كيكة الدوامة الغير تقليدية *مع سر غريب بس مفيد*انا اصلى بحب الدوامة

الحلويات الشرقية والغربية

بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكم يا اخواتى فى الله يا رب تكونوا كلكم بخير

النهرده انا جيبالكم طريقتى لكيك الدوامة مع 2 سر
يلا نبتدى بسم الله

المقادير
2 ك دقيق

ك سكر ( و لو بتحبيها حلو يبقى كوب و نص سكر )
نص ك زيت
3 بيض
فانيليا + بيكنج بودر
2 م ك كاكاو خام
نصف ك الى ك الا ربع ماء او لبن ( حسب نوع الدقيق )

الطريقة **
** هنجيب البيض الاول مع الفانيليا و نضربه 3 دقايق م بعدين الزيت مع اللبن و نضرب تانى و بعدين
نحط السكر شوية بشوية يعنى على 3 مرات (و ده اول سر )هقولك ليه
لان ضرب السكر على كذا مرحلة بيساعد على ان السوائل بتنفش اكتر و بتدخل هواء ليها اكتر ده طبعا بيساعدفى ارتفاع الكيك

*** اما السر الغريب هو وضع البيكنج بودر فى الخلاط العادى مع السوائل مش مع الدقيق ...انا مكنتش مصدقة الحكاية دى غير لما جربتها و لقيتها فعلا فرقت فى ارتفاع الكيكة ...مش قولتلكو غريب

**بعد كده هنحط الخليط اللى فى الخلاط على الدقيق و تقلب فى اتجاه واحد من فوق لتحت لحد الدقيق مايمتزج مع الخليط كويس جدا

** و بعدين هنقسم العجينة بتاعت الكيك الى نصين ....نص سادة زى ما هو و النص التانى هنضيف ليه الكاكاو الخام و نقلب و ممكن نضيف معلقتين ميه عشان يتقلب كويس

**هنجيب الصنية ندهنها سمنة و دقيق و نجيب معلقتين فى كل نص و نبتدى نحط اول معلقة ساده فى نص الصنية و فوقيها معلقة تانية اللى بالكاكاو و هكذا لحد منخلص العجينة

( على فكرة المعلقة الصغيرة هتديكى خطوط اكتر و دوامات اكتر ...لكن انا هنا استخدمت الكبشة عشان اخلص بسرعة لان الاستاذ مازن ابنى عمال يزن عليا يلا يا ماما عايز تيته ( يعنى كيكة )هههههه**حرف الكاف عنده فى الضياع

***و فى الاخر بقت بالشكل ده و جبت طرف السكينة و عملت بها الخطوط دى عشان تديها شكل احلى

***و دى بعد ما استوت

و الصنية كلها لاول اخت ترد عليا و تقيم بس لو سمحتم هاخد الطبق ده بس لمازن
و يحيى ههههههههههه

اسيبكم فى رعاية الله
مع السلاااااااااامة
60
19K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

رايه الورديه
رايه الورديه
تسلم يدج
عيش الأمل
عيش الأمل
يسلمو شكلها لذيذه
Dream queen
Dream queen
تسلم الايادي حبيبتي شكلها حلو
بــلــســم
بــلــســم