د/طيــر الحــرم
اختي الله يعافيك الملح مضر للبشره ؟؟ سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اختي الله يعافيك الملح مضر للبشره ؟؟ سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
طيب ليه عايزة تستخدميه عزيزتي؟؟ايه الهدف منه؟؟أعتقد إن مافيش داعي لإستخدامه الملح قاسي شويه على البشرة
د/طيــر الحــرم
كيف حالك يادكتورة حابة اسالك انا بشرتي مختلطه وان شاء الله ناويه استخدم كريم بيبانثين الأزرق بس عايزة كريم مرطب يكون مثل كريم الاساس استخدمه في الليل ويكون سعره مناسب قريت عن واقي سيباميد بس هو واقي عن الشمس مثل كريم الاساس فيه لون لكن يستخدم في النهار هل اقدر استخدمه وقت الليل وياليت اذا تعرفي شكله تنزلي صورته او تختاري لي الافضل وايضا اعاني من سواد داخل الشفايف هل في كريم يزيل هذي المشكله والله يجزيك كل خير وييسر لك جميع امورك
كيف حالك يادكتورة حابة اسالك انا بشرتي مختلطه وان شاء الله ناويه استخدم كريم بيبانثين الأزرق بس...
جزانا وإياك عزيزتي

كريم بيبانثين الأزرق ممتاز تقدري تستخدميه براحتك

ليه عايزة تستخدمي واقي اشعة الشمس الملون ليلا؟؟الهدف ايه؟بدل كريم الأساس تقصدي؟؟ طيب ايه المانع من كريم الأساس؟؟

بالعكس كريم الأساس أخف على البشرة من الكريمات الواقية من الشمس لأن تقريبا معظم الكريمات الواقية بتكون دهنية على البشرة وبتلمع جدا
د/طيــر الحــرم
الله يعطيك العافيه حبيبتي ايوه ياقلبي هي اثار حبوب اللي في الظهر والأكتاف بس تطلع ليا حبوب صغااااااار وتختفي وتبقى الأثار تكفييييين ابي لها علاج ودي ظهري يكون صاااااااااااااااافي والله يعطيك العافيه
الله يعطيك العافيه حبيبتي ايوه ياقلبي هي اثار حبوب اللي في الظهر والأكتاف بس تطلع ليا حبوب...
لآثار الحبوب في الظهر ولأنها بتكون كثيرة ومنتشرة فمش هاتقدري تحطي على كل بقعة من الكريم فاعملي التالي

علبة لوشن فازلين البنفسجي بالريتينول + علبة كريم بيبانثين + علبة كريم أكريتين 0.025%

اخلطيهم كويس جدا جدا وحطيهم بعلبة معتمة واحفظيهم بالثلاجة

وحطي منها مره ليلا قبل النوم مع عدم التعرض للضوء دهان بسيط جدا لاتكثري

والصبح تغسليه

وتحطي من كريم أفوكين4%

العلاج لمدة شهر

ولو حسيتي بحكة أو إلتهاب استخدمي كريم إلوكوم مرتين باليوم

وخللي الخلطة تبقى يوم اه ويوم لاء يعني 3 مرات بالأسبوع فقط
نعناعه 2011
نعناعه 2011
سلام ............
.يااااااااادكتورة أيش رأيك في كريم امبيليكا ,وكمان في حبوب فيرومين وأنا أستخدمها وأنا أرضع طبيعي
أنا طالبه في الكليه أيش أستخدم كريم في النهار وكمان الواقي وبشرتي عااديه ............الله يسعدك
آآآآآآآآآآآآآآآسفه حاسه أنا أزعجناك
دايم مشتاقه
دايم مشتاقه
كيف حالك يادكتورة
حابة اسالك انا بشرتي مختلطه وان شاء الله ناويه
استخدم كريم بيبانثين الأزرق
بس عايزة كريم مرطب يكون مثل كريم الاساس استخدمه في الليل
ويكون سعره مناسب
قريت عن واقي سيباميد بس هو واقي عن الشمس مثل كريم الاساس
فيه لون لكن يستخدم في النهار هل اقدر استخدمه وقت الليل
وياليت اذا تعرفي شكله تنزلي صورته او
تختاري لي الافضل
وايضا اعاني من سواد داخل الشفايف هل في كريم يزيل هذي المشكله
والله يجزيك كل خير
وييسر لك جميع امورك

جزانا وإياك عزيزتي

كريم بيبانثين الأزرق ممتاز تقدري تستخدميه براحتك

ليه عايزة تستخدمي واقي اشعة الشمس الملون ليلا؟؟الهدف ايه؟بدل كريم الأساس تقصدي؟؟ طيب ايه المانع من كريم الأساس؟؟

بالعكس كريم الأساس أخف على البشرة من الكريمات الواقية من الشمس لأن تقريبا معظم الكريمات الواقية بتكون دهنية على البشرة وبتلمع جدا
انا عايزة كريم مرطب يكون فيه لون يصفي البشرة من الاحمرار يعني استخدمه في الليل للبيت
وللطلعات الخفيفه لان كريم الاساس يوميا بيضر البشرة
طيب بالنسبة لسواد الشفايف هل فيه كريم يحل المشكله
ومشكووورة مقدما