am marium
am marium
بطاقة تعريف ب ( الاسم )اوشة

الاسم الحركي :توتة
السن 27
متجوزة من كام سنة :2
سبب تأخر الحمل : تكيس
حصل حمل قبل كدة و لا لأ : نعم ونزل
بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز : بعد سنة
روحتي لكام دكتور :3
الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي :تامر محمد محمود عيد
متابعة معاه من اد ايه :من شهر 4 اللى فات حوالى سنة
التحاليل الطبية اللي عملتيها :
نسبة ال FSH :الاول كانت 5,9 وبعدشهرين 3,8
نسبة ال LH : الاول كانت13,6 وبعد شهرين7,9
نسبة ال Prolactine :الحمد لله اخر تحليل كان 1,2
نسبة الBroujesteron خر تحليل17
اي نسب تانية زي الغدة الدرقية او هورمون الذكورة مثلا :لا
ايه الادوية اللي بتاخديها :السيدوفاج والبارلوديل ثم الكلوميدوالابر
استمريتي عليها اد ايه :الاول والثانى سنة والاخير6شهور
هل كان ليها اعراض معينة مميزة او لا :الاول والثانى غثياندوخة اسهالاعزكم الله
عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة :لا
كام مرة :
في اي مركز :
مين الدكتور اللي تابع العملية :
رأيك في المركز :

في اعترافات تانية عاوزة تضيفيها قبل ما نقفل المحضر :

انا الان تركت كل الادوية ولجات لله الواحد الذى لا يعجزه شىء فى السماء والارض لانى تعبت نفسيا جدا جدا من الادوية سبحان الله عنده الدواء الذى ترتاح معه النفس وتهدا القران والاستغفار والله ارتحت كثيرا واصبحت لا افكر بالحمل مثل من قبل

اللهم يا حى يا قيوم يا من تقول للشىء كن فيكون ارزقنا الحمل المعافاة الصالح واجعلنا من الصابرين واربط على قلوبنا وقر اعيوننا امين امين امين وصلى اللهم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبيه وسلم

am marium
am marium
بطاقة تعريف ب (Totta_55 )
الاسم الحركي : توتا أو توت
السن :28 سنة
متجوزة من كام سنة :3 سنين
سبب تأخر الحمل :الأندومتريوزس وقلة العدد وضعف الحركة الحيونات المنوية عند الزوج
حصل حمل قبل كدة و لا لأ :لأ

بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز :بعد 4 شهور من الجواز
روحتي لكام دكتور :4دكاترة
الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي :د/ حسام زكي
متابعة معاه من اد ايه :من 5 / 2009

التحاليل الطبية اللي عملتيها :التحاليل اللي عملتها من اكتر من سنة
نسبة ال FSH :5.5
نسبة ال LH : 5.0
نسبة ال Prolactin :10.9
نسبة ال Projesterone : عمري ما عملته
اي نسب تانية زي الغدة الدرقية او هورمون الذكورة مثلا :طبيعية الحمد لله
ايه الادوية اللي بتاخديها :حاليا ماشية في خطوات الحقن المجهري للمرة 3 في مركز جنين ، باخد فوليك اسد 5 مج ، جاسبرين ، ماترنا ، حقن تراي بي ، حبوب جينيرا ( منع الحمل ) ، بدأت في اللوكرين حقنة تحت الجلد 20 مل

استمريتي عليها اد ايه :من 4 شهور
هل كان ليها اعراض معينة مميزة او لا :لأ الحمد لله

عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة :عملت حقن مجهري
كام مرة : 7مرات
في اي مركز : 4 مرات في مركز فارس و 3 مرات في مركز جنين
مين الدكتور اللي تابع العملية:د/ فارس : د/ حسام
رأيك في المركز :
بالنسبة لمركز فارس : لا يهتم بمعرفة سبب فشل العملية وتكرار بروتوكول العملية في كل مرة وعدم عمل أي تحاليل هرمونات اثناء التنشيط ( يعني من النهاية لم يعجبني بتاتا )
بالنسبة لمركز جنين :يهتم بكل التفاصيل كبيرة و صغيرة ومتطور جدا وعندهوعي بكل ما هو جديد في مجال الحقن المجهري ( مرتاحة جدا في التعامل معاه وبنصح أي حد في القاهرة بتعامل معاه (
عايزة اقول ان ربنا كاتب لكل واحد رزقة في ميعاده المناسب ليه ويمكن كلنا بنستعجل الرزق ده ومش عارفين ليه التأخير وايه الحكمة من كدة ، بس ان شاء الله كل واحدة هتعرف الحكمة بتاعتها في وقتها المناسب واكيد خيييييييييييييييير واحنا كبشر مش ممكن نستوعب ده في الوقت الحالي ،
ياريت كل واحدة تقرا السي في بتاعي تدعيلي كتيييير اوي بالخير اينما كان
وربنا يرزقنا جميعا يا رب

