memetoo79

memetoo79 @memetoo79

عضوة نشيطة

عندى عزومة يامصريين لأربع أفراد وفى طفلين أعمل ايه؟

اطباق عالم حواء

:cook:السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.
عندى عزومة ياجماعة اطبخ ايييييييييه؟؟؟؟
والله انا احترت بس انا عايزة اوريهم الطبيخ على اصولة وانا تمام يعنى فى الطبيخ والحمد لله بس محتارة اطبخ ايه ساعدونى.
انا فكرت أعمل مكرونة بشاميل ورز معمر وطاجن بمية باللحمة وفراخ فى الفرن بصلصة الطماطم و رقاق وشوربة لسان العصفور وبطاطس شيبسى وممكن اعمل كمان تورلى .
:angry:ايه رأيكم وقولولى اقتراحتكم.:angry:
26
27K

يلزم عليك تسجيل الدخول أولًا لكتابة تعليق.

تسجيل دخول

%%%غيمة مطر%%%
%%%غيمة مطر%%%
رغم انك استنجدتي بالمصريين وبس لكن رغم كذا بساعدك فيني لقافه ايش اسوي وش نسوي نشمياات انا اقول حلو اكلك بس سوي حلا وسوي فراخ في الفرن مع صينيه بطاطس وكمان اعملي محاشي وورق عنب مع مقبلات
joudaya
joudaya
معلشا عسل هى ماتقصدش بس هى عوزة اكلات مصريه تعرف تعملها انتو اخوتنا ككمان والا مكناش دخلنا منتدى سعوووودى

حلواكلك جدا اعملى بقا حاجه حلوة وفعلا السلطات و المشروبات
memetoo79
memetoo79
لا انا مقدرش على زعلكو بس انا فعلا كان قصدى اكلات مصرية من مصريين وبعدين انتوا اخواتنا فى الله بس اقتراحتكم ايه فى الحلو طالما الأكل عجبكوا اعمل اييييييييييييه؟ والسلطات هاعمل سلطة خضار وزبادى وسلطة طحينة.
ماركه جديده
ماركه جديده
شهيتيني
الله يكون في عونك
سمسمة مسمسمة
سمسمة مسمسمة
شوفي احسن شي ابداي قبلها بيوم:
1- سوي كيكة بسيطة تقدميها مع الشاي وبصراحة فيه كيكة ممتازة قليل عليها
2- اذا بتسوين محاشي :
أ-قورى الكوسة والباذنجان عادي من الليل بس لالالا تحطيهم في موية (بس حطيهم بكيس وقفليه كويس)
ب- سوي الخلطة من الليل(قطعي البصل وخليه يذبل بالزيت بعدين ضيفي الطماطم المضروبة (تكفيك 3 طماطم) والصلصة ومكعب الماجي والملح والفلفل الاسود والكمون وخليه حتى يتسبك بعدين خليه يبرد ثم دخليه بعلبة في الثلاجة
ج_ اغسلي الخضرة ثم نشفيها بقطعة قماش كويس بعدين قطعيها وحطيها بعلبة بالثلاجة
3- اذا بتسوين باشميل ممكن تحضريها كاملة وتغطيها وتحطيها بالثلاجة وبعدين يوم العزومة تطلعيها وتحطي على وجهها (جبن رومي مبشور ) بس انتبهي تكوني زايدة فيها الملح لان الجبن مالح وبعدين تسوينها
4- ممكن تنظفي الدجاج وتتبليه وتدخليه الثلاجة واحلى تتبيله راح تدعيلي عشانها(بصل مبشور-صلصة-شوية خل- عصرة نصف ليمونه-ملح-فلفل اسود-كمون- لون صفار الزعفران (بس نتفه) بتلاقيه بالبقالات او العطارة او الماركتات الكبيرة وب5 ريالات)
..........................................................
بالنسبة للاصناف:
1- مكرونة بالباشاميل
2- رز ابيض بالشعيرية
3- صينية بطاطس
4- محاشي
5- سلطة خضراء
6- كول سلو(سلطة الكرنب بالجزر والمايونيز والسكر) كمان من اليوم الي قبله
7- صينية الدجاج
8- شيبس للتجميل
وطبعا لو مكان التقديم ممكن تقفليه