اميرة القوافي
ضحكة دايمة ياام عزيزان
يالله عاد ابدي معنا وخلي الكروشية عنك

ريمية ماشاءالله عليك 6شهور دورة انا اخذت دورة اسبوع بس
تعلمت التنورة والبلوزة وشردت

monsaf خلاص انتي المعلمة نبغى تسوين لنا ورشه ونبي
نملى القسم بالخياطه اوكي منتظرينك
¤§][ ريميه ][§¤
¤§][ ريميه ][§¤
monsaf

ماشالله توني اعرف انك دارسه تصميم..

زين هذا احنا بدينا نزيد..

نبي قسم خاص فينا وكلنا نتساعد فيه...

ملاك...والله الخياطه حلوه مره بس لو يعلمونا الطريقه المعتمده عند المصممين كان احسن..

بس مين تكلم المشرفات عشان يسوون لنا قسم خاص فينا؟؟؟؟؟؟؟
ام عزيزان
ام عزيزان
القسم الخاص بالخياطه اعتقد انه بعيد اشوي

لان من فتره قصيره افتحو قسم الكروشيه وما اعتقد في مجال بالوقت الحالي لقسم الخياطه

ممكن تفتحو ورش مثل ورش الكروشيه واتابعون اعمالكم

وبنت مفيد دارسه تصميم وازياء وما شاء الله عليها خياطه ماهره تابعو مشاركاتها وممكن تنفذون ورش على مواضيعها

انا ماحب التفصيل للاسف ولا افهم فيها احسها معقده كلها قياسات دقيقه :)

كان بديت فيها قبلكم

ويمكن نتشجع بعد مانشوف لمساتكم

:42:
Um Yara
Um Yara
حبيباتي محبات الخياطة
أنا معاكم انشاء الله
( اليوم أنا متحمسة لاني لابسة الآن من خياطي :42: )
أنا مش محترفة في الخياطة بس عندي بعض المحاولات في الخياطة وممكن أساعد في ايضاح بعض الامور
وطبعا أنا أفصّل بالباترون لاني ما أعرف بدونه مع الاسف:(
و هذه من أفكاري المتواضعة ممكن تفيد الجميع :
ارسمي الباترون لفستان بمقاساتك و طبقيه على قماش عادي للتجربه وخيطيه والبسيه ، ثم لاحظي الاشياء أو العيوب الموجودة في الفستان ( مثل ... ضيق حردة الرقبة , ارتفاع خط الكتف او نزوله عن خط كتفك ، اتساع أو ضيق الفستان ... الخ) وحاولي تصحيح الشكل بالدبابيس وقلم العلام ثم انزعي الفستان واضيفي التعديلات الى الباترون الورقي

وهكذا يصبح لديك باترون جاهز للاستعمال فقط انسخي الخطوط الخارجية وارسمي الموديل وطبقّيه

واعلمي أن الفشل هو أول النجاح

و للعلم أنا أستعين بـ كتاب فن التفصيل من سنجر، وأنصح كل محبة للتفصيل والخياطة أن تقتنيه فهو كتاب قيّم ومفيد جدا جدا

تمنياتي بالتوفيق للجميع
:26: :26: :26:
yaralemo
yaralemo
مساء الفل اولا

انا الحقيقة لاحظت نفس الملاحظة و هى ان مواضيع الكروشيه مغرقة القسم هنا اكتر من الخياطة اللى بعشقها و اتمنى يكون فيه جزء خاص بالخياطة و مشاكلها

و لاقول الحقيقة فيه مواضيع كتيرة هنا فعلا عن عمل باترون البلوزة و البنطلون و التنورة و فساتين الاطفال بشرح روعة و بالصور التفصيلية و صور الموديل كمان

بس انا لما شفتهم كنت بدات فعلا بدراسة موسوعة فتحى خليل فى اصول التفصيل و هى موسوعة ممتازة و سهلة و كلها صور لموديلات لكل انواع الملابس لاعداد خياطة قادر على تصميم اى موديل و لنا حبيتها جدا و هو كان صاحب دار ازياء فينوس المعروفة سابقا و محلة فينوس ايضا

و انا لقيت الاعداد القديمة عند حماتى ناقصة عددين فقط و قريبا ان شاء الله اجيب الموسوعة الاحدث و هى شاملة للعبايات ايضا
و انا عملت لنفسى و لبنتى جونلتان و طلعوا مضبوطين جدا بس مشكلتى معاها انى محتاجة اسال فى تفاصيل الخياطة اكتر فى تركيب السوست و التشطيب و اشياء اخرى مثل ذلك و عموما انا باجرب فى قماش رخيص و باتعلم من اخطائى و احب انبهكم ان مش معقول احنا فى 6 شهور نتعلم اللى الناس بتتعلمه فى سنين و المسالة هتيجى ان شاء الله بالخبرة و الممارسة و الصبر و مع اختنا المصممة الكريمة اتمنى ان نستفيد الكثير من فنون اتقان الحياكة و لكم جزيل شكرى و تقديرى