مراميه
مراميه
مشكووووورة ترانيم عشق ... انا بهذلتني هالآفة هذي فعلا ..

بجرب طريقتك بس هل المبيد قوي علينا احنا كأشخاص .. وكمان اشلون اوزع بالمكنسة انا تخيلته ماء احطه بالرشاش وارش

صحيح ولا لا ..؟ بعدين هل افضي كل دواليب المطبخ من الاشياء سواء ماكولات او مواعين ولا فقط افتح الدواليب

وشكرا لصاحبة الموضوع عسى يكون بموضوعها النفع
غرد البلبل
غرد البلبل
اختي ترانيم عشق اول مره اعرف عن هذا الدواء جزاك الله خير وجعله في موازين حسناتك
وهل يؤثر هذا الدواء على الانسان يعني هل هناك احتياطات علي ان تبعها في استخدام الدواء من لبس قفازات وكمامات وكيف ممكن ازيل الدواء هل يكفي الماء والصابون فقط
ترانيم عشق
ترانيم عشق
مشكووووورة ترانيم عشق ... انا بهذلتني هالآفة هذي فعلا .. بجرب طريقتك بس هل المبيد قوي علينا احنا كأشخاص .. وكمان اشلون اوزع بالمكنسة انا تخيلته ماء احطه بالرشاش وارش صحيح ولا لا ..؟ بعدين هل افضي كل دواليب المطبخ من الاشياء سواء ماكولات او مواعين ولا فقط افتح الدواليب وشكرا لصاحبة الموضوع عسى يكون بموضوعها النفع
مشكووووورة ترانيم عشق ... انا بهذلتني هالآفة هذي فعلا .. بجرب طريقتك بس هل المبيد قوي علينا...
العفو أختى ... اكيد المبيد قوى ويفضل لبس كمامه او منديل على الانف ... واصلا توزيع المبيد بيأخذ دقيقتين او ثلاث ..
و الطريقه المجربه انه بعد تخلطى المبيد مع الماء فى سطل تسكبيه فى انحاء المطبخ .. يعنى تشطفى بيه أرضية المطبخ .. والمكنسه بتساعدك فى توزيعه فى كل المطبخ وخاصه تحت الثلاجه والخزانات والفرن ..

وبالنسبه للمأكولات يستحسن انك تخرجيها اكيد ... الا لو كانت معلبات مابتتأثر ..

والمواعين عادى لو خليتيها لكن قبل أستخدامها اشطفيها بالماء

وعلى فكره لو اى وحده ثلاجتها بابها ضعيف مايقفل كويس ( بحكم انها قديمه مثلا ..) يستحسن انها تفضى الثلاجه وتفتح بابها .. لانه الصراصير الصغيره يمكن تدخل لها ... عشان تهرب من الريحه

المهم احرصى ان اى مكان بتهرب له هالصراصير يكون معرض لرائحة المبيد ...

ونسيت حاجه مهمه ... البالوعه الى تجى وسط المطبخ لتصريف الماء بعد الشطف اغلقيها بكيس نايلون .. عشان ماتهرب منها لاى مكان ثانى

واحرصى على غلق الشباك والباب من تحت جيدااااااااا

وبأذن الله بعد مرور ست او سبع ساعات .. تفتحى مطبخك وبتلقى هالحشرات المزعحه كلها ميته وماعاد تشوفى وجهها
ترانيم عشق
ترانيم عشق
اختي ترانيم عشق اول مره اعرف عن هذا الدواء جزاك الله خير وجعله في موازين حسناتك وهل يؤثر هذا الدواء على الانسان يعني هل هناك احتياطات علي ان تبعها في استخدام الدواء من لبس قفازات وكمامات وكيف ممكن ازيل الدواء هل يكفي الماء والصابون فقط
اختي ترانيم عشق اول مره اعرف عن هذا الدواء جزاك الله خير وجعله في موازين حسناتك وهل يؤثر هذا...
بارك الله فيك اختى على دعواتك الطيبه

وبالنسبه للدواء اصبح بحكم التجربه معروف عندنا ... بعد ان كنا نجرب انواع مختلفه من اغلى المبيدات الى فى السوق ومافيش فايده ... لكن دواء الجرب من اول مره تختفى الصراصير .. لانه قوى ومركز

ومايأثر على الانسان بالنسبه للايدين مو مظطره تلمسيه اختى .. خلطيه بالماء بواسطة عصا مثلا ... ووزعيه بالمكنسه .. وبأمكانك لبس قفازات لكن حتى لو جى منه شىء على الجسم مايضر .. هو مشكلته ريحته قووووويه

يعنى انا ربطت منديل على انفى لانى ماأستحملت ريحته ...

وقبل لااوزعه طلعت الاكل للمخزن الخارجى .. عشان اسوى العشاء والفطور لاسرتى ... لانه لما توزعيه وتقفلى المطبخى لاتفتحيه الا بعد مرور كم ساعه ( مثلا تقدرى تحطيه الليل وتنظفى الصبح مثلا )

وينظف بالماء والصابون اكيد هو مشكلته ريحته بس زى ماقلتلك واول ماتغسلى المطبخ وتهويه كويس تختفى

وان شالله من مره وحده مابتشوفى اى اثر لهالافه مره اخرى :26:
عاشقة بيت الله
العفو أختى ... اكيد المبيد قوى ويفضل لبس كمامه او منديل على الانف ... واصلا توزيع المبيد بيأخذ دقيقتين او ثلاث .. و الطريقه المجربه انه بعد تخلطى المبيد مع الماء فى سطل تسكبيه فى انحاء المطبخ .. يعنى تشطفى بيه أرضية المطبخ .. والمكنسه بتساعدك فى توزيعه فى كل المطبخ وخاصه تحت الثلاجه والخزانات والفرن .. وبالنسبه للمأكولات يستحسن انك تخرجيها اكيد ... الا لو كانت معلبات مابتتأثر .. والمواعين عادى لو خليتيها لكن قبل أستخدامها اشطفيها بالماء وعلى فكره لو اى وحده ثلاجتها بابها ضعيف مايقفل كويس ( بحكم انها قديمه مثلا ..) يستحسن انها تفضى الثلاجه وتفتح بابها .. لانه الصراصير الصغيره يمكن تدخل لها ... عشان تهرب من الريحه المهم احرصى ان اى مكان بتهرب له هالصراصير يكون معرض لرائحة المبيد ... ونسيت حاجه مهمه ... البالوعه الى تجى وسط المطبخ لتصريف الماء بعد الشطف اغلقيها بكيس نايلون .. عشان ماتهرب منها لاى مكان ثانى واحرصى على غلق الشباك والباب من تحت جيدااااااااا وبأذن الله بعد مرور ست او سبع ساعات .. تفتحى مطبخك وبتلقى هالحشرات المزعحه كلها ميته وماعاد تشوفى وجهها
العفو أختى ... اكيد المبيد قوى ويفضل لبس كمامه او منديل على الانف ... واصلا توزيع المبيد بيأخذ...
:icon28::icon28::icon28: الله ينولك مافى بالك ويرزقك الجنة :26::26::26::icon28: