spanishflower
spanishflower
السلام عليكم

جازاكم الله خيراا يا بنات

انا احسن الحمد لله و البرزنتيشن تمام بفضل الله
النهارده و انا مروحه اشتريت 3 زهور عباد الشمس من محل ورد جنب الكليه بس شكلهم رااااااءع
2 للبنات وواحده لبنت جارتنا اليابانيه
بس فعلا غيروا الموود بتاعي جدااا لما اشتريتهم شكلهم مفرح اوي
انا قلت اقولكم علشان في حاجات صغيره اوي مش بناخد بالنا منها بس بتعمل تاثير جميل اوي
السلام عليكم
um susu
um susu
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللهم إني أستودعك بناتي ونفسي وزوجي وديني ومالي وجميع سرب الحمامات واولادهم وازواجهم واحبابهم فاحفظنا بحفظك ... وااكلأنا بكلئك.... وارعانا برعايتك... اللهم حصن فروجنا... وسلم عقولنا... وسلم ديننا.......وارزقنا رزقا حلالا يكفينا... وأجمعني بهم في مستقر رحمتك يا أرحم الراحمين...آمين))

صباحكم فل وياسمين وطاعة ومغفرة إن شا ءالله.

روني، بيبي ايمي، يوكي صباح الفل عليكم .

اخباركم ايه يا قمرات إن شاء الله تكونوا كلكم بخير وعافية.

ام يوسف: ربنا يسهل عليك موضوع الفطام بس لازم تتدرجي في الموضوع ده يعني بلاش تقطعي مرة واحدة يعني اول شئ اقطعي رضاعة النهار وافطمي صدر صدر أنا قرات كدة احسن وربنا المستعان يارب.
انتم السابقون ونحن اللاحقون. انا كمان مينا من هي وصغيرة ترضع بالليل وعاملة صدري زي اللهاية .ربنا يسهل امورالجميع.

عروستي: أخبارك ايه يا قمر إن شاء الله عيونك الحلوة كويسة، ربنا يسهل عليك امور السفر.

انوج(عطر): اهلا اهلا انا شايفة امبارح كان يومك ، كله غزل وشعر ما شاء الله عليك ، ربنا يخليلك يويو ، بالنسبة لهدية حماتك طيب هي اهتماماتها ايه. يعني بتحب ايه؟ أنا اصلي حماتي مدمنة تلفزيون وكدة فبعيد الام اشترينا لها DVD m' كانت حاتطير من الفرح.
بالنسبة لمامتك طيب اتكلمي معاها مباشر ، ماما نور عيني بلاش تتكلمي في تفاصيل حياتي ، وربنا يهديها ويحفظها.

ام البنات: ما شاء الله عليك، ربنا يبارك في بناتك وفي وقتك ويحفظ زوجك وباباك.

باقي البنات فردا فردا إن شاء الله تكونوا كلكم بخير ، معلش كنت ناوية اكتب لكم كلكم بس مينا صحيت.

يومياتي:
امبارح كان عندي الصبح إمتحان والحمد لله ماشي الحال بس المشكلة المعلمة سالتني يعني مثلا الربع الثاني اول ايه في الصفحة ايه؟ ونهاية الصفحة ايه؟ يعني كدة هي عاوزة نحفظ الصفحات كلها بتبدا باي وتنتهي بايه، فكلنا لخبطنا ، قالت حاعيد لكم الإمتحان بوم السبت وربنا المستعان.
بس بجد طريقة شرح المعلمة حلو اوي ياريت تفضوا نفسكم وتحاولوا تدخلو ولو لمرة.

نظفت البيت كاملا طبعا لان كان فيه عواصف ترابية ، وعملت مقلوبة ، باذنجان، طماطم، فلفل اخضر، بصل ، دجاج وفوقه رز احمر وطبعا يقلب زي قالب الكيك.

ولعبت شوية مع البنات غميضة وقرات لهم قصص ، بحاول اخليهم يساعدوني ، يعني مثلا مين حبيبة ماما اللي تحضر الاطباق وطبعا يبدي الخناق انا تقول لا انااااااااااااااا وزي كدة . ربنا يهديهم بس الحمد لله بفضل الله حاولت امسك اعصابي واعمل بنصايحكم.

موضوع الاسبوع: خلق الاسبوع حيكون سلامة القلب لان بصراحة شئ مهم جدا جدا ، يالا يا ام يوسف انا حابتدي وانت كملي .

