د.هنادي جابر
د.هنادي جابر
يعطيكي العافية يا احلى دكتورة ممكن تعطيني نظام غذائي لصديقتي ينزل وزنها عشركيلو علما بان وزنها 62 كيلو وطولها 160 و عمرا 33 متزوجة وعندا طفلة لا ترضع مع العلم بانها تعاني منhypo thyroied وبتاخد دواء eltroxin 100mg s منذ ثلات سنوات يارتي يادكتورة تساعدينا وللك الاجر والثواب عند ربنا
يعطيكي العافية يا احلى دكتورة ممكن تعطيني نظام غذائي لصديقتي ينزل وزنها عشركيلو علما بان...
اهلا ومرحبا بكي يا غايلتي وبصديقتك في بيتكم الثاني عالم حواء

شوفي يا غاليتي وزنها الحالي قريب جدا من الوزن الطبيعي 59 كجم

وهل تطمح للوصول للوصزن المثالي 54 كجم ؟؟؟؟؟؟؟

وهل تمارس اي نشاط رياضي في الوقت الحالي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

في انتظارك يا غاليتي للمزيد من التواصل والمتابعه :)
د.هنادي جابر
د.هنادي جابر
دكتوره تاخرتى عليا فى الرد :44: بس عذراكى يا حبيبتى عشان مشاغلك عموما انا قعدت اقرى الموضوع من اوله لاقيت بنات سالين نفس سؤالى وقريت ردك عليهم انه منتجات فول الصويا والحلبه ونزلت جبت دقيق فول صويا وهو عباره عن بودره لونها بيج بس يا ريت تقوليلى استخدمه ازاى يعنى احطه على اللبن ولا اعمله ازاى :unsure: وعاوزه اعرف هل الاغذيه هذه تؤثر على الهرمونات يعنى هل تؤدى الى اضطراب هرموانات او حاجه لانى قريت واحده هنا فى المنتدى بتقول ان فول الصويا عملاها اضطراب فى الهرمونات .... فهل هناك حد مسموح به وكم الفتره التى اوظب عليها وبعد كده اتركه حته لا يوثر عليا مع العلم انى اعانى من الحبوب فى الوجه واخد مضاد حيوى اسمه ازروليد تحت اشراف الدكتوره .. فهل زياده هرمون الاستروجين سوف يوثر على العلاج او يزيد الحبوب ... لانى سمعت ان الهرمونات لها تاثير على الحبوب وكمان الدكتوره اول حاجه سالتنى عليها هل عندك اى شى فى الهرمونات وهل البريود منتظمه عندك ...فهل فيه اعراض معينه تبين انى عندى اضطراب فى الهرمونات مع العلم ان الدوره تاتى ليه منتظمه والحمد لله اعذرينى يا دكتوره طولت عليكى بكثره الاسئله بس انا متلخبطه خالص ومش عارفه اسال مين:44:
دكتوره تاخرتى عليا فى الرد :44: بس عذراكى يا حبيبتى عشان مشاغلك عموما انا قعدت اقرى...
اهلا ومرحبا بيكي مجددا يا حبيبيتي

شوفي يا غاليتي تناول هذه المنتجات الطبيعيه لا يؤثر في شيىء خصوصا وانكي تتناوليها باعتدال وضمن طعامك فمثلا هذه البدوره الفول الصويا يمكنك اضافتها الى عجينة الفلافل او كفتة اللحم او الحليب

ايضا يا غاليتي هي تساعد في تنظيم عمل الهرمونات

ويمكنك ان تتناولي منها ما يعادل ملعقتان كبيرتان فقط يوميا

اتفقنا يا غاليتي

والحبوب التي ليديك هي حبوب للشباب وعلاجهابسيط وكل من في مثل عمرك عرضه لها

فقط ابتعدي عن الشيكولاته والمواد المثيره لها مثل الاتربه

ووفقك الله وسدد خطاك :)
nanooo
nanooo
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته امااااااانه اخوتي لجت لي ربي قبلكم وابيكم تدوني وصفه مجربه واكيده قريت كل مواضيع هالقسم لاكن فيه اختلاف كثير وابيكم الله يسعدكم نستفيد من بعض الله يسعدكم وزني 44 وطولي 159الله يسعدكم ساعدوني والله حالتي حاله
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته امااااااانه اخوتي لجت لي ربي قبلكم وابيكم تدوني وصفه مجربه واكيده...
السلام عليكم
اولا جزاكى الله خيرا على مساعدتك لنا
ثانيا:انا طولى 160 ........وزنى الحالى 69 كجم ........عمرى 27 متزوجه و عندى طفلين و لست حامل او مرضع
اريد ان اعرف وزنى المثالى و اريد ريجيم ينقصنى من 5 الى 8 كجم فى الشهر مع العلم ان جسمى صعب النزول و بدون ما يأثر على وجهى...ويا ريت يكون خلال الشهر وجبه فرى
ثالثا : انا كان وزنى مثالى قبل الزواج و حتى بعد طفلى الاول ولكن بعد الطفل الثانى وصل وزنى 86 وعملت ريجيم نزلت ل 73 و بعدها زدت تانى 83 و من حوالى سنه عملت دايت ووصل وزنى ل 69 ومن سعتها وانا بعمل دايت فتره و ازهق و اخبص وحاليا بعمل ريجيمات قاسيه جدا ووزنى ما بيتحرك و عرفت بعد كده ان اللى كنت بعمله دا كان تثبيت للوزن و ان جسمى بقى عنده مناعه لفقد الطاقه و بالتالى مش هفقد وزن و مستعد انه يخزن اى طاقه تدخل له
فانا مش عارفه اعمل ايه ........كتير نفسيتى تعبانه........من فضلك اعطينى ريجيم كسر الوزن و عرفينى اعمل ايه بالظبط حتى اجعل جسمى فى حاله حرق مستمر ومع العلم ايضا ان الريجيم اللى فيه اكل كتير ما بينزلش وزنى ودا بيجبلى احباط لانه بيكون حرمان على الفاضى و القاسى بينزل وزنى بالكتير 1كجم فى الاسبوع
اتمنى اكون شرحت كويس حتى تساعدنى ؟

