نــ ووو ف
نــ ووو ف
الله يشفيكي يا نوف ويريح قلبك ماشاء الله تبارك الله الموضوع اتحول الى موضوع ثقافي مهم في الثعلبه وطرق علاجها جزاك الله خير وجزى الاخت طير الحرم الف خير على المعلومات اللي بتضيفها في الموضوع
الله يشفيكي يا نوف ويريح قلبك ماشاء الله تبارك الله الموضوع اتحول الى موضوع ثقافي مهم في...
اللهم امين يارب يشفيني ويشفي كل مرضى المسلمين الله يجزاك خير يارب

بالفعل ماقصرت الدكتوره طير الحرم الله لا يحرمها من ريحة الجنه ياررب
وباقي العضوات كلن أبدا رايه وتجربته الله يجزاهم خير يارررب
وان شاء الله الموضوع يكون مرجع لكل من تعاني والله ينفع به ...
نــ ووو ف
نــ ووو ف
الاخوات ملكه و الشيخه وتوت وهارير
الله يجزاكم خير يارب
د/طيــر الحــرم
الجل >> ممكن تستمري عليه أنا بحثت عنه بالنت لأنه مش موجود بمصر لأعرف تركيبة لقيته محفز لبصيلات الشعر فآمن

البخاخ المينوكسيديل>> يتوقف تدريجي على البطئ

الفيتامينات >> تستمري عليها ولو حابه بديل .. بانتوجار الأصلي المستورد

بريدنيزولون >> لو باقي منها شئ وقفيها تدريجي

اه وقفيه ماتستخدميش ديرموفيت تاني دا كورتيزون قوي.. هانستخدم بعد 10 أيام علاج بسيط فيه كورتيزون متوسط اسمه

بيتنوفيت سكالب أبليكاشن
Betnovate scalp application

دا هانستخدمه مره يوميا ليلا فقط لمدة اسبوعين بس مش دلوقتي هاتبديه بعد 10 ايام الراحة

حقنة واحده عضل مره كل 10 ايام لمدة 3 شهور ودا فيتامين للشعر

حبة يوميا وسط وجبة الغذاء لأنه بيتعب المعدة شوية لمدة شهر

اه استخدميه من الآن دا ممكن اعتباره فيتامين ومغذي لفروة الرأس مع تدليك خفيف مرتين او 3 يوميا على أماكن الثعلبة

استخدميها فقط في حالة انك مالقيتيش حبوب الزنك وحقنة البيوتين

هاننتظر نتيجة التحاليل ولا تستعجلي على الحقن لأنك استخدمتي علاج قوي على شعرك فلازم يتوقف والشعر ياخد راحته شويه بلاش نرهق فروة الرأس احنا عايزين نتيجة كويسة وليست عكسية

لأني أرجح مادام الثعلبة بتزيد فاحتمال كبير يبقى فيه سبب

ولو مش فاهمه شئ بعلاجك عادي اسألي براحتك
نــ ووو ف
نــ ووو ف
دكتوره طير الحرم ....

بالنسبه لحقنة بيوتين .. ماحصلتها .. لاكن ممكن ابحث في الصيدليات الاخرى..

وحبوب الزنك راح استخدم اللي موجود عندي بالبيت

وكريم بانيثول .. اشتريته وهو مصنع في مصر في شركة النيل للادويه والصناعات الكيماويه ( أبيض وفي خط أخضر )
كيف طريقة استخدامي له ؟
انا اول ما اصحى من النوم احط البخاخ .. بعدين الجل او الكريم هذا اول ؟
وقبل النوم البخاخ مره اخرى

أما كبسولات البانتوجار مالقيتها

ملحوظه : انا راح آكل حبوب حديد زياده لان انا بطبيعتي عندي فقر دم وماراح انتظر نتيجة الدم .. ايش رايك ؟
د/طيــر الحــرم
مش مشكلة لو مالقيتيش حقنة البيوتين

خليكي على الفيتامين اللي انتي بتاخديه عادي استمري عليه

وقرص زنك واحد يوميا وسط وجبة الغذاء

واهتمي بأكلك جدا الحليب والبيض والتمر والفاكهه والخضروات ليكي 10 حبات يوميا نوعيهم براحتك
البانثينول 3 مرات باليوم دهان خفيف على الفراغات مع تدليك بصابعك خفيف ووضعه مش مرتبط بالجيل ولا بالبخاخ يعني بأي وقت براحتك 3 مرات او مرتين يوميا

الهير جرو عرفتي هاتوقفيه ازاي؟؟ أول اسبوع 5 بخات الصبح وليلا

ثاني اسبوع 3 بخات الصبح وليل ثالث اسبوع 3 بخات الصبح رابع اسبوع بختين يومين بالاسبوع

او النظام اللي يريحك اهم شئ يكون تدريجي بالبطئ

وحلو حبوب الحديد مفيدة مش هاتضر بس خدي بالك بتعمل امساك شوية

وعايزاكي تنسي خااالص خالص انك عندك ثعلبة ال 10 ايام دول ماتقعديش كل شوية تدوري بشعرك

انتي مش متخيلة القلق والتوتر والتفكير تأثيرهم عامل ازاي في حالتك ريحي نفسيتك واعصابك خالص بجد وماتشغليش بالك ال 10 ايام دول بحالتك

شفاك الله وعافاك