في امان الله وارجع لكم إن شاء الله.
ام البنات المصرية
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اللهم انك عفو غفورتحب العفو فاعفو عنا
صباح الخيرعلى حلوين رانيا اطفال يارب رزقك بماتتمنى
ام يوسف ربنا يارب يجعل فطامها سهل والله كنت شايله هم جودى وكان الحمد لله يسير بفضل الله يمكن لانى بشتغل بس برضه رضاعتها باليل كان انتقام رب ييسر العسير يارب
بيبى ايمى صباح الفل انا مش خبيرة فى المعجنات بس هنا هتلقى خبراء ممكن تعملى بيتزا صغيرة وباتون ساليه ويارب وومكن حلو جاش وبسبوسه وكنافه كل سنه وهما وانتى طيبه ورحمه الله على ماما
رشا رونى انتى فين وحشتينى انتى ومى ومادو وخالتى شيمو ملاكى الحرس ام سوسو ميرو وزجه مصريه انتى فين انا دخله بدرى قلت اشوفك هايا يارب تكونى بخير وحبيبه يارب ابنك بخير منمن هولك اكلى روان ايه تنام من غير مقاومه بصارة جودى كلته من هنا ونامت بس يعنى سخنت مش عارفه من البصارة ولا الاسنان
كنزى اخبارك ايه انتى فين ايه الوزراة المدلعين دول
رحاب احنا اتعلقنا بيكى خالص لازم تجيى كل يوم
ريهام وتوته ومرمر وام مريم وكهرمانه انتو فين ونرفانا الى بتجى كل كام شهر
لميا ياسكر صباح الفل انجى جود مورررنج عليكى
طبعا انا حكيت الى عهملته امبارح خلصت البوتجاز وصليت ونمت الصبح جمعت الوان وعلى الغساله ولميت كل الهدوم فى ماكانها وقعدت جودى على البوتى
المحبه للرسول وام عبالله فينك ياسكر
الرمال الناعمه وام شهاب يارب يكون اخوكى بخير محتاجه للدعاء انا عاوزة رقم التيلفون لانى بقلق قوى عليكى دة لو سمحتى
ارجو عفو ربى اخبار النفسيه ايه
رشا 12 ازيك وازاى خالد يارب بخير
تسلم ايديكم كدة حسحب منك الكرسى الى كنت هدهولك لحد كدة ومش قادرة اجمع اسامى هركز وافتكر بعد القهوة
رانيا سبنش ان شاء احسن وعاجبنى رد منى دموع كله جمال واخلاق درس انا كمان يامنمن استفدت منه اللهم متعنا بالعطاء
um susu
um susu
مش عارفة مين من الحلوات كان عاوز منيو وردة .

فطيره الاسباجيتي بالصوص 1/6
طاجن سمك فيليه بالزيتون 2/6
فته لحمه 3/6
فراخ صيني و بطاطس و ارز 4/6
مكرونه بالتونه 5/6
سمان محشي 6/6
باستا السبانخ...رهيييييييييبه و معاها لحمه اسكالوب 7/6
محشي ورق عنب و سلطه زبادي 8/6
عدس بجبه و باذنجان 9/6
سمك مشوي و ارز و سلطه خضرا 10/6
بسله و لحمه 11/6
دجاج بخلطه الباربكيو + كوسه و ارز 12/6
كبده اسكندراني و مكرونه بالصلصه 13/6
جمبري بالكاري و ارز بالخلطه 14/6
بيف ستراجنوف و مكرونه 15/6
ارز و بيض و بطاطس 16/6
سمك صينيه بالبطاطس و الخضار 17/6
محشي باذنجان و فراخ بانيه 18/6
ارز اسباني و سلطه 19/6
مكرونه نجرسكو 20/6
كشري 21/6
يخني اللحم البتلو بالمسطرده و مكرونه او رز بالبسله 22/6
سجق اسكندراني و عيش و بطاطس 23/6
سمك مقلي و ارز بالشعريه 24/6
مكرونه اسباجيتي باللحمه المفرومه 25/6
جمبري صيني و ارز 26/6
فراخ ايراني و بطاطس صينيه 27/6
باميه و لحمه 28/6
معدوس و سلطه 29/6
فاصوليا و لحمه 30/6

