د/طيــر الحــرم
مساء الخير جزاك الله خير على مجهودك انا بشرتي حساسه عندي اكزيما وجسمي كله اثار جروح وسواد وخطوط استعملت كل شيء الفائده تكون بسيطه مره ومؤقته يوم سمعت عن فازلين بالريتنول تحمست له استعملته كانت نتيجته حلوه وتحمس لكن المنطقه الحساسه التهبت مدري منه او سبب ثاني (رغم اني ماقربه من المنطقه)فوقفت بعد عشر ايام يمكن لاني اخليه من الليل الى ثاني يوم وامشي فيه عرفت بعدين انه لازم ينغسل الصبح الحكايه هذي من سنه ولازلت نفسي ارجع له لكن خايفه هو يسبب لي شوي تحسس لكن يستاهل انا نفسي في بشره لون موحد لاسواد ولاخطوط ولابقع والمنطقه الحساسه مره سواد وعندي هالات عجزت بكل معنى الكلمه القى لها حل من بدايه حدقة العين الى نص خدي وشويه وتوصل لاذني لو انها سواد تحت العين بس يمكن تهون ممكن تساعديني؟؟
مساء الخير جزاك الله خير على مجهودك انا بشرتي حساسه عندي اكزيما وجسمي كله اثار جروح وسواد وخطوط...
عزيزتي المشكلة إن كان عندك إكزيما

يعني بشرتك حساسة

وأخاف تستخدمي أي شئ الإكزيما تظهرلك هاتاخدي ورس كورتيزونات لحد ماتهدأ

فازلين بالريتينول حلو بس فعلا بيسبب تحسس مع بعض البشرات والواضح إن دا اللي حصل معاك

فأنا مش هجازف وأقولك استخدميه

خصوصا إنك عايزه تستخدميه على كامل الجسم!!

ممكن تستخدميه على مناطق معينة ولو حصل إلتهاب استخدمي كريم إلوكوم ودا كورتيزون بسيط ليهدي الإلتهاب

لكن دا لو أماكن معينة محددة

أما لو الجسم كله فمالهاش حل

بالنسبة للهالات استخدمي الكريم دا

ولو الهالات معاك من زمان ممكن تكون وراثية وصعب علاجها
فراشه متفائله
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عزيزتي فراشة جزانا وإياك جربي مجموعة توتال إيفيكت من أويل أوف أولاي دي صورتها كريم صباحي وليلي مع استخدام كبسولات فيتامين E وزيت لوز حلو وتعملي تدليك خفيف لبشرتك مره كل يوم ليلا وطوال اليوم استخدمي وصفات من الرابط دا http://m.forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=2929185 خصوصا لوشن قشر البرتقال بالنسبة للشعر والشيب المبكر فيه ناس بيكون عندهم نقص فيتامينات فبيتحسن لون الشعر مع الفيتامينات خصوصا فيتامين B المركب وفيه ناس بيكون وراثة فمبيكون مالوش حل جربي حبوب الفيتامين لمدة شهرين ومافيش منها ضرر لو جابت نتيجة يبقى خير كويس وعموما الحل للمشكلة دي هو الصبغات الآمنة زي صبغة لوريال كاستنج اللي بدون أمونيا أو صبغات ريفلون بدون أمونيا أهم شئ إنها بدون أمونيا تقدري تستخدميها كل شهر وآمنة ومش بتضر الشعر ماتخافيش منها بس ألوانها غامقة شوية وبتدوم فقط شهر بالكتير
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عزيزتي فراشة جزانا وإياك جربي مجموعة توتال إيفيكت من أويل...
الله يرضى عليكي يادكتوره بس انا قد استخدمت توتال افيكت بس وقفته لانه طلع لي حبوب صغيره تحت الجلد يعني تفضلي ارجع استخدمه ومن ناحية لوشن البرتقال تقصدين مغلي قشرالبرتقال مع قشرالليمون التونراللي قلتي عليه وهل ينفع التونرلبنتي عمرها14س الله يعطيكي العافيه
&شمس&
&شمس&
عزيزتي المشكلة إن كان عندك إكزيما يعني بشرتك حساسة وأخاف تستخدمي أي شئ الإكزيما تظهرلك هاتاخدي ورس كورتيزونات لحد ماتهدأ فازلين بالريتينول حلو بس فعلا بيسبب تحسس مع بعض البشرات والواضح إن دا اللي حصل معاك فأنا مش هجازف وأقولك استخدميه خصوصا إنك عايزه تستخدميه على كامل الجسم!! ممكن تستخدميه على مناطق معينة ولو حصل إلتهاب استخدمي كريم إلوكوم ودا كورتيزون بسيط ليهدي الإلتهاب لكن دا لو أماكن معينة محددة أما لو الجسم كله فمالهاش حل بالنسبة للهالات استخدمي الكريم دا ولو الهالات معاك من زمان ممكن تكون وراثية وصعب علاجها
عزيزتي المشكلة إن كان عندك إكزيما يعني بشرتك حساسة وأخاف تستخدمي أي شئ الإكزيما تظهرلك...
الهالات قديمه جدا ممكن ينفع معها الكريم؟؟
شوقــ النُواظرــ،
مرحبا دكتوره

اشرايك لو اخذ نقطه من كالميوريد ونقطه من الدوكين وامزجها باصبعي لتفتيح المناطق الحساسه والركبه مرتين باليوم استخدامي خطا او

او استخدم كل كريم لوحده

وكمان يادكتوره امي بشرتها دهنيه فيها شويه كلف ينفع تستخدم الرتن

وامي يا دكتوره اشترت كريم الكولاجين من ستيفز و فازلين بالريتينول لشد البشره

ايش فائدتها للبشره وكيف تستخدمها

وشكرااا لجهودك
sareta^_^
sareta^_^
ربي لايحرمك الاجر ويحرم ايديك ع النااار

دكتورة انا بديت استخدم لوجهي هذا الكريم بالليل ايش رايك فيه لانو سويت سيرش بقوقل ماافيه احد جربه