نجمه ستايل
نجمه ستايل
ماعندك شغاله وعندك أطفااااااااااال طريقتي لتسيطرين على الفوضى في المطبخ؟؟؟؟؟؟

1-أذا سويتي الغداء حاولي تبدين فيه من بدري عشان ما ترتبكين وتحوسين الدنيا وقرري وش تسوين من الصباح

2-خصصي زاويه معينه لشغل ولأفضل قرب المجلى عشان حوستك تكون مكان واحد وخلي أدوات الطبخ قريبه مو البهارات بزاويه والقدور بزاويه والملاعق بزاويه يعني مثلا خلي لك جهه معينه خلي رف البهارات فوق الفرن وذا بهاراتك بعلب خليها بجانب الفرن والملاعق الخشبيه خليها بجانب البهارات والقدور بالدولاب التحتي يعني تحت الرف ألي عليه البهارات وخلي زاويه الجانبيه القريبه فيها أغراض الحلى زي الدقيق والكريمه والجلي يعني أي شي تستعملينه للحلويات والزاويه السفليه حطي الصياني التيفال والقزاز

3- أي شي أستعملتيه أغسليه على طوووول عشان ماتتراكم المواعين وتتوهقين

4-خصصي لكل فرد كاس لشرب الماء وخليها من البلاستك ممكن تخلين لكل طفل كاس ملون الون ألي يفضله وخليها بجانب البراده فيه أشياء مخصصه للأكواب تحطين الكوب عليه بشكل مقلوب عشان تنزل منه الماء المتبقي وذا أعمارهم فوق 5 سنوات خلي كل واحد بعد ماينتهي يغسله بالماء ويحطه مكانه

5-خصصي فوطه لتمسيح الدواليب لمدة يوم فقط حطي شوي ماء مو تغرقينها لا بس طرف أمسحي على طول أي شي بعدك وحطيها بمكان مخصص أما تعلقينها وراء الباب أو تخلينها على باب المغسله

6-خصصي مواعين لأفراد العائله وتكون للأستعمال اليومي أما للضيوف خصصي سفره كامله لهم من كاسات وأطقم ملاعق وبيالات وغيره

7- بعد ماتنتهين من زيت القلي فرغيه برطمان من قزاز وغسلي المقلاة على طول

هذي بعض النصائح لكم أن شاء الله تستفيدووووون ولي عندها فكره لاتبخل علينااااااا
هي دادا
هي دادا
نجمه تسلمين يا قلبي على نصايحك الحلوه
بس لي ملاحظه عن الزيت
انا ارميه دائما لانه يصير مضر اذا كررتي استخدامه

اما عن بيتي
فانا مشكلتي انه زي النظام الامريكي مفتوح على بعضه
يعني كلللللل شي ينحاس وخصوصا بوجود الاطفال الله يحفظهم
وما احب اخليهم يلعبون بالحوش لانهم يجيبون الوساخه والتراب ويدخلونها البيت
وصغار لسه صعب توجيههم
انا لووولووو
انا لووولووو
السلام عليكم

معليش اتاخرت عليكم
تليفونىىىىىىىىىىىىكان خرباااااااااااااااااااااااان وماعندى دى اس ال

نجمة يا حباتى

ماشاء الله عليكى مرتبة جميل تنظيمك للاشياء تحت الحوض بس لية ماشتريتى التربو البلاستيك اللى هو اررفف بلاستيك مثل بتاعة الخضار بيتهيألى تاخد مساحة اقل واغراض اكثر

بالنسبة لفكرة السرير الادوار هى عملية بس خدى بالك اللى يكون بالدور الاعلى من عيالك يكون اكبرهم كمان ممكن تشترى السرير اللى لة حواجز جانبية

وبالنسبة لالاالعاب بصى فى فى كارفور علب بلاستيك كبيرة على شكل صندوق ولة عجلات من تحت لسهولة جرة وسعرة 25 ريال بس وشفاف وبكدة ممكن تجيبى كام واحد وتحطى فية العاب الحلوين وممكن بسهولة تجريهم من اى مكان او تحطيهم تحت السرير
انا لووولووو
انا لووولووو
هى دادا

بصى حبيبتى بخصوص الزيت لو قليتى فية بطاطس ممكن تستعملية مرة كمان الا اذا تغير لونة واصبخ غامق الاحسن ترمية اما لقلى الطيور واللحوم من الافضل تستخدمى كمية بسيييييييييييييييطة بحيث تقللى نسبة الفاقد منه حراااااااااااام

اما عن بيتك

ماشاء اللله نجمة ماخلت شيئ ينقال

بس انتى بتعانى عشان بيتك مفتوح على بعضة
طيب اعملى غرفة للالعاب وادهنيها الوان مبهجة وخصصيها للعب عيالك وممكن تحطى فيها ركن للتليفزيون والبلاى ستيشن منه لعب ومنة يتفرجو على كرتون وبكدة ميكونش فية لعب خارج الغرفة دى
انا لووولووو
انا لووولووو
انا اليوم يابنات

ماشاء الله قمت من النوم والاقى بيتى زى الفل

لانى شااااااااااااااااااااااااااااااااطرة قبل منام وبعد العشا علطول اقوم انظف المطبخ واغسل كل صحون العشا:cook:
على فكرة اليوم اللى بكسل فية بعد العشا بصحى من النوم اول حاجة ابص على المطبخ واول واعينى تقع على اكوام الصحون نفسي تتسد عن كل شئ وامسك الشيكولاتة ومااخلى واحدة فى العلبة( معليش اكتئاب)ههههههههههههههه:06:

واول مازوجى يقوم ينام اخد بنوتى وادخلها معاه الغرفة وارجع على الليفنج روم(غرفة المعيشة) وارتبها بسرعة واشيل كيس الزبالة من الباسكت واحط واحد نظيف وارتب المخدات على الكنب واظبط كل الطاولات واطفى النور وادخل انااااااااااااااااااااااااام

تعرفو لو معماتش كدة افضل طول الليل شايلة هم انى هصحى الاقى ورايا هم الدنيا وشغل مايخلص

قصة مأساوية

الحمد لله صحيت اليوم والمفروض عندى غسيل فى الجدول
غسلت وقمت باعمالى اليومية وبنوتى كانت لسة نايمة (هى ابع شهور وبس) فيعنى لسة صغنونة على انها تبهدل :04:فالبيت ............................ربنا يستر

وعملت غدايا واتصلت بالاتصالات عشان يجو يصلحو التليفون

وزوجى جة اتغدا ونام وانا بكتب ليكو دلوقت

يعنى الامن مستتب وكلة تحت السيطرة:35: