sasa1

sasa1 @sasa1

عضوة نشيطة

خدادية على شكل وردة (بالصور )

الخياطة والتطريز

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لاترمى بواقى الاقمشة ممكن تعملى اشياء كتيرة تنفع بيتك ودى خدادية من بواقى الاقمشة واليكم الشرح

ده الباترون اعمليه على ورق او كرتون اللى متوفر عندك

هنحتاج لشريط ستان حوالى 7 متر او اكتر وممكن تعملى هذا الشريط على ايدك لو عندك اى قماشة قديمة وشكلها حلو تجيبى مسطرة وتحددى بيها عرض القماش وتثنيه نصفين ويبقى عندك شريط مثل الاسود فى ذهبى اللى موجود بالصورة

لو هتعمليه بشريط ستان جاهز فيجب ان تثنيه نصفين بالشكل ده وتبتدى تشتغلى به

هنا بعد ماقصينا وعلى فكرة الخدادية بتاخد حوالى متر وربع قماش وطبعا ده حسب الباترون اللى انا قصيت عليه ولو عملتى وحدة الخدادية اكبر طبعا هتاخد قماش اكتر

انتى بتقصى من كل وحدة 12 يعنى عدد اوراق الوردة بالفردى 36

نبتدى ناخد اول واحدة ونثبت عليها شريط الستان بالشكل ده يعنى طرف الشريط يكون على الحرف ووجه الشريط للداخل

كده خلصنا تركيب الشريط

هنا الورقة التانية اللى هضعها عليها

نجيب الورقة التانية لنضعها عليها بالشكل ده

ونخيطهم كده

وبعدين نقلبها
97
17K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

sasa1
sasa1

وده شكلها النهائى

دى مجموعة اوراق الوردة وعددهم 18 ورقة

ناخد واحدة واحدة ونحشيها بالفيبر

ونخيط طرفها على الماكينة كما هو واضح

ونشبك كل 6 ورقات كده ونخيطهم على الماكينة اللى معندهاش ماكينة ممكن باليد مفيش مشكلة

كده خلصنا خياطة المجموعة كلها

وبعدين نقفل دائرتين منهم ونسيب الثالتة مفتوحة كما هى والثالثة دى اللى هى اصغرمقاس فى اوراق الوردة

هنا عندنا اتنين كشكشت اول واحدة فيهم من النصف كما هو واضح فى الصورة

هنا لتوضيح الصورة اكتر

كده واضح شكل الكشكشة
sasa1
sasa1
sasa1 sasa1 :
وده شكلها النهائى دى مجموعة اوراق الوردة وعددهم 18 ورقة ناخد واحدة واحدة ونحشيها بالفيبر ونخيط طرفها على الماكينة كما هو واضح ونشبك كل 6 ورقات كده ونخيطهم على الماكينة اللى معندهاش ماكينة ممكن باليد مفيش مشكلة كده خلصنا خياطة المجموعة كلها وبعدين نقفل دائرتين منهم ونسيب الثالتة مفتوحة كما هى والثالثة دى اللى هى اصغرمقاس فى اوراق الوردة هنا عندنا اتنين كشكشت اول واحدة فيهم من النصف كما هو واضح فى الصورة هنا لتوضيح الصورة اكتر كده واضح شكل الكشكشة
وده شكلها النهائى دى مجموعة اوراق الوردة وعددهم 18 ورقة ناخد واحدة واحدة...

وده شكلها من الناحية التانية

هاتى اى شكل دائرى عندك وارسمى على القماش شكل دائرة وقصيها كده انا حددت الشكل ده بالطبق

ونعملها بالشكل ده ونحشيها بالفيبر

ونضعها فى منتصف الوردة اما بالخياطة او تلصق بالشمع انا بفضل الخياطة

نيجى بأه لعمل ورقة الشجر ممكن تضعى فى النصف اسفنج او فيبر او فازلين اللى بيتكوى على القماش

نضع طبقة الفيبر الاول او الاسفنج وعليها طبقتين القماش ونخيطهم فى بعض

نقلبها بعد الخياطة

هيكون ده شكلها

نخيط طرفها كما هو واضح ونعمل خياطة فى النص كشكل جمالى

نثبت ورق الشجر بين اوراق الوردة اما بالخياطة او مسدس الشمع وده الوجه التانى من الوردة
sasa1
sasa1
sasa1 sasa1 :
وده شكلها من الناحية التانية هاتى اى شكل دائرى عندك وارسمى على القماش شكل دائرة وقصيها كده انا حددت الشكل ده بالطبق ونعملها بالشكل ده ونحشيها بالفيبر ونضعها فى منتصف الوردة اما بالخياطة او تلصق بالشمع انا بفضل الخياطة نيجى بأه لعمل ورقة الشجر ممكن تضعى فى النصف اسفنج او فيبر او فازلين اللى بيتكوى على القماش نضع طبقة الفيبر الاول او الاسفنج وعليها طبقتين القماش ونخيطهم فى بعض نقلبها بعد الخياطة هيكون ده شكلها نخيط طرفها كما هو واضح ونعمل خياطة فى النص كشكل جمالى نثبت ورق الشجر بين اوراق الوردة اما بالخياطة او مسدس الشمع وده الوجه التانى من الوردة
وده شكلها من الناحية التانية هاتى اى شكل دائرى عندك وارسمى على القماش شكل دائرة وقصيها...

وده الوجه الاول للوردة وبكده الخدادية خلصت واصبح عندك خدادية بشكلين مختلفين

ملحوظة : الخدادية دى عملتها ببواقى اقمشة كانت عندى يعنى متكلفيش نفسك شراء قماش لو عندك بطانة فستان قديم استعمليها اوجيبة قديمة او ستارة اللى موجود عندك ممكن تبدعى منه حاجات كتيرة وربنا يوفقكم فى عملها

انا تحت امركم فى اى سؤال

تم بحمد الله وفضله
دوقة السلطان
دوقة السلطان
مااااااشاااءالله تبااارك الله أختي سوسو بصرااااحة شغل ولا أروووع ,,, الله يحفظك
سلمت دياااااتك
اميره بيتي
اميره بيتي
ووااااااااااااااااااااااو روعه بس تعب