أم الغنادير

أم الغنادير @am_alghnadyr_1

عضوة شرف في عالم حواء

موضوع متجدد لإستفساراتكن والطبيبة الفاضلة /عـلا أحـــمد

الأمومة والطفل

مرحبا بكن أخواتي الفاضلات ...وموضوع جديد لطبيبتنا الفاضلة / عــــلا أحمـــــد

فلتتفضلن وشكر مقدم لفاضلتنا د. علا أحمد

وهذا رابط الموضوع القديم

2K
145K

هذا الموضوع مغلق.

ام علوش HS
ام علوش HS
عااااجل

الله يعطيك العااافيه دكتوره
دكتوره انا بنتي عمرها الحين شهرين و 20 يوم كيف اتعامل مع طفلتي التي تعاني من درجة حرارة مرتفعة؟(39)
كيف ازود كمية الحليب لطفلتي الحين تشرب 90مل و3ملاعق المفروظ مكتوب على علبة الحليب ان كمية الحليب الطفل عمره شهرين 180و6ملاعق
doyo
doyo
السلام عليكم يادكتورة
اشكرك على المجهود الرائع ده
انا ابني عنده 6 شهور ونصف كان الاخراج عنده كويس الفترة اللي فاتت ماعدا من شهر كان يعاني من نزلة معوية وكان عنده اسهال جامد
والدكتور ادانا لبن رونالاك للاسهال والحمدلله خف في يوم بس قلب بامساك شديد
هو بياخد لبن صناعي فقط وكان بياخد ابتاميل
رجعت تاني لابتاميل بتاعه وبديله على طول عصير برتقال وينسون وكوسة
ودلوقتي كمان بديله ابتاميل كمفورت
انا حسيت انه اتحسن شوية بس دلوقتي كل مااغيرله الاقيه عامل حتة صغيرة اوي ومش مطلعها للاخر معلش فاهماني يادكتورة
فهل استمر على ابتاميل كمفورت ولغاية امتى
وهل الزبادي بيمسك ام كويس على المعدة؟
كيك مالح 11
كيك مالح 11
doyo doyo :
السلام عليكم يادكتورة اشكرك على المجهود الرائع ده انا ابني عنده 6 شهور ونصف كان الاخراج عنده كويس الفترة اللي فاتت ماعدا من شهر كان يعاني من نزلة معوية وكان عنده اسهال جامد والدكتور ادانا لبن رونالاك للاسهال والحمدلله خف في يوم بس قلب بامساك شديد هو بياخد لبن صناعي فقط وكان بياخد ابتاميل رجعت تاني لابتاميل بتاعه وبديله على طول عصير برتقال وينسون وكوسة ودلوقتي كمان بديله ابتاميل كمفورت انا حسيت انه اتحسن شوية بس دلوقتي كل مااغيرله الاقيه عامل حتة صغيرة اوي ومش مطلعها للاخر معلش فاهماني يادكتورة فهل استمر على ابتاميل كمفورت ولغاية امتى وهل الزبادي بيمسك ام كويس على المعدة؟
السلام عليكم يادكتورة اشكرك على المجهود الرائع ده انا ابني عنده 6 شهور ونصف كان الاخراج عنده...
دكتوره بنتي اللي عمرها 10 سنوات اللي سالتك عن الفيتامينات عشان احسها قصيره وشعرها قليل وسالتيني عن الطول والوزن الطول 119 والوزن 32 دكتوره اقدر اعطيها فيتامينات او منبت لشعر في هذا السن ولوفيه عباره عن ايه هذي الفيتامينات وبالنسبه لاكلها كويس بس ما تاكل اشياء مفيده
الدكتورة علا أحمد
ام علوش
حبيبتى بالنسبة للحرارة لابد من عرضها على الطبيب ليفحصها ويحدد السبب ويكتب العلاج المناسب
الدكتورة علا أحمد
doyo
اهلا بك معنا فى عالم حواء
نعم استمرى على ابتاميل كمفورت
واعطيه الينسون والبرتقال يوميا
وان لم يتبرز فى نهاية اليوم ضعى له تحميلة جلسرين
لاتكثرى من الزبادى اثناء الامساك
ونتابع معا