وجزاكى الله خيرا مره اخرى
كتكوته المنتدى
اهلا ومرحبا بيكي مجددا يا حبيبيتي شوفي يا غاليتي تناول هذه المنتجات الطبيعيه لا يؤثر في شيىء خصوصا وانكي تتناوليها باعتدال وضمن طعامك فمثلا هذه البدوره الفول الصويا يمكنك اضافتها الى عجينة الفلافل او كفتة اللحم او الحليب ايضا يا غاليتي هي تساعد في تنظيم عمل الهرمونات ويمكنك ان تتناولي منها ما يعادل ملعقتان كبيرتان فقط يوميا اتفقنا يا غاليتي والحبوب التي ليديك هي حبوب للشباب وعلاجهابسيط وكل من في مثل عمرك عرضه لها فقط ابتعدي عن الشيكولاته والمواد المثيره لها مثل الاتربه ووفقك الله وسدد خطاك :)
اهلا ومرحبا بيكي مجددا يا حبيبيتي شوفي يا غاليتي تناول هذه المنتجات الطبيعيه لا يؤثر في شيىء...
تسلمى يا حبيبتى وربنا يخليكى لبنات منتدى حواء يا رب
اسال الله تبارك وتعالى ان يزيدك من العلم وان يجعله فى ميزان حسانتك وينولك كل اللى فى بالك :)

خلاص ان شاء الله انتظم على هذه الاكلات واستنينى شهرين ولا تلاته وابشرك بالنتائج :)

جزاكى الله كل خير :26:
د.هنادي جابر
د.هنادي جابر
nanooo nanooo :
السلام عليكم اولا جزاكى الله خيرا على مساعدتك لنا ثانيا:انا طولى 160 ........وزنى الحالى 69 كجم ........عمرى 27 متزوجه و عندى طفلين و لست حامل او مرضع اريد ان اعرف وزنى المثالى و اريد ريجيم ينقصنى من 5 الى 8 كجم فى الشهر مع العلم ان جسمى صعب النزول و بدون ما يأثر على وجهى...ويا ريت يكون خلال الشهر وجبه فرى ثالثا : انا كان وزنى مثالى قبل الزواج و حتى بعد طفلى الاول ولكن بعد الطفل الثانى وصل وزنى 86 وعملت ريجيم نزلت ل 73 و بعدها زدت تانى 83 و من حوالى سنه عملت دايت ووصل وزنى ل 69 ومن سعتها وانا بعمل دايت فتره و ازهق و اخبص وحاليا بعمل ريجيمات قاسيه جدا ووزنى ما بيتحرك و عرفت بعد كده ان اللى كنت بعمله دا كان تثبيت للوزن و ان جسمى بقى عنده مناعه لفقد الطاقه و بالتالى مش هفقد وزن و مستعد انه يخزن اى طاقه تدخل له فانا مش عارفه اعمل ايه ........كتير نفسيتى تعبانه........من فضلك اعطينى ريجيم كسر الوزن و عرفينى اعمل ايه بالظبط حتى اجعل جسمى فى حاله حرق مستمر ومع العلم ايضا ان الريجيم اللى فيه اكل كتير ما بينزلش وزنى ودا بيجبلى احباط لانه بيكون حرمان على الفاضى و القاسى بينزل وزنى بالكتير 1كجم فى الاسبوع اتمنى اكون شرحت كويس حتى تساعدنى ؟ وجزاكى الله خيرا مره اخرى
السلام عليكم اولا جزاكى الله خيرا على مساعدتك لنا ثانيا:انا طولى 160 ........وزنى الحالى 69...
اهلاومرحبا بكي يا غاليتي في بيتك الثاني عالم حواء

شوفي يا غاليتي وزنك الحالي يزيد عن الوزن الطبيعي ب+ 10 كجم ولديكي سمنه متوسطه

الطبيعي يا غاليتي ان الجسم دوما في حالة بناء وهدم ( احتراق )

وما يحدث من جراء اتباع الريجيمات الغير صحيه هو بطىء في عمليات الهدم بالجسم

واحب اعرف يا غاليتي ما هو اخر رجيم اتبعتيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وكم نقص وزنك عليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

في انتظارك يا غاليتي للمتابعه والافاده :)