حبيبة ابراهيم
يا جماعة ممكن رابط كيكة كريم الكرامل بتاعة ام ياسمينة ؟؟
madam_mohd
madam_mohd
بسوم الدونت مقليه والاحلي المقلي طبعا وضحكتيني علي موضوع الرز باللبن لا عارفه انا بقي جوزي كان بيقولي ايه اعمليلي بيتزا يعني بيبقي عاوز يقولي سبيكي من الحلويات وخليكي في المعجنات .

مروي بصي من قال لا اعلم فقد افتي اصلا انا بعمله وبيتخطف مبيقعدش بس هو بيبقي طري بصي هقولك لو انت اول يوم مش هينفع تعمليه اعملي كالاتي اعمليه وسويه وسبيه يبرد خالص وبعد ما يبرد حطيه في علبه محكمه الغلق وعلي الفريزر اوك ويوم ما تكوني رايحلهم طلعيه من الصبح لو راحه الصبح يبقي طلعيه في علبته زي ماهو ومتفتحيهاش من اول يوم بالليل وسبيه يفك خالص وبعدين رسيه في صنيه ودفي الفرن سامعه دفيه بس واقفلي وبعدين دخلي الصنيه 5 د بعد ما يكون فيك خالص اوعي تحطيه وهو متلج انا بقولك اهو هيعرق وهيعجن وهيبوظ وطلعيه انا بقي الصوص زي ما قلت بحط حليب مكثف بيموتو فيه عندي وعندك صوص سموحه حلو برده .
بالنسبه للطريقه الصور عندي بعافيه الموبيل بايظ .

حلوه اوي يا فراشه الحاجات اللي حطتيها هجرب باذن الله منهم فراشه متنسنيش في طريقه العجوه عشان عوزاها ضروري جزاك الله خيرا.

لوليتا لولو طبعا لازم تطلع طعمها حامض ليمون وخل وصويا صوص .
بصي يا لولي انا بعمل بالبركه علي فكره اقلكو علي حاجه مش هتصدقهوها احيانا بعمل حاجه وانسي طريقتها بعد ما اكون كتبتهالكو وهو ده اللي بيخليني اختلف في المقادير بس انا لسه عملاها امبارح وطلعت حلوه لا اقولك علي حاجه كمان انا نسيت طريقه السينابون اللي عاملين تتكلمو عنها دي امبارح قعدت ادور عليها انا خلاص لو غبت اعرف ان فقدان الذاكره تغلب من لا اقولك علي الانقح اول امبارح قلت اعمل الكنتاكي وبعدين افتكرت اني مش عندي ابره فقلت خلاص اعمل فراخ مشويه
المهم تبلت الفراخ وحطتها في التلاجه صحيت الصبح عشان اقلبها واسبها اشم ريحتها مش هي دي ريحه الفراخ بتاعتي وابص ناقصها حاجه تخيلي بقي طلعت ناسيه ايه هههههههههههههههههههههه البصل والتوم اه والله رحت بسرعه فرمه بصله وعصرها عليها .

المهم بصي يا جميل هقولك علي طريقتتين وادعيلي اول واحده هتقطعي بصله شرايح و2 فص توم برده شرايح عليهم معلقه كاتشب او معلقه صوص الباربيكيو اللي عندك ملح فلفل اسود بابريكا ونصف ليمونه وقلبي حطي عليهم كوبايه زبادي روزماري ومعلقه صويا صوص واخلطي كله علي بعضه وانقعي فيها الفراخ وكل يوم قلبيها الفراخ دي لو ماعدتش يومين والتالت اتشوت مش بتدي الطعم بتاع الشارع المهم قبل الشوي نضفيها تمام من البصل والروزماري والتوم وبس رصيها علي شبكه الفرن وحطي تحتها صنيه فيها ميه كتتير وولعي الفرن وكل ربع ساعه اقلبي عشان دهونها تنزل.
بعد ما تلاقي لونها وصل لزي بتاعت المحلات قبل السوا تقريبا بربع ساعه ولعي علي الفحمه حطيها في حله (الفراخ)وحطي في النص ورقه فويل عليها نقطتيين زيت وحطي الفحمه وغطي بسرعه ومتفتحيش الا بعد 10د.

الطريقه التانيه بقي حلوه قوي طريقه فردك للفرخه اللي في الصوره عوزاكي تفرديها كده هتعملي ايه بقي بعد كده هتجيبي فلفله رومي حمره وتشويها في الفرن لحد ما تتشوي خالص وبعدين تقشريها عارفه ازاي طلعيها وهي سخنه وحطيها في كيس واقفلي عليها وافتحي بعد شويه وشيلي القشر وبعيدن اضربيها في الخلاط مع شويه زيت وملح وحطيها في برطمان وكل ما تعوزي تشوي حطي معلقه منها هتدي لون وطعم للفراخ او اللحمه رائع دي متنفعش للكفته يعني يا كباب يا فراخ وفي الكباب ربع معلقه بس وطبعا في الفراخ هتحطي المعلقه علي كوبايه زبادي ملح وفلفل وروزماري ومعلقه كاتشب ونصف ليمونه وبس

حبيبه الرابط حطاه حنان ورا صوره الكيكه علي طول

كان في حد سال علي كرنب الكلو سلو انت قولي للراجل عاوزه كرنب سلطه عارفه بتبقي شبه الكابوتشا كده
لوليتا v
لوليتا v
ميرسى اوى على طريقة الفراخ يا رشا ياحبيبتى انتى فعلا شطورة ربنا يبارك لك
هجربها واقولك النتيجة بس جوزى قالى نوعية الفرخة ايلى وحشه هى اسمها النصر طازة من المحمل عارفاها اوعوا تشتروها طعمها بايظ كده ووحش
ام جميله 2
ام جميله 2
بسم الله ماشاء الله عليكم
ايه الابداعات ديه
مها وفراشه وام كريم وكهرمانه كلكم تسلم ايدكم
وربنا يباركلكم
وكل سنه وانتم طيبين
ايزيس 2000
ايزيس 2000