أمنية العمر
أمنية العمر
جربي بنزين التنظيف تلاقيه في اي محطة بنزين مصر

وايضا انا جربت ديتول البخاخ للمطابخ كلمة رائع قليلة عليه وهو موجود في مترو
bombony
bombony
جربي ماء دافئ وخل ولا تنسيني من الدعوه الصالحه
عيون عموري
عيون عموري
أحسن طريقه عشان تحصلي على بلاط أبيض ناااااصع ولامع وهذي طريقتي اللي استعملها دائما ..

الفلاااااش .. أمسح فيه البلاط حتى الفراغات اللي بين البلاط تصير بيضااااء ... لكن يجب أن تتبعي هذي الأرشادات ...

ترتدي قفازات ساتره لليدين من البلاستيك السميك لأن الفلاش حارق ويؤثر على الجلد ..

تفتحي شباك المطبخ وتشغلي مروحة الشفط أثناء العمل حتى ماتكتمك الريحه ...ريحته خااايسه ..

أمسحي الجدار به بدون ماء ثم امسحي بالماء بفوطه نظيفه .. ولزياده في النظافه ممكن تسوين بعد مره ديتول مع ماء شطفه أخيره حتى يعطي ريحه حلوة للمطبخ ...
nonatota2006
nonatota2006
اختى اسماء
انا من مصر برضه ولسه بالصدفة امبارح منظفة سراميك المطبخ

الطريقة دى انا اخذتها من المنتدى
كوب صابون سائل مثل فيبا اوبريل وكوب مثله خل وميه دافيه حوالى 3 اكواب فى طبق صغير ومن عندى انا طريقة للشطف والتلميع طبق آخر به كوب خل و3 ميه دافيه وقطعة قماش قطنية نظيفة
باستخدام ليفة سلك الاستانلس ابداءى بالمنطقة التى حول البوتجاز بسهولة سوف تجدى بقع الزيت بتطلع والسراميك بينور بعد ان تعصرى قطعة القماش القطنية فى طبق الميه الدافية والخل وتلمعى بها
اذا كان المطبخ عندك صغير وليس به شفاط استخدمى هذه الطريقة فى المطبخ كله مع استبدال الليفة السلك بليفة عادية فى الاماكن البعيدة عن البوتجازلان قوة المخلوط مش بتخليكى تبذلى مجهودفى الدعك
اذا كان مطبخك كبير فممكن قبل البدأ ان تضعى جزء من المخلوط فى بخاخة ويكفى ان تبخى السراميك ثم تمسحينه بقطعة القماش المعصورة فى الميه الدافيه والخل
وهذه الطريقة ستوفر عليكى مجهود ووقت
وكمان يمكن ان تسكبى المخلوط الباقى على الارض وتفريقها بمكنسة الارض العادية وتمسحى المطبخ بباقى الميه والخل
وان شاء الله النتيجة تعجبك بس ابقى قوللى لى
ملحوظة
ممكن تضعى ميه وخل فى بخاخة بنسبة 1:3 وكل اسبوع تستخدميها فى المطبخ كله او المنطقة التى حول البوتجاز مش حتأخذ منك اكتر منربع ساعة ويبقى مطبخك دايما نظيف
اختك نونا توتا من مصر
soreta
soreta
كمان انا من مصر ممكن تمسحى بالكلور او الجاز بيشيل الدهون بسهول من دون غسيل