د/طيــر الحــرم
كريم إلدوكين ممكن تستخدميه على الرقبة عادي

بس كريم إلدوكين ماينفعش يستخدم على مساحات كبيره من الجسم فماينفعش للوجة والرقبة والخصر

للخصر استخدمي كريم كالميوريد لأن فيه حمض لاكتيك ويوريا بيفتحوا ويقشروا على طول الإستخدام مرتين باليوم

ومره ليلا استخدمي كريم جليسوليد

بس خدي بالك إنك لو في أول 6 شهور بالرضاعة ماينفعش تستخدمي كريمات التفتيح إلدوكين ولا كريمات تقشير

جليكوليكس كويس بس ماينفعش مع أول 6 شهور رضاعة

بالنسبة للركب والكوع بتستخدمي كريم كالميوريد مرتين باليوم ..ومره ليلا كريم إلدوكين قبل النوم

مسامات الساقين استخدمي تدليك يومي بزيت زيتون وعصير ليمون وبعد نصف ساعة اشطفي جلدك بماء فقط

بالنسبة للسيلوليت الكريمات صعب تعالجها

ماركة روك حلوة في علاج التجاعيد والسيلوليت لكن برضه النتيجة ضعيفة شويه وكل جسم على حسب استجابته

طبعا لازم معاها رياضة ومشي

وريجيم وأكل صحي وخضار وفاكهة وماء

وتقللي المقليات والدسم وفيه أجهزة حديثة لعلاج السيلوليت بس قيد التجارب يعني نتيجتها بتختلف من جسم لجسم

بالنسبة للخطوط البيضاء وكريم فايتوتيرمال أنا أول مره اسمع عنه

شوفي ردي دا

منتجات شركة DDF حلوه بس انتبهي ممكن تتحسسي منها لأن فيها مقشرات للبشرة

بالنسبة لسيروم فيتامين سي حلو بس مش بتخلطيه مع حاجه هو بيستخدم لوحده

فيه من شركة لوريال وفيه من ريكسول وفيه من روك

أشهر واحد من ريكسول حلو

بالنسبة للهالات شوفي الرابط دا في بدايته

http://m.forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=2932446

ولو نسيت شئ من أسئلتك ذكريني
"منتهى الحب"
ماشاء الله عليك وعلى سعة صدرك للأخوات
والله يجعله في ميزان حسناتك تجيده يوم تكوني بحاجته
شوقــ النُواظرــ،
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته طيب عزيزتي انتي فيه أي مشكلة أخرى بتشتكي منها بجسمك؟؟ يعني مشكلة بالعظام أو أي مشكلة عامة؟؟ وهل بتغسلي مواعين وبتحطي ايديكي بماء كتير؟؟أو بتستخدمي مساحيق غسيل كتير عموما اهتمي بأكل الحليب واللبن والجبن الكيري وحليب نيدو والبيض مهم جدا مع ترطيب ايديكي دايما ويفضل لو ترطبي أظافرك قبل النوم بزيت خروع وتلبسي قفاز استخدمتي حبوب فيتامين ايه قبل كدا؟؟
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته طيب عزيزتي انتي فيه أي مشكلة أخرى بتشتكي منها بجسمك؟؟ يعني...
شكرا على ردك

انا ماعندي مشكله بالعظام الحمدلله والبس قفازات بشغل البيت اول ما اخرجها ارطب يدي لان كفوفي جافه جدا جدا وناشفه

بس امكن القفاز بطول على يدي وسببلي مشاكل

والدكتوره كتبتلي حبوب كبد الحوت وطولت عليها وحبوب هيردال

وبالنسبه للحليب اشرب لكن حليب قليل الدسم وليه يا دكتوره بتنصحي بحليب نيدو بالذات وجبن كيري انا ما اقدر عليها

اخاف وزني يزيد.

والله يعطيكي العافيه
iman sh
iman sh
مشكووووره كثير على إهتمامك وتعبك وطيبتك بغيت أسأل كم سؤال _ هل يوجد حل نهائي وعلاج فعال لسواد الشفايف لو بعمليات التقشير أو غيرها بالرغم إني أستخدمت كريم قالي الصيدلي إن المدخنين يستخدمونه لكن مافاد معي إلا بصوره قليله كمان فيه نقط بشفايفي بجمب بعض كأنهم جلد ولونهم بلون الجلد بالضبط في زوايا الفم هل لهم علاج وهل هي دليل على مرض أو شيء معين؟ _هل يوجد علاج للحبيبات الصغيره اللي تكون تحت العين في المنطقه الرقيقه وهي قريبه من زاوية العين الداخليه ؟ _ هل الروج مضر إذا أستخدم يوميا في فترة الحمل؟ _كيف أهتم ببشرتي كحامل علما بأني أعاني من سواد في الرقبه قبل الحمل؟ وشكرا مره أخرى
مشكووووره كثير على إهتمامك وتعبك وطيبتك بغيت أسأل كم سؤال _ هل يوجد حل نهائي وعلاج فعال لسواد...
مشكورة اختي ع الموضوع انا عندي مشكلة الكلف وبدي حل سريع لانو عرس اخواتي بالصيف ارجوكي ساعديني انا من فلسطين واستخدمت كريمات كتيرة متل هيدروكين وفيد اوت وايديال بس ع الفاضي يا ريت الحل يكون عندك
د/طيــر الحــرم
مشكورة اختي ع الموضوع انا عندي مشكلة الكلف وبدي حل سريع لانو عرس اخواتي بالصيف ارجوكي ساعديني انا من فلسطين واستخدمت كريمات كتيرة متل هيدروكين وفيد اوت وايديال بس ع الفاضي يا ريت الحل يكون عندك
مشكورة اختي ع الموضوع انا عندي مشكلة الكلف وبدي حل سريع لانو عرس اخواتي بالصيف ارجوكي ساعديني انا...
عزيزتي الكلف مش كافي في علاجه كريمات التفتيح فقط

لازم تقشير كمان

يعني كل يوم بالليل تجيبي نقطة من كريم هيدروكين ونقطة من كريم رتينA 0.05%
(Retin A cream 0.05%)

مع تدليكها جيدا حتى يتشربها الجلد وتحطيها فقط على أماكن الكلف لمدة شهر أو شهرين على حسب شدة الكلف

مع عدم التعرض للضوء

والصبح تحطي واقي من أشعة الشمس لو بتتعرضي للشمس أو للفرن أو للضوء الأبيض النيون

ولو حسيتي بحكة أو إلتهاب حطي كريم هيدروكورتيزون أسيتيت 0.1%