am marium
am marium
بطاقة تعريف ب ( mahaadham)

الاسم الحركي : مهاميهو
السن : 30
متجوزة من كام سنة : 4 سنين
سبب تأخر الحمل : تكيس مبايض وارتفاع هرمون البرولاكتين ومشاكل عند الزوج
حصل حمل قبل كدة و لا لأ : لا
بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز : أربع شهور
روحتي لكام دكتور : 7
الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي : د. عادل فاروق البيجاوي
متابعة معاه من اد ايه : اربعة شهور
التحاليل الطبية اللي عملتيها : أشعة الصبغة سليمة لحد الانابيب لكن الصبغة اتجمعت في الجنب اليمين وبالتالي هنشك لكن مش اكيد ان في مشكلة (والقرار النهائي بعد اما اعمل منظار ان شاء الله)
نسبة ال FSH: 7.91 5.19 6.5 5.6
نسبة ال LH : 3.25 10.31 6.1 8.2
نسبة ال Prolactine :
عالى وبينزل بالدوا
(29.82 – 69.2 - 32.7 – 36.29 – 21.6 – 19.8 – 0.8 )
نسبة Progesterone 22 – 23.3 – 60
اي نسب تانية زي الغدة الدرقية او هرمون الذكورة مثلا : سليمة و الحمد لله لكن معملتش هرمون الذكورة.
ايه الادوية اللي بتاخديها : سيدوفاج 850 مرتين - دوستينكس ثم بارلوديل + ثم تنشيط للتبويض عن طريق كلوميد(2حبة*5يوم ابتداء من اليوم الخامس للدورة) و 3حقن فوستيمون ابتداء من اليوم التامن, على 3 ايام
لما باخد حبة كلوميد واحدة بيحصل تنشيط جيد للتبويض وبيبقى حجم البويضة ما بين (18 – 24) ملي، لكن لما باخد كورس الكلوميد والحقن كامل بيزيد التبويض عن المطلوب(28 – 29). اما بقى لو ماخدتش كلوميد خالص يطلع التبويض ضعيف بسبب التكيس(16)
استمريتي عليها اد ايه : 3 شهور
هل كان ليها اعراض معينة مميزة او لا : مثبطة للشهية (تنفع للرجيم)
عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة : لا
في اعترافات تانية عاوزة تضيفيها قبل ما نقفل المحضر :
انا شايفة ان الحياة الزوجية السعيدة مش شرط يكون فيها اطفال لكن الحياة الزوجية السعيدة بالاطفال اجمل بكتير ودي نعمة انا بادعي ربنا ينولهالي وكل حبايبي
وزي ما البنات قالت
الصبر والرضى والدعاء لله بالحاح والاحساس بالسعادة في السعي اجمل ما في الموضوع ولازم يكون عندنا امل وربنا يرزقنا ان شاء الله
ودايما خلوا الابتسامة مرسومة على وشوشنا :27:
تفاءلوا بالخير تجدوه...

am marium
am marium
بطاقة تعريف ب المشتاقة لمكة

الاسم الحركي : مشمشة
السن 32 سنة
متجوزة من كام سنة : 6سنوات ونصف

سبب تأخر الحمل :مرض الدرن التناسلي اتلف عندي قنوات فالوب على الاخر
حصل حمل قبل كدة و لا لأ :انا حامل في الشهر الثاني بفضل الله ورحمته

بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز :اهتميت بالموضوع بعد اخذ علاج الدرن الطويل
روحتي لكام دكتور : كتير
الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي :دكتور ي في تونس الدكتور محمود خروف
ودايما استشاراتي للدكتور عادل فاروق البيجاوي
متابعة معاه من اد ايه :3سنوات /سنتين
التحاليل الطبية اللي عملتيها :كثيرة جدا وكلها تقول لا امل لك

عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة :3مرات
الاولى عملتها في الجزائر وفشلت والحمد لله
الثانية في تونس وفشلت والحمد لله
الثالثة في تونس وانا حامل الان والحمد لله
في اعترافات تانية عاوزة تضيفيها قبل ما نقفل المحضر :عايزة اقول حاجة مهمة جدا
انا دخلت التجمع ده اول مرة وكنت يائسة ودايما كلمة عقيم لا تفلت من لساني ودايما بقول انا ماعنديش امل
بس انتو علمتوني انو ماياسش مهما كانت الحالة صعبة وانو مافيش/ ماعنديش امل/ مادام ربنا موجود الامل دايما موجود لانو رحمة ربنا سبقت مشيئته
انا عايزة اقول انو مهما كانت الحالة صعبة زي حالتي لازم مانفقدش الامل زي ماعلمتوني دايما
وعايزة اقول كمان اني مش فرحانة بحملي ومش حتم فرحتي الا يوم ما ا سمع بخبر حملكم كلكم
واستسمحك يا نيفووووووووووو
عايزة اقول انكم وحشتووووووووووني مووووووووووت
وانا مخنوقة وانا بعيدة عنكم ربنا يهون الايام ارجعلكم قريب جدا
am marium
am marium
الاسم الحركي :

رمـــــال
السن :
28
متجوزة من كام سنة :
سنتين و7 شهور
سبب تأخر الحمل :
ضعف التبويض بسبب انخفاض هرمون البروجستيرون
بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز :
بعد ست شهور
روحتي لكام دكتور :
تلاتة
التحاليل الطبية اللي عملتيها :
تحاليل &BroujesteronFSH & LH &Prolactine
نسبة ال FSH :
7.9

نسبة ال LH :
3.9

نسبة ال Prolactine :
19
نسبة الBroujesteron :
9
ايه الادوية اللي بتاخديها :
دوستينكس وبارلوديل
استمريتي عليها اد ايه :
انتهت مدة العلاج
هل كان ليها اعراض معينة مميزة او لا :
الغثيان والقئ والدوخة
عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة :
لا

احب اعترف انى كنت ولازلت مقصرة فى حق الله ...
واعترف بإن لم يكن عندى الصبر الكافى لتحمل ابتلاء تأخر الحمل وان التأخر ده كان درس ليا علشان افهم عبر كتير وعلشان اقدر احافظ علي النعمة لما تيجى ..
وأعترف بإن فضل الله عليا كان كبيرا ..
واعترف بأن الحب فى الله بيننا فى الملف من أعظم وأغلى النعم اللى لازم نتمكسك بيها كلنا لانها هى النجاه دنيا وآخرة

am marium
am marium
بطاقة تعريف ب: mikomiko
الاسم الحركي :ميكو

السن :30
متجوزة من كام سنة :سنة و نصف
سبب تأخر الحمل :ضعف تبويض
حصلحمل قبل كدة و لا لأ :لا, الحمد لله ديه المرة الاولي
بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز :قبل مرور سنة – حوالي 9 اشهر
روحتي لكام دكتور :1
الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي :حسن محمد حافظ
متابعة معاه من اد ايه :مايو 2009
التحاليل الطبية اللي عملتيها :هرمون التبويض و هرمون الحليب و الغدة
نسبة ال FSH :
نسبة ال LH :
نسبة ال Prolactine :18.1
نسبة الBroujesteron : 12
اي نسب تانية زي الغدة الدرقية :4.03
ايهالادوية اللي بتاخديها :dostinex & clomid و ابرة تفجيرية بقوة 10000
استمريتي عليها اد ايه :شهر
هل كان ليها اعراض معينة مميزة او لا :غثيان و وجع في البطن و الظهر و دوخة
عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة :لا
كام مرة :
فياي مركز :
مين الدكتور اللي تابع العملية :
رأيك في المركز :
في اعترافاتتانية عاوزة تضيفيها قبل ما نقفل المحضر:الدعاء لان كل شئ بارادة ربنا و الحمد لله.
am marium
am marium
بطاقة تعريف ب ( الاسم ) sara_ali

الاسم الحركي : سارة \ لالا
السن :34سنة
متجوزة من كام سنة : 5سنوات
سبب تأخر الحمل :ضعف عدد وقلة حركة الحيوانات المنوية ونسبة تشوة عالية
حصل حمل قبل كدة و لا لأ : مرتين وبيحصل اجهاض في شهر ونص بالكتير من الحمل (السبب الاجسام المضادة رغم ان دكتور عادل فاروق كان رايه مختلف وهو ان السبب عدم تماثل نسب هرموناتfshوالlhلكن مع احترامي له ولرايه انامش مقتنعةلان معروف ان الاجسام المضادة سبب ئيسي في الاجهاض قبل الاسبوع الثامن من الحمل وانا فتشت وسالت كتير في الموضوع دة والدليل انه لم ينصحني باي علاج (لوشك في تكيس)وكمان بمجرد ان تم الحمل الاخير وبدات اخد مضادات التجلط والحمدلله الامور عندي تمام

بدأتي تهتمي بموضوع الحمل بعد كام سنة جواز :سنة ونص
روحتي لكام دكتور :2
الدكتور اللي متابعة معاه دلوقتي :حاليا والحمدلله في متابعة حمل مع دكتور يعقوب عبد الماجد\ودكتور سمعان ادوارد في مركز الخرطوم للخصوبة
متابعة معاه من اد ايه :كنت متابعة معاه من الاول وبعدين سافرت مصر للعملية الاخيرة ورجعت حاليا اتابع معاه من جديد الحمل
التحاليل الطبية اللي عملتيها :
نسبة ال FSH :6,88
نسبة ال LH :5,47
نسبة ال Prolactine :7,51
نسبة الBroujesteron :
اي نسب تانية زي الغدة الدرقية او هورمون الذكورة مثلا : نسب الغدة الدرقية مش فاكراها بس كانت طبيعية
نسب هرمون الزكورة لم يتم عملها
نسب التجلط Anti-Cardiolioin IgG ACL(IgG) 6.8 (0-23)
Anti-Cardiolipin IgM ACL(IgM)4.7)(0-11)
Lupus Anticoagulant 28.5(31-43(

ايه الادوية اللي بتاخديها :اسبرين حبوب75ملج, بعدالحمل هيبارين حقن تحت الجلد,فيتامينات
استمريتي عليها اد ايه :............
عملتي تلقيح او حقن مجهري قبل كدة :
كام مرة :4تلقيح صناعي
2حقن مجهري
في اي مركز :كلها كانت في السودان ولم يكتب لها الله النجاح
الحقن التاني كان في مركز ادم الدولي والحمدلله فضل ربنا عليا كبير ووفقت فيه
مين الدكتور اللي تابع العملية :في مركز ادم في نقطة مهمة انا كنت خايفة منها بس بصراحة اكتشفت انها ميزة لانها بتقلل من الزحمة وبتخلي الدكتور يركز في الحالة وهي ان كل مرحلة عندها طبيب مختص (استشاري نساء,استشاري زكورة,متابعة تبويض)وكلهم يعملو بتناسق تام
رأيك في المركز :المركز مريح جدا في التعامل,نظيف,وقت الانتظار معقول مش ساعات طويلة,الاستقبال والمنسقات روعة من حيث التعاون والصبر,الاطباء بالهم طويل مع المرضى وبشوشين,التواصل ممكن عن طريق النت,اسعارهم معقولة,الغرف مريحة (لعملية سحب الاجنة الحالات مع بعض في غرفة جنب العملية بحمام لكن لعمليات الترجيع كل حالة لوحدها مع الزوج في غرفة مستقلة)
العيوب:ضيق استقبال العيادات لان المركز في حالة توسعة

*تاخر الحمل لكتير مننارغم المه وصعوبته لكن بيخلينا نعيد اكتشاف انفسنا وعلاقتنا بالاخر وبالعالم كله وبرب العالمين اولا واخيرا صحيح الاطفال نعمة وهبة من ربنالكن لوتاملنا نعم ربنا الاخرى علينا نجدها لاتعد ولاتحصى ولكن لاننا بشر تفكيرنا قاصر للاسف
*من تجربتي مافيش حاجة اسمها مين السبب انت او زوجك لان الهم واحدوبعد الزواج لازم نفكر باسلوب (نحن)وليس(انا)عشان الناس تلاقي الحل السليم للمشكلة انا تحملت نظرات الناس واتهاماتهم المبطنة بدون ما اقول السبب الحقيقي ولاحتى لافرب الناس مش لاني مثالية لا لاني مقتنعة ان المشكلة تخص اتنين فقط ومش حيفيد تدخل اي حد مهما كان حبه لينا وخوفه علينا وعشان نتجنب نظرات الشفقة لاي طرف
*اختي لو انت جادة في معالجة مشكلتك ضعيها هدفا امامك وحينها ستزول كل الصعاب انا لماقررت المحاولة الاخيرة اتفرغت تماما لها كنت بقعد على النت 5ساعات يوميا عشان اقرا تجارب غيري واشوف احسن المراكز عشان اتجنب البهدلة واللف والدوران
انقصت وزني 5كيلو (رغم ان مش عندي زيادة كتيرفي وزني)بس قلت اكيد حتحسن من فرص النجاح(مافيش حاجة اسمها زهقت اوتعبت مالم احقق هدفي ربناخلق الكون في7ايام وكان ممكن سبحانه وتعالى يخلقه في ثانية لكن عشان ابن ادم يتعلم الصبر )
اتبعنا انا وجوزي نظام غزائي صحي وتقريبا اصبح لنا اسلوب حياة عشان نحافظ على صحتنا
الاستغفار والدعاء والصلاة والتضرع لله اولا واخيرا لدرجة انه اصبحت عندي لا ارادية والحمدلله
واخيرا الصحبة الطيبة انا دخلت التجمع ده واناساعات تايهة ومحتارة ومدايقة من كلام الناس ونظراتهم والله لم اجدالانعم الاخوات ساندوني وشجعوني وفتحوا لي قلوبهم قبل بلدهم جزاهم الله خير الجزاء واكرمهم وفرحني بخبر حمل وامومة كل واحدة فيهم آآآآآآآآمين