د/طيــر الحــرم
الله يجزاك الجنه دكتوره ع النصايح الجميله زيك بإذن الله راح اخذ بنصيحتك واستخدم الكريم وبعد الفتره ابشرك بالنتايج :26: عندي استفسار عزيزتي انا اعاني بالوجه بمنطقة أسفل الخد من ظهور الشعيرات الدمويه وهذا شيء يزعجبني احسها بتشوه خاصه لمن تكون البشره صافيه ماهو علاجها ؟؟ وهل فيه كريم بيحد من ضهورها او ع الاقل بيخفيها بشكل بسيط ؟؟
الله يجزاك الجنه دكتوره ع النصايح الجميله زيك بإذن الله راح اخذ بنصيحتك واستخدم الكريم وبعد...
جزانا وإياك عزيزتي

بالنسبة للشعيرات الدموية الصغيرة بوجهك

إما طبيعة بشرتك كدا أو إن بشرتك حساسة

أو إنك استخدمتي كورتيزون قوي لفترة طويلة ودي آثار جانبية

وحاولي تجنبي الكورتيزونات إلا للضرورة وتكون آمنة على البشرة

يعني لو أنا كتبتلك كريم إلوكوم هو كورتيزون آمن لكن برضه ماتستخدميهوش إلا للضرورة فقط

لأني مش متذكرة مشاركتك كانت مشكلتك ايه
د/طيــر الحــرم
[quote=طيــر الحــرم;60038509] أعتقد إن ركبتك محتاجة تقشير الأول مع التفتيح هاتي مرهم ساليبيت salibet ointment ادهني منه 3مرات باليوم لمدة أسبوعين فقط ومعاه مره ليلا كريم إلدوكين2% مره ليلا لمدة شهرين وبلغيني بالنتيجة وكترطيب استخدمي كريم كالميوريد دكتورة استخدمت الكريمات الي كتبتيها فوق لي بكمل اسبوعين ماشفت نتيجة لسة سؤالي هل استخدم التقشير اكثر من اسبوعين لحد ما اشوف نتيجة او فية خطر استمر اكثر من اسبوعين واذا لازم اوقف بعد اسبوعين تنصحيني استخدم شي مكانة مع الادوكين وجزاك **** خير
[quote=طيــر الحــرم;60038509] أعتقد إن ركبتك محتاجة تقشير الأول مع التفتيح هاتي مرهم ساليبيت...
جزانا وإياك عزيزتي

كريمات التقشير استمري عليها كمان اسبوعين عادي

وكريم التفتيح نتيجته بتظهر بعد شهرين مع تدليكه جيدا حتى يتشربه الجلد فإصبري
د/طيــر الحــرم
مساء الخير ..ياطير الحرم .. سألتيني عن القشور إذا فيها حكة ؟ اقلك لا .. وسألتيني إذا كان لونها احمر ؟ لا الحمد لله الدكتورة اللي رحت ليها قالت هذي ( اكزيما قشريه ) وقالت علاجها ياخذ وقت وعطتني مرهم والله ما ادري ايش اسمة لأني رمييته..بس سبب لي حبوووب في وجهي وحكة ولما رحت لها مرة ثانية قالت وقفي الكريم وعطتني مرهم اسمه(locoid 0,1%) وقالت استخدمة قبل النوم يومياً لمدة شهر وطبعا احط قبله مرهم (fucidin) الأسد اللي لونه احمرلمدة ساعة.. طبعا بعد كذا انا حملت وما كملت معاها .. بالنسبه لصورة البقع ما اقدر والله اعذريني... وجزاك الله الف خير
مساء الخير ..ياطير الحرم .. سألتيني عن القشور إذا فيها حكة ؟ اقلك لا .. وسألتيني إذا كان...
جزانا وإياك عزيزتي

لكن معلش هاتيلي مشاركتك اللي قبل كدا علشان أفهم مشكلتك لأني مش متذكرة كانت ايه المشكلة

فإعمليلي اقتباس للمشاركة
شوقــ النُواظرــ،
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته المقشر تستمري عليه لمدة شهر وتوقفيه بيكفي ومادام الأمر مش مستدعي تقشير تاني خلاص لاتكرريه لأن كريمات التقشير ليها ضرر على البشرة برضه فانتبهي مادام مافيش كلف أو بقع مكان الحبوب أو أي سبب أو أي داعي ليها فبلاش أما المنطقة الحساسة بيكفي تستخدمي أفالون لمدة شهرين فقط مش أزيد من كدا وبتوقفيه بالتدريج وتستمري عليه مره كل أسبوع للمحافظة على النتيجة وكريم الهالات حول العينين الماركة حلوه جدا وبيكفي شهر إلى شهرين ككورس علاجي وآثار الحروق على حسب درجة الحرق جربي التقشير والتفتيح وهاتي كريم بانثينول كمجدد لخلايا الجلد كمان ادهني منه 3 مرات باليوم على مكان الحرق واستجابته للعلاج على حسب درجة الحرق هل الجلد حصلله ضمور وللا مجرد تلون بسيط هايستجيب
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته المقشر تستمري عليه لمدة شهر وتوقفيه بيكفي ومادام الأمر مش...

شكرا يادكتوره

بس كريم الهالات اذا ماجاب نتيجه بعد شهرين استمر عليه حتى القى نتيجه مرضيه اولا

وكمان انا خايفه ترجع الهالات فيه ضرر لو استعمله مره باليوم عشان احافظ على اللون (عقدتني الهالات)مره واضحه:06:

وكمان عندي كريم كالميوريد فيه ضرر لو استخدمته مع الدوكين للمنطقه الحساسه
ms.queen
ms.queen
السلام عليكم دكتورة لو سمحتي انا عندي حبوب في البشرة بس الحمد لله موكثير بس تطلع باستمرار وتكون حمراء وراسها اصفر وخصوصا بين الحاجبين بكثرة والدقن وبجانب الانف وعرضتها على دكتورة وكتبت لي علاج عبارة عن جل ( metro Ruborilواستمريت عليه شهور وخف وبعدين رجعت تظهر ورجعت للعلاج وزادت اكثر وخفت ووقفته فايش تنصحيني ولك جزيل الشكر