mooty
mooty
صباح الخير يا بنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااات

واضح ان فاتنى كتير اوى اوى اوى

بس غصب عنى والله مشغولة فى تعب العيال والحساسية اللى مش عايزة تروح منهم

ويمكن حظكوا بقى انى جيب على سيرت قرمشة الكنتاكى علشان اقولكم على سر حلو

اولا الشوفان جربتة قيبل كدة وما بيبقاش حلو خالص بيبقى طعمة شوفان على راى دوندونتى وطعمة وحش..

البقصمات والنشا بيرضو ما بيدوش قرمشة كنتاكى خالص

طريقتى يمكن بعضكوا عارفها لكن انا حطيب ليها اضافات بعد ثورات وجولات فى المطيخ مع البانية والفراخ المقرمشة

بصى انتى تجيبى كورن فليكس فقططططططط من غير ما تحطى معاة بقصمات خاااااااااالص
وتدقية فى الهون ((فى الهون مش المطحنة) بس يبقى خشن بردة او على حسب درجة القرمشة اللى تحبيها

وتجيبة بعد كدة طبف فية بيض مضروب مع شوية لبن ودقيق تبقى الخلطة عاملة زى خلطة القرنبيط كدة وتتبليها طبعا
تحطى فيها الفراخ وبعد كدة تدحرجى الفراخ فى الكورن فليكس وعلى الزيت على طوووووووووووووووول

والله يا بنات لا بتطرى ابدا ولا القرمشة بيتفصل من على الفراخ ولا الهواااااااااااااا

والقرمشة طبعا مش ها اقولك
بس اللى سنانة بتوجعى ما يعملهاش
انا رميت البقصمات ودقيت تقريبا كيلو كورن فليكس وحطيتو فى برطمان وبقت دى الطريقة المعتمدة عندى للفراخ والبانية ...

دوندونتى وحشتينى اوىىىىىىىىىىىىىى

انا فعلا من بعد ما جربت الكارى اللى قولتلنا علية قبل كدة اللى هو السفينة انا ما بجبش غيرة خاالص ربنا يخليكى لينا يا رب

فاضل بقى سر الكفتة :)

جربوها وادعوا لولادى بالشفاء....
basmahmed
basmahmed
أمانى شكل الكيك بصراحه يغرى الواحد انه يجربه بس انا عامله الكنتاكى فى يومين علشان كنت بستنى الوقت اللى آدم بينام فيه ان شاء الله اوعدك اول ما ينام تانى عمل الكيك :44:. الملفات انا مش عارفهايه ملف نورا ده بس هرفعلك اللى عند معلش يا مونى امبارح الموقع كان غريب معرفتش اعمل حاجه أم جميله ماشاء الله تسلم ايدك الكيك شكلههش وجميل. ماتخافيش من الكنتاكى ادخلى المطبخ بقلب جامد كده وانويها احنا لا بيهمنا كنتاكى ولا غيره حنونه الف سلامه عليكى يا قمر روشانا عملتى تانى مره القرمشه ايه وطعمها كان ازاى؟ هبه ربنا يخليكى يابوبه داليا تسلمى يا قمر سموحه ما شاء الله تسلم ايدكابعتيلى وحده سينابون بقه شكلى هحب الحاجات اللى بالقرفه بعد ماجربت التارت:39:
أمانى شكل الكيك بصراحه يغرى الواحد انه يجربه بس انا عامله الكنتاكى فى يومين علشان كنت بستنى الوقت...
ده التارت بطريقة سموحه جزاها الله خير دى اول مره فى حياتى اعمل تارت كان نفسى اجربه جدا بس كنت بستصعبه . طلع طعمه تحففففه جدا الحمد لله نتيجه مرضيه الى حد كبير بالنسبه لاول مره . انا عملت نفس مقادير سماح بس بدل الزبده خليط زيت وسمنه علشان بعد ما حضرت الحاجه مالقش زبده وكانت كبرت فى دماغى انه هعمله يعنى هعمله:39: . وعجنتها بلأيدى بس حطيت المكونات السايله على بعضها اللى هى الميه والبيض وضفت معلقة خل ( شفت طريقه فى منتدى تانى كانت عامله كده) لانى ماكانش عندى فانيليا . بس العجينه طلعت قليله مع انى استخدمت صينيه البيتزا الصغيره سمك الطبقه ماكانش كبير هو بيبقه كده ولا ده غلط منى ؟ لما طلع دهنتوشه بجيلى تلميع بس واضح ان نوعه مش كويس لانه لما برد جمد وبقه بيمسك فى الاسنان . بس مش عاريزه اقولكم انا لوحدى كلت نص التارت من طعمه الفظيع خصوصاوهو دافئ وكل اللى يذوقه يحبه اوى ربنا يخليكى يا سموحه يا قمر :26::love::26:
basmahmed
basmahmed
mooty mooty :
صباح الخير يا بنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااات واضح ان فاتنى كتير اوى اوى اوى بس غصب عنى والله مشغولة فى تعب العيال والحساسية اللى مش عايزة تروح منهم ويمكن حظكوا بقى انى جيب على سيرت قرمشة الكنتاكى علشان اقولكم على سر حلو اولا الشوفان جربتة قيبل كدة وما بيبقاش حلو خالص بيبقى طعمة شوفان على راى دوندونتى وطعمة وحش.. البقصمات والنشا بيرضو ما بيدوش قرمشة كنتاكى خالص طريقتى يمكن بعضكوا عارفها لكن انا حطيب ليها اضافات بعد ثورات وجولات فى المطيخ مع البانية والفراخ المقرمشة بصى انتى تجيبى كورن فليكس فقططططططط من غير ما تحطى معاة بقصمات خاااااااااالص وتدقية فى الهون ((فى الهون مش المطحنة) بس يبقى خشن بردة او على حسب درجة القرمشة اللى تحبيها وتجيبة بعد كدة طبف فية بيض مضروب مع شوية لبن ودقيق تبقى الخلطة عاملة زى خلطة القرنبيط كدة وتتبليها طبعا تحطى فيها الفراخ وبعد كدة تدحرجى الفراخ فى الكورن فليكس وعلى الزيت على طوووووووووووووووول والله يا بنات لا بتطرى ابدا ولا القرمشة بيتفصل من على الفراخ ولا الهواااااااااااااا والقرمشة طبعا مش ها اقولك بس اللى سنانة بتوجعى ما يعملهاش انا رميت البقصمات ودقيت تقريبا كيلو كورن فليكس وحطيتو فى برطمان وبقت دى الطريقة المعتمدة عندى للفراخ والبانية ... دوندونتى وحشتينى اوىىىىىىىىىىىىىى انا فعلا من بعد ما جربت الكارى اللى قولتلنا علية قبل كدة اللى هو السفينة انا ما بجبش غيرة خاالص ربنا يخليكى لينا يا رب فاضل بقى سر الكفتة :) جربوها وادعوا لولادى بالشفاء....
صباح الخير يا بنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااات واضح ان فاتنى كتير اوى اوى اوى...
صباح النور يا موتى حلوه فكره القرمشه دى ان شاء الله اجربها . جزاكى الله خير ربنا يخليلك اولادك ويشفيهم ويعافيهم من كل شر
madam_mohd
madam_mohd
صباح الخير علي احلي بنوتات في الدنيا.

