مدام يوسف

مدام يوسف @mdam_yosf

عضوة مميزة

صينية كرنب باللحم المفروم والأرز - أسرع من اي محشي

أطباق رئيسية

صينية كرنب باللحم المفروم والأرز - أسرع من اي محشي

سريعة ولذيذة وأحيانا كتير بعملها بدل المحشي

المقادير

علي حسب الكمية والأفراد
كرنب متوسط الحجم
لحم ضآني مفروم
أرز ابيض مغسول ومنقوع
بصلتين كبيرتين مفرومين
ثوم مفروم
أعشاب إيطالية - ملح - فلفل اسود -شطة -
حبهان مطحون - بهار عربي - كزبرة مطحونة
قليل من الزيت
ملعقة كبيرة مستردة

الطريقة
بقومي بسلق الكرنب في ماء مع بصل وثوم وفلفل اسود
بعد السلق قومي بتقطيعه قطع صغيرة مع الاحتفاظ ببعض الوريقات سليمة للوجة
امزجي اللحم المفروم مع الأرز والتوابل والزيت والبصل والثوم والمستردة
احضري صينية فرن وابدأي بعمل طبقات
طبقة كرنب - طبقة لحم مفروم - طبقة كرنب - طبقة لحم وعلي الوجة وريقات كرنب ممسوحة بقليل من الزيت
غطيها بورق فويل وادخليها الفرن علي درجة حرارة 180 لحين النضوج وقدميها بالهنا والشفا

67
13K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

بوتيك جلنار السيالي
يسلم الايادي
متجر شمس
متجر شمس
تسلم يدك
مشاعل نت
مشاعل نت
روعة ابداع بس عندي كم سؤال

س١ كم اخليها في الفرن

س٢ً ما تحتاج موية ؟

س٣ لما تطلع من الفرن كيف قوامها ؟؟ متماسكة ولا فيها ماء ومرقة ؟؟

س٤ كيف الملفوف الي في القاعده ماسك نفسه ما فرط ؟ اخاف اعملها وبعدين يفرط معي مايجي متماسك

اخر شي شكراعالهوصفه اللذيذة واسفين على الاسئلة الكثيره
مدام يوسف
مدام يوسف
تسلموا حبايبي علي مروركم
مشاعل نت ، بصي يا عسل ، بتاخد قد ايه في الفرن ؟ من نص ساعة وأكثر ، عموما لازم تخلي عينيك عليها ، انا بحب اعمل الأكلات دي في صواني بايركس علشان الأكل يكون باين ليا وبرده ده ها يعتمد علي الكمية اللي هاتعمليها
بالنسبة للماية بصراحة لا مش بتحتاج خالص ، الكرنب بيكون مسلوق ومتشبع من الماية وكمان اللحمة بتكون نايه فبتنزل سوائلها كلها 
اما بالنسبة لقوامها فبتكون متماسكة والصور خير دليل ، بصراحة مريحة وسهلة وسريعة والطعم بالنسبة لي احلي كمان من المحشي ، طبعا بيكون ليكي حرية تغير التوابل وبعض المقادير زي الخضرة 
جربيها وقوليلي رأيك :)
مدام يوسف
مدام يوسف
تسلموا حبايبي علي مروركم مشاعل نت ، بصي يا عسل ، بتاخد قد ايه في الفرن ؟ من نص ساعة وأكثر ، عموما لازم تخلي عينيك عليها ، انا بحب اعمل الأكلات دي في صواني بايركس علشان الأكل يكون باين ليا وبرده ده ها يعتمد علي الكمية اللي هاتعمليها بالنسبة للماية بصراحة لا مش بتحتاج خالص ، الكرنب بيكون مسلوق ومتشبع من الماية وكمان اللحمة بتكون نايه فبتنزل سوائلها كلها  اما بالنسبة لقوامها فبتكون متماسكة والصور خير دليل ، بصراحة مريحة وسهلة وسريعة والطعم بالنسبة لي احلي كمان من المحشي ، طبعا بيكون ليكي حرية تغير التوابل وبعض المقادير زي الخضرة  جربيها وقوليلي رأيك :)
تسلموا حبايبي علي مروركم مشاعل نت ، بصي يا عسل ، بتاخد قد ايه في الفرن ؟ من نص ساعة وأكثر ،...
نسيت أقول ان كمية اللحم لازم تكون اكبر من كمية الرز علشان تطلع معاكي متماسكة