am marium
am marium
بطاقة تعريف ب ( ماما 1983)

الاسم الحركي : ماما
السن : 27
متجوزة من كام سنة :سنه وشهرين
وسبب تأخر الحمل : الحمد لله الحمد لله سن اليأس المبكر وبطانه الرحم المهاجره واحتمال الالتصاقات في الحوض وارتفاع في هرمون الlh وده بيأثر على جوده البويضات وارتفاع في تجلط الدم وحديثا اكتشفنا مشكله عندي جوزي ربنا يخليهولي
حصل حمل قبل كدة و لا لأ : لا ربنا يرزقنا
بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز : بعد ما اكتشفت سن اليأس وده حصل بعد شهرين من الجواز
روحتي لكام دكتور : 6
الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي : د. حسام زكي هو الوحيد الي اداني امل ان ممكن احمل معظم الاطباء اجمعوا ان مفيش امل
متابعة معاه من اد ايه : 7شهور
التحاليل الطبية اللي عملتيها : أشعة الصبغة بالإضافة للتحاليل التالية
نسبة ال FSH: 29
نسبة ال LH :11
نسبة ال Prolactine : 23
نسبة Progesterone : 4
اي نسب تانية زي الغدة الدرقية او هرمون الذكورة مثلا : الحمد لله النسب طبيعيه
ايه الادوية اللي بتاخديها : فيتامينات
استمريتي عليها اد ايه :
هل كان ليها اعراض معينة مميزة او لا :
عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة : مرتين
كام مرة :مرتين الاولى الاجنه توقفت عن النمو بسبب ارتفاع هرمون الlhالي بيسبب ضعف البويضات وبالتالي ضعف الاجنه ولم يتم نقل الاجنه للرحم
المره الثانيه لم يستجب المبيض للتنشيط بسبب رفع جرعه المثبطات قبل التنشيط
في اي مركز :مركز جنين للدكتور حسام زكي
مين الدكتور اللي تابع العملية :دكتور حسام
رأيك في المركز :اكثر من رائع من ناحيه النظافه ومريح قوي في الانتظار الطويل جدا الي ممكن يمتد الى ساعات
بيعتمدوا على اعطاء المريضه نوع من المسكنات الخفيفه وبالتالي العمليه من اولها لاخرها من غير اي الم
انا بقرء كثير في مجال العقم وبما اني اصلا طبيبه بفهم الي بقراءه ومن خلال قرائتي اكتشفت ان مركز جنين متطور جدا وبيشبه جدا المراكز الامريكيه يعني فكره المنسقات ومشاركه المركز معاكي في تكاليف العمليه لاكثر من مره ده كلها افكار من مراكز امريكيه وكمان لا حظت ان دكتور حسام بيحضر مؤتمرات كثيره وملم بالحديث في مجال العقم وكمان اسلوب البرتوكولات الي بيتبعها قبل العمليه تشبه لحد بعيد اسلوب العديد من المراكز الامريكيه
على فكره امريكا هي البلد الاولى في مجال العقم وعندها مراكز تجاوزة نسبة النجاح عندها في اطفال الانابيب الى 70 في الميه
عيب المركز الوحيد الزحمه الشديده وتعامل بنات الاستقبال سيئ جدا (واحيانا المنسقات كمان )وممكن يسمعوكي كلام فارغ بس اعتقد ده لسبب انهم بيشتغلوا من 8 صباحا الى 10 مساء يوميا وده بيسبب لهم نوع من عدم الصبر والملل

