ورقه ذابله
ورقه ذابله
انتظرك
em mohamed
em mohamed
اهلين ام محمد انا احب نباتات الظل بشكل بس مشكلتى ماعرف كيف اعتنى فيها المشكله عندى 3زرعات يجننون فيها ورود صغيره حمره حاطتها بالحمام بس بناتى كل مادخلو الحمام عبوها مويه لين عفنت مانتبهت لها الا متاخر ذبل وردها وساقها عليه عفن ايش الحل خلاص ارميها لان اوراقها خضرا وانا بسافر شهر عن البيت اخاف تموت اشجاري ايش الحل
اهلين ام محمد انا احب نباتات الظل بشكل بس مشكلتى ماعرف كيف اعتنى فيها المشكله عندى 3زرعات يجننون...
السلام عليكم

الله يجزاكم الجنه يا بنات ,,
واعذرونى على التقصير

روقة
يمكن الحمام فيه رطوبه كثير وما فيه ضوء كلفى
أول شيئ طلعى النباتات من الحمام لمكان فيه ضوء الشمس ..
ولو تقدرى تغيرى التربه يكون افضل
هاتى اصيص نظيف واشترى التربه الخاصه (البتموس) انا حطيت صورتها وحطى منها اشوى فى القاع بعدين طلعى النبته برفق من اصيصها وانتِ امخليه الاصيص مائل علشان ما اتشديها وخذى بس النبته بجذورها ومعها التراب اللى عليها
وحطيها فى الاصيص الجديد وبعدين عبى الاصيص تربه جديده وساوى الاطراف ..
العفن راح ايروح لما تتهوى ولازم اتشيلى الورق الذابل وما تسقيها مويه بأستمرار كوب ماء مره فى الاسبوع بس ...

راح اصور لك خطوات الزراعه أنتظرينى

هلا هموسه
أول مره اسمع عن حبوب الحمل ..
بس يمكن علشان هرمونات حتنشط النبات ..
فيه ناس ايحطوا سكر وفيه اللى يحطوا قشور البيض ...
بس فيه غذاء خاص اللى انا حطيته بالصوره لتقوية النبات وفيه انواع كثيره ومختلفه
والنبات لازم من وجود تهويه كويسه للتربه وكمان الشمس علشان يعيش
بس كل شيئ عنده عمر يعنى فيه نبتات ما تطول سنه او اثنين وخلاص وفيه اللى اكثر
وما عرفت نبتة السجاده اللى تقصديها اى وحده ؟
هل قصدك الباقونيا ...
أختكم*هبه*
أختكم*هبه*
معلومات جديده كلها على .

على فكرة أنا والدى مهندس زراعى ،

وأخويا أيضا مهندس زراعى لاء وقسم تنسيق حدائق

ورغم ذلك لم أفكر

أبدا فى اقتناء أى نباتات . باب النجار مخلع .:22:

إن شاء الله لما أنزل وأستقر فى مصر أستعين بموضوعك وأفكر فى النباتات .

على فكرة ، فى صور كثيرة مش واضحه عندى للاسف .:27:

halimaa
halimaa
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة ما شا الله ايش هذا الموضوع الحلو تصدقين انا احب كثير الزرع والنباتات مافي اجمل من منظرهم وللاسف لما كان معي بيت ارضي كنت مهتمة جدا بالحديقة وحتى الجيران مدحو حديقتنا وكنت اقضي اكثر وقتي فيها وايضا داخل البيت لكن الان للاسف بعد ما بعنا البيت انحرمة من الحديقة ولما سافرت ماتت النبتات الي في البيت لانه ما احد اهتم فيهم وكنت هناك نبته جميلة جدا واوراقها حلوة والي يمزها انها تعيش على الماء بدون تراب وجلست معي 3 سنوات وكانت الجذور كل ما تطول وتكثر اقصهم وكان في اسفل الزجاج احجار ملونه و سمكة صغيرة من الي يعيشو لحالهم اكيد عرفتوهم خاصة انهم متواجدات بكثرة في واال مارت كان منظرهم جدا رائع وان شاءالله ناوية اعيدها مرة ثانية
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة ما شا الله ايش هذا الموضوع الحلو تصدقين انا احب كثير...
الله عليك مبدعه ...........وجيتي ع الجرح وذكرتيني بجنان هلي .:44:..المزرعه ... لا ن اغلب ازرعتهم من امريكيا وتو وووووصوني انجبيلهم بذور؟؟؟؟؟؟؟؟؟ههههه لغه الشراااااااقه :35:
um-basel
um-basel
موضوع رائع جى بوقته لاني نازلة اجازة وحامل هم نباتاتي
عندي البكتس هوا مابيحتاج عناية كثير وكمان ممكن تعملي منه اكثر من شتلة بانك تقصي من جمب عقدة وتحطيه بالماء حتى تطلع جذور وتزرعي ويعيش كمان في الماء --انا شريت بكتس وحدة وعملت منها 4 ولما تعطش اوراقها بتزعل هههههه بتصير دبلانة شوي ارويها ترجع تفرفش
كمان عندي بامبو في ماء
وعندي يوكا
وبرا عندش شتلتين طماطم ونعناع و basil
اصيص ورود
مابعرف احتي ام حمد اذا عندك فكرة عن هدا المنتج لري النباتات افكر اشتريه علشان لماانزل لاهلي--خايفة كتير وشايلة هم امي الله يخليها ويطول عمرها بتحب الزرع ودائما بتقول اذا ماراح تاخذي منهم لاتزرعي لان هذي روح والله راح يحاسبك عليها

شورايك طيب بالمنتج