ما الفرق بين الـ ( إل سي دي ) و الـ ( إل إي دي ) ..؟

الملتقى العام

السلام عليكم

حبيت اسالكم سؤال

ما الفرق بين الـ ( إل سي دي ) و الـ ( إل إي دي ) ..؟

ياليت اللي تعرف الفرق تقولي وايش الافضل من بينهم

لان ودي اشتريلي واحد من بيناتهم فساعدوني بليز
10
10K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

سوسو العفريتة
رفع
•●»™Eşcađa ~
•●»™Eşcađa ~
ال اي دي هو الافضل
A2M
A2M
؟؟؟؟؟؟
بـنـت صـلالـة
الإل إي دي أفضل من ناحية الوضوح و المشاهدة من أي زاوية ولا تتأثر بميلك عن الشاشة وكذلك من ناحية سمك الشاشة الأقل ...عموماً الفرق في تقنية الإضاءة المستخدمة ... أنا موجودة عندي شاشات led و هي أفضل من إل سي دي لأن لها إضاءة خلفية مختلفة بتقنية LED وبصراحة أريح خاصة الشاشات الكبيرة روعة وزوايا المشاهدة والألوان رائعة جداً ووضوحها أفضل ...والأهم يكون من النوع الأفضل يعرف باسم local dimming LED ...

والأفضل تشتري شاشة تكون فيها المزايا اللي تحتاجيها مثلاً تحبي يكون فيها usb وتقدري تحملي من الإنترنت أي مواد وتشاهديها فيه أو تحبي تنقلي للشاشة مقطع من تلفونك أو اللاب توب بطريقة لاسلكية ..وهكذا هناك أنواع منها ولكل نوع مزايا مختلفة فلازم تحددي اللي تريديه من التلفزيون ...

أنا كان يهمني الوضوح وتجربة الجديد وميزة 1080p full hd وميزة AllShare وميزة Connect Share Movie وتقدرين تشبكين الكاميرا أو حتى عن طريق توصيل الهارد ديسك بالشاشة بال usb وتعرضين صور أي مناسبة بطريقة جميلة ورائعة ...

وبصراحة عندنا سوني وعندنا سامسونج بس السامسونج عجبتني أكثر ... وعندنا 40 بوصة و 46 بوصة و55 بوصة ...

وفي هالرابط تلقين مميزات كل موديل ونسخة من شاشات led من سامسونج ...كنت أستعين فيه عشان أختار اللي يناسبني وأعرف الموديل ورقمه ومميزاته قبل ما أروح وأشتريه ... وبالتوفيق لك

http://www.samsung.com/ae_ar/consumer/tv-audio-video/television/led-tv/index.idx?pagetype=subtype_p2
oOzahedhOo
oOzahedhOo
ال ال اي دي افضل من البلازما وال ال سي دي من كل النواحي ومن ناحية الدقه والوضوح حتى عمرها الافتراضي اطولوكمان فيه ثلاثية ابعاد
ومايحتاج تشوفينها من الامام وبس مثل اغلب الشاشات لاتقدرين تشوفينهامن كل الزوايا
احنابحثناقبل نشتري وفالاخرمافيه مثل ال ال اي دي