اولا يا بنوتات الحمل ده حاجه ربانيه لا عندها علاقه انتي مريضه جوزك مريض حالتي صعبه انا من مرضي ده اتعرفت على ناس كثير ناس شبه طبيعين وبيتعالجوا وبيفشلوا مره وراء مره وناس حالهم صعب قوي وما شاء الله عملياتهم والعلاج بينفع معاهم من اول مره والاطباء بيأكدولهم انوا لا امل لكن ربك بيقول كن فيكون اسعوا اه اسعوا بكل طاقاتكم لكن تذكروا اهم حاجه لاتتعلقوا بالاسباب لاتتعلقوا بطبيب ولا مركز ولا دواء تذكري دائما ان الله اذا اراد كان واذا لم يرد لن يكون
واذا مرت السنوات والله لم يرد لا تيأسي ولا تحزني ولا تفقدي ايمانك ابدا وتذكري ان الي بيحصلك ده افضل ما يمكن ان يحدث لكي وان الخير كل الخير في تاخر الانجاب
انت مذنبه انت غلطانه ده احساس كل وحده فينا لما الناس بتضايقنا ليه ما حملتوش طيب اكشفوا طيب اتعالجوا انا عاوزه كل وحده تطرد الاحساس ده من جوها احنا ربنا كتب علينا تاخر الانجاب والي حملت من اول سنه جواز ما كنش بشطارتها او شطاره زوجها وانتي تاخرتي ليس لعيب فيكي لا الانجاب شئ لا يد لنا فيه زي ما اتولدنا لقينا ده امنا وده ابونا لقينا نفسنا سودانين او مصرين او سعودين لقينا نفسنا اغنياء او فقراء ده كلها حاجات ربنا فرضها علينا واحنا مالناش دخل فيها في كلمه حلوه قوي سمعتها من دكتور حسام مفيش حاجه اسمها عقيم حتى القرأن لم يذكر العقم الا في حاله سيدنا ابراهيم وزكريا وده حصل بعد مرور سنوات عديده من تاخر الانجاب ووصول الزوجه الى الثمانين من العمر هو ده العقم لكن الحاله الي احنا فيها ده تأخر انجاب مش عقم
اياكي ثم اياكي تحكي لاي شخص عن مرضك خليها بينك وبين زوجك واذا حد سالك قولي ربنا لم يرد
طيب روحوا لدكتور رحنا
طيب الدكتور قال ايه قال كل تمام بس ربنا ما كتبش نعمل ايه يعني لو في سوق نشتري منه كنا اشترينا
اخر حاجه ما تنسيش العلاج المضمون الدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء
am marium
am marium
بطاقة تعريف بـ kokar_2001

الاسم الحركي :كوكار
السن :34
متجوزة من كام سنة :6
سبب تأخر الحمل :عدد الحيونات المنوية و الحركة و نسبة المشوة
حصل حمل قبل كدة و لا لأ : قبل الحقن لأ
بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز : بعد سنة و بعد السنة قعدنا سنة مكبرين دماغنا برضو و سنة سافرنا يعنى ممكن نقول ركزنا فى الموضوع من 3 سنين حصل حمل بعد سنتين من الـ 3
روحتي لكام دكتور : 3 واحد ابتديت معاه فى مصر و ولدت معاه و واحد عملت معاه الحقن و واحد تابعت معاه فى الكويت
الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي : مافيش
متابعة معاه من اد ايه : --------
التحاليل الطبية اللي عملتيها :FSH - LH- Prolactin - Broujesteron - هرمون الذكورة - اشعة بالصبغة
نسبة ال FSH :مش فاكرة بس كانت كويسة الحمد لله
نسبة ال LH :مش فاكرة بس كانت كويسة الحمد لله
نسبة ال Prolactine :مش فاكرة بس كانت كويسة الحمد لله
نسبة الBroujesteron : تقريبا 69
اي نسب تانية زي الغدة الدرقية او هورمون الذكورة مثلا :
ايه الادوية اللي بتاخديها : مافيش
استمريتي عليها اد ايه :------
هل كان ليها اعراض معينة مميزة او لا :-------
عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة :ايوة
كام مرة : عملت تلقيح 3 مرات و عملت مرة واحدة حقن و الحمد لله ربنا كرمنى
في اي مركز :التلقييح مرة فى عيادة الدكتور شريف حمزة و مرتين هنا فى الكويت و الحقن كان فى مركز النيل لاطفال الانابيب
مين الدكتور اللي تابع العملية :الدكتور كان مسافر الحج و اللى ترجعلى الاجنة الدكتورة ياسمين المساعدة بتاعته
رأيك في المركز : مش عارفة بالظبط اقول ايه انا الحمد لله ربنا كرمنى بس هو معمليش تحاليل قريت البنات هنا بيعملوها و هم بيعملو الحقن معرفش دا عشان هو شايف انى كويسة ولا عشان هو مركز وحش
بس اللى متأكدة منه قوى قوى قوى ان ربنا فوق اى مركز فى الدنيا

