شوف نجد
شوف نجد
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
جعل الله من العشر المباركه وتقبل الله الصيام وصالح الاعمال وامد الله بعمر ست الحبيب وامي والمسلمين اجمعين معليش علي الااطاله وانا عندي جهاز يوصل باصطوانه لغاز يحسحس الاكراع بدون متكون سودا شاريته من محل الاواني
trateesh
trateesh
1- حضري ماء في قدر عميق يكون لوسطه تقريبا وضعيه على النار
2- خدي الكراعين بعد غسل الحوافر جيدا بسلك المواعين انا اخد كل اثنين مع بعض ووقفيها على الماء بعد الغليان
3- خدي الكراعين بعد ما تغلي قليلا واضربيها باي حاجة قوية وعلى طول بيطلع الحافر كاملا سهلة جدا وما تاخد وقت
4-بعد ما تخلصي منهم جميعا اسلخي عنهم الجلد
5- كسريهم وقطعيهم زي ما تبغي مع ملاحظة ان هنالك جزء منفوخ بين الحافرين اقطعيه وارميه
6- اغسليهم كويس وضعيهم في قدر على النار مع كمية من الماء كافية لتغيطة كل الكمية وده لان الماء بعد ما يبتدي يغلي بيطلع ريم كتير ولازم يكون بعيد شوية من القطع حتى لا يلتصق فيها ويتعبك في التنضيف التاني
7- بعد ان تغلي قليلا على النار وتتماسك ويطلع الريم خدي الحلة بطولها واقلبيها داخل حوض المجلى للتنضيف التاني
8-اغسلي القطع واحدة واحدة بعناية حتى تنتهي الكمية كلها واطبخيها
ترى الطريقة سهلة جدا انا كتبتها مرتبة بالخطوات حتى تكون سهلة عليك وبس تطبقيها اول مرة حتكون سهلة جدا في المرات القادمة

ليا فترة طويلة ما شاركت في المنتدى بسبب الام شديدة في يدي منغصة علي حياتي
سلميلي عالوالدة
ادعولي بصلاح ابنائي وشفاء يدي من الالم
أم سعود ..
أم سعود ..
الله يجزاكم خير يابنات حواء ويفرج كربكم ويشفي الاخت اللي تشتكي من يديها ويكتب لكم الاجر في هذه العشر المباركه وينولكم اللي في بالكم امين يارب