الملهوفة30
الملهوفة30
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عزيزتى التبويض ضعيف وينبغى مراجعة الطبيبة لاخذ منشط للتبويض حفظك الله من كل سوء
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عزيزتى التبويض ضعيف وينبغى مراجعة الطبيبة لاخذ منشط للتبويض...
بالرغم من ان دورتي غير منتظمة الا اني
تابعت التبويض حتى وصلت البويضة لحجم 18 في اليوم 16 من الدورة ولاكن لم يحصل حمل
بالرغم من حجم البويضة المناسب هل لابد من اخذ منشط
وهل يمكن اخذ المنشط مع البريجيلتون
@نونو@99
@نونو@99
السلام عليكم
عندي استفسار يا دكتوره الله يجزيكي خييير
انا عندي تكيس في المبايض
وعملت اشعة الصبغه وطلع عندي سدد في الانبوب الايسار
و الانبوب الايمن سليم
واستخدمت منشطات الكلوميد وابر تفجيريه تحت متابعة طبيبة مختصه لكن بدون فائده
وطلبت مني الدكتوره اني اعمل منضار على المبيض
يعمل مثل الثقوب على المبيض
هل فيه اي خطر على المبيض؟
ماهي سلبيات المنضار على المبيض؟
هل اعمل العمليه ام لا؟
مع العلم ان الدوره عندي 6 اشهر منتظمه!!!!!!!
جزاك الله خير الجزاء ورزقك جنة الفردوس
لك مني تحيه تقدير و امتنان.............
بـداية جديدة
بـداية جديدة
جزااااااااااااااااااك الله كل كل كل خير
الدكتورة راندة فخرالدين
عندى استفسار يا دكتورة الله يجزيكى خير انا دورتى منتظمة جدا كل 28 يوم او 27 يوم وعملت سونار فى اليوم ال12 علشان اتابع التبويض لقيت ان البويضة كان حجمها 14 وفى اليوم ال 17 كان حجمها 22 وكان فى بويضة تانيه جنبها حجمها 20 والدكتورة قالت لى ان البويضة على وشك الخروج ....السؤال هو ان ازاى التبويض بتاعى يكون فى اليوم ال 17 او ال18 برغم ان دورتى منتظمة وبتيجى فى وقتها كل شهر مش بتتأخر ابدا وهل ده طبيعى ولا ايه انا على العموم هروح اعمل سونار تانى فى اليوم ال 19 علشان اتأكد انها خرجت
عندى استفسار يا دكتورة الله يجزيكى خير انا دورتى منتظمة جدا كل 28 يوم او 27 يوم وعملت سونار فى...
عزيزتى ممكن ترسلى موعد اخر 3 دورات حتى استطيع تحديد موعد التبويض وهل سبق وعملى تحليل لهرمون البروجستيرون فى اليوم 21 من الدورة
رزقك الله الذرية الصالحة
الدكتورة راندة فخرالدين
مشكورة دكتورة بس اللي أنا مستغربته كيف الألم كل شهر في نفس الجهة ( اليسار) اللي أعرفه إن التبويض كل شهر من مبيض بالتناوب صح؟
مشكورة دكتورة بس اللي أنا مستغربته كيف الألم كل شهر في نفس الجهة ( اليسار) اللي أعرفه إن...
نعم عزيزتى هذا صحيح والالم ممكن لا سباب اخرى مثل الالتهابات لاقدر الله
حفظك الله من كل سوء