سموحه فطستيني من الضحك علي امشي عنه وروح للدبه دا انت عسل والله خالص .

وتسلم ايديكي علي السينابون بس انت سبتيه يحمر قوي في الفرن بس المهم انه عجبك عارفين بقي انا بقيت بريح دماغي من صوص السينابون ده يا بحط حليب مكثف يا بحط كريمه الفانليا بتاعت بيتي كروكر كل الي داقه بالكريمه دي قالي دا انت مشترياه من سينبون مش عملاه هي في درب البرابره ب15 ج ونص اول ما يطلع بحط منها شويه في كيس حلواني وهو سحن احط فوق كل واحده حبه بيسيح بعد شويه وشمي احلي ريحه ممكن تشميها غي حياتك .

وعلي فكره العجينه دي يا سموحه ممكن تعملي منها دونات كمان هي هي بدون تغير .

يا بنات لي طلب عندكو ادعو لاخويا ربنا يفك كربه بكره ويخرجه من محنته وجزاكم الله خيرا.

موتي ازيك عارفين موتي يا بنات اللي عملت التلخيص بتاع ابله دينا وهي اللي عملته كتاب الكتروني شكرا يا موتي علي طريقه الكورن فليكس وطلي علينا من وقت للتاني .

يا بنات في اخبار عن نوراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا.

ولوليتا كمان مختفيه وكمان كان في لولو 733 بقالها فتره وشهيره ايه يا بنات انتو زعلانيين مننا في حاجه ولا ايه.
التواقة للخير
صباح النور يا موتى حلوه فكره القرمشه دى ان شاء الله اجربها . جزاكى الله خير ربنا يخليلك اولادك ويشفيهم ويعافيهم من كل شر
صباح النور يا موتى حلوه فكره القرمشه دى ان شاء الله اجربها . جزاكى الله خير ربنا يخليلك اولادك...
صباح الخير يا روشانا
أنا كمان جربت الماركة دى بس هى إسمها
(( spicy Trade))
سبايسى تريد مش كده!!!!!!!!!!!1
اللى عليها 2 فراعنة من قدام
( أصنام أستغفر الله ):hahaha::hahaha:

أنا جربت منها البصل المجفف والثوم المجفف
والقرفة الخشب والجنزبيل البودرة
وفعلا منتجاتهم تحفة تحفة
:39:

صباح الفل عليكى يا موتى
فكرة القرمشة حلوة قوى