نور الدرب
نور الدرب
السلام عليكم بنات ،،،

أنا جارتكن بملتقى بنات تورنتو حبيت خبركن عن المسلم داي في الوندر لاند أنا نزلته بموضوعنا وقلت يمكن ما تكونو عرفتو
ds
ds
شكرا نور على الاعلان ..تسلمى
em mohamed
em mohamed
شكرا نور على الاعلان
انا رحت السنه اللى فاتت وما عجبنى البزار
والاكل مو طيب بالمره
فاللى حابه تروح تجهز اكلها معها وخصوصا لو اولادها مثل اللى عندى بيقرفوا من كل شيئ وأرضائهم صعب ..
والحفل كان حلو بس الموسيقى صاخبه وتوجع الاذنين
كان فيه منشد عربى من ميساساقا عجب الاولاد ...بيغنى مثل سامى يوسف ...

المهم ملاحظتى على الفيست العام الماضى انهم عاملين رسوم دخول عند الباب الخاص فيهم 10 دولار تقريبا على الفرد (نسيت)
المهم الاجانب ما حد غامر ودخل وكل اللى دخلوا المسلمين واغلبهم صوماليين .....
يعنى المفروض هذه المهرجانات تكون دعايه للاسلام وبنفس الوقت دعوى لغير المسلمين حتى يطلعوا على اسلامنا ويشوفوا ويسمعوا عن ديننا
ومو المفروض تتعمل رسوم لغير المسلمين ويخلوا الباب مفتوح للجميع
وياخذوا بس من المسلمين فلوس علشان يغطى رسوم الحفل او يجمعوا تبرعات بطرق ثانيه او فند ريزينق قبل الحفل حتى يغطى المصاريف
بأختصار الحفل ما كان فيه غير الاخوه الصوماليين بعيالهم وانتوا عارفين كل عيله ما شاء الله اقل شيئ 10 اطفال
والاجانب ولا جوا بالكورنر اللى فيها الحفل لانه بفلوس

تمنيت يكون دخول الاجانب مجانا حتى يتم التعريف بالاسلام

ونسيت كان فيه خيمه بيبيعوا فيها سى دى وكتيبات اسلاميه
المهم فى الواجهه كان طاوله كبيره عليها اخوه ملتحين ولابسين الزى الافغانى هم شباب ما شاء الله عليهم يا ريت اولادنا يصيروا مثلهم
بس ملحوظه أن لبسهم كان مثل المجاهدين الافغان والخيمه الاضاءه فيها عتمه اشوى
يعنى المكان كان يوحى بالجهاد (ما ودى اقول ارهاب...بالطريقه اللى يشوفوها الغربيين ببرامجهم)
وأن شاء الله هالعام بيكون الحفل احلى وارقى من العام الماضى
بنت العيون الحلوه
أم جمانة و محمد
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا جزيلا و جزاك الله خيرا يا أم محمد على هذه المعلومات بس لو تقوليلي الأسعار في هذه الأماكن يكن لك جزيل الشكر و ياريت كمان تحكيلي على المولات لو ممكن يعني الأسواق التجاريه و شكرا