د/طيــر الحــرم
ربي لايحرمك الاجر ويحرم ايديك ع النااار دكتورة انا بديت استخدم لوجهي هذا الكريم بالليل ايش رايك فيه لانو سويت سيرش بقوقل ماافيه احد جربه
ربي لايحرمك الاجر ويحرم ايديك ع النااار دكتورة انا بديت استخدم لوجهي هذا الكريم بالليل ايش رايك...
عزيزتي مش عارفه الكريم ..كان ودي أفيدك وكمان ماعرفش الماركة

جربي ولو ريحك استمري عليه عادي
د/طيــر الحــرم
[quote=طيــر الحــرم;61045269]وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته هلا عزيزتي طريقة إستخدام الديرما رولر أولا بالنسبة للندبات هاتستخدميها مرة كل 20 يوم أو مره كل شهر على حسب استجابة بشرتك وتحملها أول شئ هاتستخدمي كريم مخدر موضعي زي كريم إملا أو أي كريم من اللي كتبتهوملك قبل كدا تستخدميه تقريبا نصف ساعه على بشرتك تحطي طبقة من الكريم وتنتظري نصف ساعة تقريبا على بال ما يبدأ يشتغل ويخدر الجلد بعد نصف ساعة تمسحيه تجيبي المعقم اللي هانستخدمه وهو سائل البيتادين البني بقطنة تمسحي بيه على بشرتك مسح خفيف جدا جدا وتمسحيه بقطنة نظيفة ثم تحطي من كريم المضاد الحيوي اللي كتبتهولك مرتين باليوم لمدة أسبوع وأنا كتبتلك كريم بانثينول صح؟؟هاتستخدميه مره باليوم مع المضاد الحيوي ولما توقفي المضاد الحيوي هاتستخدمي بانثينول مرتين باليوم وبلاش كريمات التفتيح والتوحيد دلوقتي مرحبا أختي بالنسبه لكريم المخدر هو بخاخ وليس كريم وهذه صورته وهذا المعقم كريم بانثينول هاتستخدميه مره باليوم مع المضاد الحيوي ولما توقفي المضاد الحيوي هاتستخدمي بانثينول مرتين باليوم استخدم كريم بانثينول مع المضاد يعني ما اغسل المضاد احط عليه؟؟؟ وبلاش كريمات التفتيح والتوحيد دلوقتي بعد كم يوم ارجع للكريمات والواقي؟؟؟ وشوفي هذا الواقي الي حصلته
[quote=طيــر الحــرم;61045269]وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته هلا عزيزتي طريقة إستخدام...
ممتاز جدا كل الأدوية مظبوطة

وواقي أشعة الشمس حلو جدا

البخاخ المخدر تستخدميه زيه زي الكريم المخدر برضه يعني تبخي منه على البشرة وتنتظري نصف ساعة

وبمحلول البيتادين تمسحي بشرتك بقطنة ثم تمسحيها بقطنة نظيفة

ثم تستخدمي الديرما رولر

ولو حصل ولقيتي دم كتير امسحية وحطي كمادات ثلح أو ماء بارد جدا لمدة 5 دقايق

لو مافيش دم خلاص اغسلي وجهك وحطي كريم المضاد الحيوي وهو فيوسيدين كريم مرتين باليوم

ولو فيه دم هاتهتمي بالكريم المضاد الحيوي لان معنى إن فيه دم معناه فيه جروح محتاجه تعقيم يعني تستخدمي المضاد الحيوي بإنتظام

أما لو مافيش دم فبيكفي تستخدميه مرتين باليوم لمدة 3 أو 4 أيام

وخدي بالك قياس الديرما رولر دا مناسب فقط للأماكن اللي فيها ندبات فقط وليس كامل البشرة

وتستخدمي كريم بانثينول مرتين باليوم وعادي آمن حتى لو زودتي

لأنه بيساعد في تجدد الخلايا علشان يساعد في بناء الكولاجين بالبشرة وإخفاء الندبات

وحطيتلك رابطين فيهم طريقتين للديرما رولر على اليوتيوب
د/طيــر الحــرم
مرحبا دكتوره اشرايك لو اخذ نقطه من كالميوريد ونقطه من الدوكين وامزجها باصبعي لتفتيح المناطق الحساسه والركبه مرتين باليوم استخدامي خطا او او استخدم كل كريم لوحده وكمان يادكتوره امي بشرتها دهنيه فيها شويه كلف ينفع تستخدم الرتن وامي يا دكتوره اشترت كريم الكولاجين من ستيفز و فازلين بالريتينول لشد البشره ايش فائدتها للبشره وكيف تستخدمها وشكرااا لجهودك
مرحبا دكتوره اشرايك لو اخذ نقطه من كالميوريد ونقطه من الدوكين وامزجها باصبعي لتفتيح المناطق...
اه عزيزتي ممكن تستخدمي نقطة من إلدوكين ونقطة من كالميوريد

لو هاتستخدمي كالميوريد يبقى إلغي الريتين A

بالنسبة لوالدتك ممكن تستخدم على الكلف كل يوم ليلا مره واحده نقطة من إلدوكين ونقطة من رتين A

على الكلف فقط وتدليكها كويس حتى يتشربها الجلد مع عدم التعرض للضوء

والصبح تغسلها بصابونة البابايا حلوة للبشرة الدهنية

كريم كولاجين ..المفروض علميا الكولاجين مش بيمتص من البشرة فالمفروض كل كريمات الكولاجين السطحية الموضعية مش بتفيد إلا إذا كان فيها مواد أخرى غير الكولاجين ممكن تفيد

فازلين بالريتينول حلو بس لإية؟؟للكلف؟؟وللا لتجديد البشرة والتجاعيد البسيطة؟؟

لو للتجاعيد البسيطة ولتجديد البشرة يبقى مره واحده ليلا مع عدم التعرض للضوء لأنه زيه زي الرتين A لكن بتركيز آمن وخفيف على البشرة
ال2010
ال2010
عادي عزيزتي لو استخدمتيه وقت الدورة مافيش مشكلة بس يفضل بلاش علشان الإحتكاك والإلتهاب اللي بيحصل من الفوط الصحية فوقفيه أفضل مع الدورة وغيري الفوطة المستخدمة كل 4 ساعات علشان طول مدة استخدام الفوط بيسبب اسمرار بالنسبة للكب والأكواع استخدمي كريم كالميوريد وكريم أفالون كل على حدة وبالنسبة لعلاج الكلف والنمش النمش علاجه صعب شويه كريم بيجمانورم Pigmanorm cream تستخدميه مره ليلا فقط على مكان الكلف وعلى النمش فقط مره ليلا والصبح تحطي لازم لازم واقي من أشعة الشمس قوته 50 أو أكثر ولو حصل إلتهاب حطي كريم إلوكوم Elocom cream وفيه بديل أرخص من كريم بيجمانورم وهو: كريم أكريتين0.05 كريم أفالون أو كريم إلدوكين كريم إلوكوم تاخدي نقطه من كل كريم وتخلطيهم وتحطيهم على الأماكن المصابة ليلا فقط مع عدم التعرض للضوء ممنوع خلطهم جميعا ..بتخلطي فقط نقطه من كل واحد فقط وقت الإستخدام
عادي عزيزتي لو استخدمتيه وقت الدورة مافيش مشكلة بس يفضل بلاش علشان الإحتكاك والإلتهاب اللي بيحصل...
دكتوره استخدم كريم افالون هذا والوكوم للكلف والمنطقه الحساسه والاكواع والركب او ازيد عليهم الرتن A والكريم فيوسيكورت بعد الحلاقه
وانا مالقيت كريم كالميوريد للركب هل استبدله بالرتن او بيجمانورم
وهذه صور الكريمات الي اشتريته
د/طيــر الحــرم
الله يرضى عليكي يادكتوره بس انا قد استخدمت توتال افيكت بس وقفته لانه طلع لي حبوب صغيره تحت الجلد يعني تفضلي ارجع استخدمه ومن ناحية لوشن البرتقال تقصدين مغلي قشرالبرتقال مع قشرالليمون التونراللي قلتي عليه وهل ينفع التونرلبنتي عمرها14س الله يعطيكي العافيه
الله يرضى عليكي يادكتوره بس انا قد استخدمت توتال افيكت بس وقفته لانه طلع لي حبوب صغيره تحت الجلد...
مادام استخدمتي توتال ايفيكت وطلعلك حبوب فماتستخدميهوش تاني معناته ماناسبك

طيب جربتي تستخدمي لوشن فازلين بالريتينول؟؟ دا هايحسن الكولاجين اللي بالبشرة ويخفف التجاعيد البسيطة يعني كعناية وكمان يحسن البشرة وينضرها

تستخدميه مره ليلا قبل النوم مع عدم التعرض للضوء

واستخدمي مرطب كريم بيبانثين المرطب أو كريم بانثينول

تستخدميه 3 مرات باليوم كمرطب ومجدد للبشرة

أما لوشن البرتقال اه هو اللي ذكرتيه مغلي قشور البرتقال وقشور الليمون وممكن لإبنتك عادي تستخدمه آمن

واستخدامه بيكون بقطنة نظيفة امسحي باللشون على بشرتك صباحا لمدة نصف ساعة ثم اشطفي بشرتك بماء بارد

يعني فقط لمدة نصف ساعة