ايوة
ربنا كريم و كرمنى بـ "كريم" الحمد لله
احساسى انه اكرمنى عشان انا كنت واثقة فيه قوى طبعا جالى لحظات ضعف بس كنت واثقة فى ربنا قوى قوى
و كمان كان عندى احساس انه حيتملى على خير فمكنتش خايفة من عين ولا حسد ولا كلام من الفارغ دا
ثقة فى ربنا
ايمان بيه و برحمته
و كمان عملت اللى عليا عشان ربنا يكرمنى
كنت مواظبة على الصلاة و كنت بصلى ركعتين كل يوم فى جوف الليل و عملت عمرة و كنت بتصدق بنية الحمل و صلت رحمى و كمان طبعا دقيت باب الطب و الدكاترة يعنى مسبتش حاجة تقربنى من حلمى
اى حاجة اعرف انها حترضى ربنا بعملها عشان انا عارفة انه حيرضينى و يراضينى
توكلو على الله حق التوكل
تعليق :
كوكر حاامل طبيعي ما شاء الله

am marium
am marium

الاسم الحركي : شيمولاتا

السن :29 سنة

متجوزة من كام سنة :4 سنين

حصل حمل قبل كدة و لا لأ :ولا مرة الحمد لله

سبب تأخر الحمل : تكيس المبايض ورم ليفى ومرض بطانة الرحم المهاجرة والانبوب الشمال كان مقفول وبعد المنظار كفائته اقل والمبيض اليمين عليه اندو متريوزيدس
وارتفاع هرمون البرولاكتين

بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز : سنة

روحتي لكام دكتور :حوالى 6 او7

الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي: عادل البيجاوى فى مصر ودكتورة فى الامارات

متابعة معاه من اد ايه :من سنة وشوية كده

لتحاليل الطبية اللي عملتيها :اخر تحاليل اللي عملتها من شهرين
نسبة ال FSH :6
نسبة ال LH : 8
نسبة ال Prolactin :597
نسبة ال Projesterone : فى اليوم الواحد وعشرين كان 6 وفى تانى يوم الدورة كان نص 2/1

ايه الادوية اللي بتاخديها : جلوكوفاج 850 مرتين فى اليوم وفوليك اسيد وبارلوديل
جربت كورس تنشيط لمدة 6 شهور 3 مرات على مدى 3 سنوات واخرها كان كلوميد وحقن فوستيمون لكن لم يحصل حمل

استمريتي عليها اد ايه :الجلوكوفاج من سنتين ونص لدلوقتى والبارلوديل بمشى على سطر واسيب سطر والفوليك اسيد من 3 سنين لدلوقت بس ساعات بزهق منه واسيبه شوية وارجعله تانى

هل كان ليها اعراض معينة مميزةاو لا : غثيان و تعب فى المعدة وميل للقىء واحيانا اكتئاب لكنها بتزول بعد أسبوع او اتنين من الاستمرار عليها

عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة : لأ كان فى الأول مايصلحش لحالتى لكن انا عملت أشعة صبغة مرتين
وعملت منظار وحاليا بعد المنظار خطة علاجى حقن تهبيطية توقف الدورة لمدة اربع شهور لمنع تكون الاندو وبعد ذلك تنشيط 6 شهور والدكتور قال ان دى هتكون اخر محاولة تنشيط ثم بعد ذلك اذا لم يقدر الله الحمل نجرب الحقن المجهرى

في اعترافات تانية عاوزةتضيفيها قبل ما نقفل المحضر :
( رب هب لى من الصالحين )