيطه
هو بمجرد ماتصير له مشكله او حد يقوله شيء مو كويس
يبدأ عنده التفكير والتحليل واخذ وعطا وكبت الى ان ينفجر

والحمد لله من بدأ يأخذ حبوب فافرين تحسن لكن لازال
لو نسى ياخذ الحبوب او قللها يتعب

ولكن برضو الآن أفضل من قبل بكثير ولله الحمد

الله يشفيه يارب ويفكه منه ويعيش طبيعي

:)
ماوية
ماوية
ياليت الوسوسه الي عندي في الوضوء كانت اهون الي عندي وسواس المووووووووت احيان نكون في السوق واحس بتعب وارهاااااق خلاااااص وماعاد اقدر اتنفس واقول الموت اسال الله لي ولكل مريض الشفاء من هالمرض
ياليت الوسوسه الي عندي في الوضوء كانت اهون الي عندي وسواس المووووووووت احيان نكون في السوق واحس...
عذرا على تدخلي يااخت طير الحرم ,, اختي زورق اعتقد والله اعلم اللي عندك ليس وسوسه ولكن مرض يسمى ( الهلع ) والله اعلم وعلاجه بسيط باذن الله بس زوري طبيب نفسي .
والافضل تفحصين بشكل عام ممكن يكون له جانب عضوي او صحي ويكون علاجها سهل باذن الله .
د/طيــر الحــرم
الله يجزاك خير ويمن عليك بالعافية والستر اعرف وحدة عزيزة علي عندها وسواس في الوضوء والاكل والناس وان كل الناس ساحرتها وتتكلم عليها وهذا المرض فيها من زمان وما هي مقتنعة بالمرض ولا بانها تتعالج بدات تضر اولادها وزوجها وصار زوجها ما يتحملها ابدا كيف نقنعها انها مريضة عشان تتعالج
الله يجزاك خير ويمن عليك بالعافية والستر اعرف وحدة عزيزة علي عندها وسواس في الوضوء والاكل...
جزانا وإياك عزيزتي

وسواس الوضوء والأكل والخوف من السحر من أشهر الأنواع وأنا شخصيا مريت بيهم ولفترة طويلة كمان معاناة

لو حابه الأخت المريضة تاخد تلفوني وتحكي معايا عادي مافيش مشكلة لأني كنت نفس وسواسها

بس فيه نقطة مهمه

لازم نفرق بين مريض الوسواس والمرضى الآخرين

مريض الوسواس عارف إن التخيلات والوساوس اللي في عقله دي استحاله تكون حقيقية بس يقول ممم وايه المانع ممكن تحصل يعني هو في قرارة نفسه مستحيل تحصل لكن تراوده أفكار قهرية تخليه يضطر يستجيب للأفعال دي

غير مرضى آخرين هم مقتنعين مليون بالمية إن اللي التخيلات دي حقيقية مليون بالمية ومافيش أي شك ولا إحتمال زي اللي بيقول الناس بتراقبني وفيه ناس بتمشي ورايا أو اللي يتخيل إن فيه شخص بيحكي معاه وبيكلمه وهكذا

دا على حسب معرفتي بالطب النفسي وخبرتي اللي عرفتها من علاجي

يعني أنا لما روحت للدكتور كان بيسألني يقوللي :يعني معقول يادكتورة الأكل كله هايكون فيه سحر؟؟!!

سكتت شويه وقلتله ممم ممكن ايه المانع ممكن يكون فيه حد مؤذي بيعمل كدا والمؤذي مش بيميز

فأنا نفسي في قرارة نفسي كنت عارفة إن دا خيال بس في نفسي شايفاه وارد حدوثه

لكن فيه مرضى ثانيين متأكدين إن الأكل دا فيه عمل وفلانه بتعمللي ومستقصداني والمجتمع مضطهدني

فهي لازم تفرق اللي عندها عزيزتي

دا اللي أقدر أفيدك فيه

لو هو وسواس في الأكل وخوف من السحر بإذن الله أقدر أفيدها لأن دا كان من ضمن الوساوس اللي اشتكيت منها

وربي يتم شفاها على خير
د/طيــر الحــرم
بشكرك جدا جدا جدا ...على الموضوع:انا طبعا عضو في مجموعة الموسوسين وقديمة جدا ومثل ماقلتي كل مرة يجي وسواس شكل تاني..الان وسواسي هو انه هل قفلت الباب ام لا ،هل طفيت المروحة الشفط ام لا،طفيت النور ام لا....قبل ان انام او اخرج وانا عارفة اني عملتها بس كل شوية اتاكد مايقارب6 او 7 مرات وهذا مسبب لي حرج وتاخير
بشكرك جدا جدا جدا ...على الموضوع:انا طبعا عضو في مجموعة الموسوسين وقديمة جدا ومثل ماقلتي كل مرة...
شفاك الله وعافاك

عزيزتي لازم تقفلي باب الوسوسة كله

لاتتركي نوع وسوسة ولو بسيط لأن طوال ما الباب مفتوح هايستمر في التنقل

فلازم تعالجي أي نوع ولو بسيط

أنا من تجربتي في النوع دا أحسن حاجه ارتحت لها هو التركيز والتأني وأنا بعمل الفعل علشان مايجيليش أي شك ولو بسيط يخليني أكرر الفعل

أو لو حد معايا أقوله يتأكد من اللي عملته سليم وللا لاء

يعني الباب بقفله وبركز وأنا بقفله إني خلاص فعلا قفلته ولو حد معايا أقوله الباب اتقفل؟للتأكد

لو النور مثلا ركزي وانتي بتقفليه علشان مايجيلكيش شك إنك ناسيه لاء انتي مش ناسيه انتي فاكرة كويس واكنتي مركزة وانتي بتقفلي النور وانه اتقفل خلاص

جربيها كدا مره بمره هاترتاحي بإذن الله من الوسواس دا

طبعا هايكون صعب في البداية على فكرة لأن الأسهلك هو تكرار الفعل وخلاص

لكن احنا عايزين نتعالج فلازم نتعب شويه بسيط

وطمنيني