بحب بلدي

بحب بلدي @bhb_bldy

عضوة مميزة

تارت السبانخ يمي يمي بتذوب فى الفم

المعجنات والمخبوزات والسندويتشات

السلام عليكم ورحمة **** وبركاتة
فينكوا من زمان محدش سأل عني بس وحشتوني جدا الصراحة انا متبعاكوا من بعيد وعندى موضوعات كتير بحاول انزلها بس الصور مش بتظهر لاني بصور من الايفون للة وبركاتة فادعوا النهاردة ربنا ييسر الحال وتنزل الصور
المهم وصفتنا النهاردة بسيطة جدا وسهلة جدا وهى الكيش الايطالى اوتارت السباخ وعلى فكرة ممكن نعملها بالدجاج يلا نشوف الصور الاول وبعدين المقادير

السلام عليكم ورحمة **** وبركاتة
فينكوا من زمان محدش سأل عني بس وحشتوني جدا الصراحة انا متبعاكوا من بعيد وعندى موضوعات كتير بحاول انزلها بس الصور مش بتظهر لاني بصور من الايفون للة وبركاتة فادعوا النهاردة ربنا ييسر الحال وتنزل الصور
المهم وصفتنا النهاردة بسيطة جدا وسهلة جدا وهى الكيش الايطالى اوتارت السباخ وعلى فكرة ممكن نعملها بالدجاج يلا نشوف الصور الاول وبعدين المقادير

المقادير
1 باكيت عجينة البف بسترى اللى بتيجى قطعة واحدة مش رقائق
1/2 كيلو سبانخ مفروم
2 حبة كبيرة بيض
200 م كريمة سائلة
كوب جبن موزاريلا
بصلة مقطعة شرائح+2 فص توم
1/2 اصبع ذبدة+بهارات وملح

الطريقة
أولا نفرد العجينة رقيقة نوعا ما ونفردها فى صينية الباى اللى بتيجى مخططة من الجوانب ونرفع العجينة للجوانب ايضا ثم تخرم بالشوكة وندخلها التلاجة ترتاح شوية لغاية مانجهز الحشوة
ثانيا : نضع قطعة الزبدة على النار ونشوح فيها البصلة والتوم ثم نضيف السبانخ والبهارات والملح ونقلب حتى تنشف من الماء وبعدين نسيبها تبرد شوية
ثالثا نخلط الكريمة السائلة مع البيض والجبنة الموزاريلا والان نيجي بقى بالترتيب
نطلع العجينة من التلاجة ونضيف عليها السبانخ ثم نصب خليط الكريمة ع الوجة بهذا الشكل

ودى كمان

ثم ندخلها الفرن انا الفرن عندى كهربائى بشغل من فوق وتحت ودى النتيجة

ودة احلى طبق لاول واحدة ترد

اتمني اشوف تطبيقاتكوا لانها بجد سهلة ولذيذة جدا وخاصة وهى ساخنة بتذوب ف الفم
فى أمان الله
115
30K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

Roo7y t7bk212
Roo7y t7bk212
,,جاري التطبيق تسلم ايدك
أم ميوري2010
أم ميوري2010
:32: ,,جاري التطبيق تسلم ايدك
لؤلؤة البحر الابي
جنـونـي
جنـونـي
رووووعة يعطيك الف عافية
Yasmena88