و دي الاكلات يا بنات و يا رب تعجبكم
فطيره الاسباجيتي بالصوص واللحم المفروم بالخطوات المصوره
المقادير:
سباجيتي -نصف كيلو لحم مفروم عصاج-صلصه معكرونه -بيضه
ماشروم مقطع شرائح-طماطم مقطعه شرائح -سلامي مقطع شرائح
ربع كوب جبن بارميزان مبشور وربع كوب موزاريلا مبشور-كوب بصل مقلي
نسلق المعكرونه ونخلطها بالبارميزان والبيضه وزبده مذوبه نحطها في صينيه فرن مدوره ونضيف نصف كميه الماشروم نخلط اللحم المفروم بالبصل المقلي نضيف صلصه المعكرونه ونصف الماشروم نضيف اللحم بالصلصه وشرائح الطماطم والسلامي والجبن الموزاريلا

باستا السبانخ...رهيييييييييبه
المقادير
1
كوب سبانخ مفرومه خشن
3
ملاعق طعام زيت زيتزن
1/2
كوب لبن او روب
عصير ليمونه
1
كوب كزبره مفرومه
2
او 3 فصوص ثوم مفرومه
القليل من جبن فيتا مقطعه مكعبات
الطريقه
في جدر على النار اخلطي كل المقادير ماعدا الجبنه واتركيها تطبخ مع التقليب اضيفي الباستا وقلبي.. ثم اضيفي الجبن الفيتا ...وارفعيها عن النار

الفتة
ارز ابيض مستوى _ عيش بلدى محمص _لحمة مسلوقة بالشوربة _صلصة طمامم بالخل و الثوم
طريقة سلق اللحمة ( ضانى او بتلو او كندوز صغير او رقبة )نضع الماء على النار و فية بصلة كبيرة مقطعة نصين و وورقتين لاورو و ملح وقلفل الى ان تغلى اضع اللحمة و اشيل طبعا الريم كل ما يطلع و ارمية الى ان تستوى 3/4 سوى اروح بالكبشة اشيلها من الشوربة و اصفى الشوربة بالمصفاة
اجيب حلة تانية نظيفة و اضع فيها ملعقة كبيرة سمن و لما تقدح ارمى فيها فصين مستكة و فصين حبهان حتلاقى ريحتهم طلعن تروحى حطة على طول اللحمة كلها ثقليبة فى السمنة و تلروحى منزلة عليها الشوربة حتعمل تش وحتشمى بقى ريحة الشوربة الجميلة
حتستوى اللحمة اطفى النار
طريقة عمل الصلصة بالخل و الثوم :
اضع على النار 2ملعقة سمن و عليهم راس ثوم مفرى لحد ما يصفر بس الثوم
اروح حطة علية 1/2 كوب خل حتى يغلى
ثم اضع صلصة طماطم وملح وفلفل و بهارات و قليل من الماء ؤ اتركها حتى تتسبك حوالى 10 دقائق
طريقة تركيب طبق الفتة :
اقطع العيش قطع متوسطة فى الطبق او الصينية و ارشرشة بالشوربة لحد ما كلة يشرب شوربة
اضع الارز على العيش و افردة كويس و اضع كبشة شوربة
ثم اضع بالكبشة صلصة الطماطم علىوش الارز كلة بس مش قليلة
ثم ارصص قطع اللحم الهوبر على و ش طبق الفتة و حيطلع منظرة و ريحتة تفتح النفس

فراخ صيني بالصويا صوص والفلفل الملون
6
شرائح فيليه ( بحط 2 بس)
3
معلقه طعام صويا صوص
توابل مشكله ( فلفل اسود – حبهان ( هيل ) – قرنفل ( مسمار ) – زعتر – روز مارين ) مطحونه ناعم وملح
2
حبه فلفل اخضر واصفر واحمر
واحده طماطم جامده او ما يعادلها حبات صغيره
واحده بصل متوسطه
(
انا بشوح شويه سمسم و بحطهم علي الفراخ ف الاخر و كمان بحط معلقتين كاتشاب و معلقه خل و شويه سكر )
الطريقه:
بعد غسل الفيليه نضع عليه التوابل والصويا ويقلب
يسخن قليل من الزيت في طاسه كبيره
نضع الفراخ علي طول بدون ما نتركها مده في التتبيله
نشوح الفراخ تشويح خفيف علي الجانبين لكن متتحمرش مجرد 3\4 سوي ونطلعهاوده شكل الفراخ بعد التشويح ال 3\4 تسويه
نضع في نفس الطاسه مكان الفراخ البصل بعد تقطيعه شرائح وندبله فقط لا يتحمر
نضيف عليه الفلفل الالوان بعد تقطيعه شرائح ايضا ونقلبه شويه 3 دقائق
ثم نضيف الطماطم بعد تقطيعها مكعبات
ونقلب شويه ثم نعيد الفراخ في الطاسه ونقلبها لمده 3 دقائق

