omelkatkot
omelkatkot
ام الكتكوت جزاك الله الف خير موضوع رائع وانا اشتريت مكينه خياطه جانوم عندي سؤال انا اعرف بعض الاشياء في الخياطه بس لما تعلمت الخياطه كنت افصل لي ملابس كنت اشوف قياس الكتف لازم يتسجل وفي الدرس ماذكرتي قياس الظهر من الكتف الى الكتف انا االقياس عندي 40 سم هل هذا القياس سنستخدمه في الدروس القادمه او لا سؤال ثاني كيف احدد طول البلوزه لو كنت عايزه اعمل بلوزه اخذ بقايس طول الصدر وازيد عليه كم سانتي صح كده والا انا دماغي بايظ ؟؟
ام الكتكوت جزاك الله الف خير موضوع رائع وانا اشتريت مكينه خياطه جانوم عندي سؤال انا...
انا منزلتش كل المقاسات

هنزل طريقة اخذ المقاسات اللى هنستخدمها فى الدرس نفسه

لانى نزلت القياسات فى المحاضرات كل المقاسات لكن هو شئ صعب للمبتدات و فضلت انى اخد الموضوع مراحل للتشجيع

و ملاحظة ان الموديلات فى الاول بدون كم ولا كتف

طول البلوزة بتقفى وقفة مضبوطة ثم بداية المازورة عند التقاء خط الكتف بخط الرقبة و بتقيسى طول البلوزة المطلوب او الطول الكلى

و ممكن من الخلف لكن بفضله من الامام

و بتقيسى الطول المطلوب
omelkatkot
omelkatkot
السلام عليكم ام الكتكوت انى من عشاق التصميم والازياء بس مانعرفش نفصل مع اني خديت دورة {ما كملتهاش} لأنى قالولى ان بترونها مش صح فيه عيوب انى من فترة فاتت تابعت محاضراتك العشر لكن ماكملتهمش ولاطبقتهم مع أنى كتبت منهم لكن لاني عندي بيبي قايم بالواجب :06:فمعاش عندى وقت واليوم دورت عالموضوع مالقيتاش ولقيت الموضوع هدا :27:و***** الله نتابعه وما نحكيلكش قداش دعيتلك لمى لقيت الموضوع لان حلمى نكون مصممة أزياء ونعرف نفصل اى موديل يخطر على بالي وربي يفتح عليك ويجزيك خير وماكينتي اسمها pffaf المانية وفيها عشرة اشكال تطريز مع انها قديمة بس ياريت تقوليلي شن ميزاتها مكيف نقدر نستفيد بيها سامحينى طولت عليك بس انتي كريمة وحنى نستاهلو:D
السلام عليكم ام الكتكوت انى من عشاق التصميم والازياء بس مانعرفش نفصل مع اني خديت دورة {ما...
بالنسبة للمحاضرات سهلة على البعض و صعبة جدا على الكثير

و لقيت طلبات للقص بدون باترون

هو ده اللى جعلنى اعمل هذه الدورة

لارضاء جميع الاخوات و افادتهم

و تشجيع الجميع

بالنسبة لماكينة فاف

اسمع عنها سمع

بالماركة انها جيدة

ممكن تشوفى رابط معرض مكائن الخياطة للميمونية

معرض لمكاين الخياطة بالصور

لكن كل الماكينات متشابهة

فى اللضمة فى الغرز يعنى فروقات بسيطة بين الماكينات و بعضها

و فى اقدام للدواسات ممكن تجددى فى ماكينتك بشرائها

بالتوفيق
omelkatkot
omelkatkot
الدرس الثالث صوره مش طالعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايه العمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الدرس الثالث صوره مش طالعة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايه العمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتظرى شوية على تحميل الصور

الصور عندى ظاهرة كلها

و ان شاء الله تتحل معك
omelkatkot
omelkatkot
مشكورة ياعسل احاول اطبق واقولك النتيجه الله يعطيك الصحه والعافيه ويصلح اولادك ويرزقك برهم أنا قاعده ادعي لك وقت الاذان سلام
مشكورة ياعسل احاول اطبق واقولك النتيجه الله يعطيك الصحه والعافيه ويصلح اولادك ويرزقك برهم أنا...
بارك الله فيك

و منتظرين تطبيقك
omelkatkot
omelkatkot
تسلم الايادي على الشغل والمجهود جعله الله في موازين حسناتك
تسلم الايادي على الشغل والمجهود جعله الله في موازين حسناتك
تسلمى

بارك الله فيك