BALBOLA

BALBOLA @balbola

عضوة جديدة

طريقة طهى الطحال والفشه والعكاوى

اطباق عالم حواء

اللى تعرف منكم طريقه طهى الطحال والفشه والعكاوى تبعتلى عليها بسرعه مشكورين
4
3K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

ام نضال
ام نضال
اهلين اختى الطحال وعرفته بس الفشة والعكاوى ايش هى \ اتمنى ان اساعدك بس انت تقصدين معلاق الخروف مش كدة \ ويا مرحبا \ :: :27:
BALBOLA
BALBOLA
ايوه هو معلاق الخروف بس مش عارفه اتغلب على ريحة الزفاره مع انى حطيت كل التوابل الموجوده عندى هيل وقرفه وفلفل وكمون وزعتر وكان عندى توابل تكه حطيت منها وثوم وليمون وفلفل اخضر ولمن الريحه ظلت
اعمل ايه
soso128
soso128
الطحال دايما انا بعمله مشوي بالفرن واذا بتحبي احشيه بتومه وبقدونس مفرومين وبهريهم بملح وفلفل اسود بس
اما الفشه انا بقلي بصله مفرومه ناعمه وبحط الفشه فوقها او المعلاق المقطع يعني اذا المعلاق كامل رئه وقلب وكله بلشي قلبيه من الاجزاء الاصلب للاقل صلابه لعند مايتقلب كله مع بعضه وبنزل كل المي اللي فيه بعدين ضيفيله ملح وفلفل بس لعند مايستوي طعمه ممتاز او اذا بدك اشويه كله بالفرن وبنفس البهار
اما العكاوي مابعرف شو هو
ان شاء الله تكوني فهمتي على واي سؤال انا حاضرة
ام نضال
ام نضال
رجعتلك اختى بلبولةها فهمت توا قصدك \ انا معلاق الخروف كاتباته فى المقبلات انشالله تلاقينه \ احنا بليبيا بنقطعه قطع قطع ونغسله بالماء الساخن والملح وبعدين نطبخه فى شوية ماء ساخن لين تنشف الماء وبعدين نقليه بشوية زيت واللى يحب ايحط الثوم والبصل والفلفل الحار الاخضر وطبعا معاه الثوابل \
وعلى فكرة بعمل منو حتى كمونية التونسية لديدة جدا \
والمعلاق اول ما تطبخينه اتروح الريحة بتعته طبعا بعد الغسل الجيد والفرك بالملح والليمون \
وبنعمل منو فى ليبيا كتير اكل مثلا بنحط منو قطع صغيرة جدامع خلطة العصبان وهو مصارين بالليبيى اى فوارغ بالشامى اى بمبار بالمصرى \ وادا اردت اى اكلة ليبية انا حاضرة اختى \
سلام على الحلوين