دجاج بخلطة الباربكيو
نغسل الدجاج ونرصه فى صينية
نحضر التتبيلة:3حبات ليمون معصور,4فصوص ثوم, فنجان صويا صوص,كوب صغير زيت زيتون,فنجان دبس رمان,ملعقة كبيرة كارى,7ملاعق كبيرة بهارات,نص ملعقة كبيرة فلفل أحمر, ملح حسب الحاجه,ملعقة كبيرة زعتر ناشف
نخلط المقادير مع بعضها وتصب على الدجاج ومعاها 2 كوب ماء وتدخل الفرن حتى الاستواء
تقدم مع البطاطا المقلية وشرحات البندورة

بيف ستراجنوف
كيلو جرام من الحم مقطع مكعبات صغيرة
ملح وفلفل أسود وفلفل حار وفلفل حلو
ملعقة زعفران ناعم
قراصية يابسة وملعقة سمن نباتي متوسطة
بصل أخضر
بشر بصلتين خشنا
حلقات من الزيتون الأخضر المخلى
يغسل اللحم جيدا، ويقلب مع البصل المبشور في ملعقة السمن المتوسطة ويتبل ويترك لمدة عشر دقائق على نار عالية، ثم يضاف اليه القراصية والبصل الأخضر وحلقات الزيتون الأخضر المخلى وكوبان من الماء الدافىء. يترك حتى ينضج.

يخنى اللحم البتلو بالمسطرده
زيت - كيلو لحم بتلو مقطع الى مكعبات كبيره - زبدة - بصله مقطعه شرائح - ثوم - 4/1 كيلو عيش غراب - ملعقه كبيرة دقيق - - 2/1 كوب عصير ليمون- كوب شوربة دجاج - 2 ملعقه كبيرة مستردة - 2 ملعقه كبيرة عسل ابيض - نص ملعقه شاى كمون
الطريقة
نشوح اللحم فى الزيت ونشيلة ثم نضع البصل والثوم لحد ما يدبلوا،نضيف عيش الغراب وتترك على النار مده دقيقه،نضيف الدقيق الى خليط البصل وقلبيه ثم ضعى كل المقادير الباقية،ويقلب الخليط ويترك ليغلى يتبل اليخنى ثم يصب مع اللحم فى طاجن بايركس ونغطية كويس ويوضع فى الفرن 45 دقيقه

أرز أسبانى
صدور دجاج - 3 اصابع سوسيس - 1/2 كيلو ارز بسمتى - ملح - فلفل - فلفلة رومى - كيس بسلة - كمون - كركم - بصلة
الطريقة
نقطع الفراخ قطع متوسطة ونقطع السوسيس دوائر . نضع 3 معالق زيت فى حلة وعليها البصل المخرط صغير والفراخ والسوسيس مع بعض ونقلب كويس ثم نضع الفلفلة الرومى المقطعة والبسله ونقلب نقلب ثم نضع الكركم والملح والفلفل ونقلبهم مع بعض شوية حوالى 10 دقايق حتكون استوت نص سوا ثم نضع الارز البسمتى ونقلب كله مع بعض ثم نضع الماء ونكمل السوى عادى ونغرفه فى الطبق

دجاج على الطريقة الايرانية
اول شي تجيبن الدجاجه وتغسلينها زين وتحطينها بصينية فرن وتتبلينها بملح وفلفل اسود وقرفه
بعدين تذوبين ملعقة صلصه مع ماي وشوي زبده وتدهنين فيها الدجاجه بشكل كامل يعني تغرقينها
وتقطعين بصل وطماطم وبقدونس و قطع قمر الدين وشوية زعفران وملعقة عسل تخلطينهم وتحطينهم فوق الدجاجه
وتغلفينها بالقصدير وتحطين شوي زيت وتفتحين فتحه جانبيه عشان تطلع محمره وتدخلينها الفرن تستوي
انا سويت معاها رز ابيض عادي وحشوة بصل محمر مع زرشك(رمان مجفف) ورشة سكر وفلفل
um susu
um susu
موضوع