د/طيــر الحــرم
مشكووووووره الله يجعلها في موازيييين اعماااالك لو سمحتي عندي سؤال.ماهو افضل واقي .
مشكووووووره الله يجعلها في موازيييين اعماااالك ...
أنا دايما بنصح بنوع الواقي دا

أهم شئ تكون درجة الحماية 50 أو أكثر وتكرري وضعه على البشرة كل 3 ساعات سواء انتي بالشمس أو أمام الفرن

وتحطيه قبل التعرض للشمس بربع ساعة
د/طيــر الحــرم
مساء الخير حبيت استفسر عن واقي شمس فوتو ديرم طبعا بشرتي دهنيه من الانف وجافه من حول الفم هل يناسبني والشي الثاني كريم مومينتا هل ينفع لتبييض المنطقه الحساسه وشكرا
مساء الخير حبيت استفسر عن واقي شمس فوتو ديرم طبعا بشرتي دهنيه من الانف وجافه من حول الفم هل...
واقي فوتوديرم صراحة برأيي مش بنصح بيه ورأي مجربين كتير له إنه مش فعال في شمسنا برغم إن درجة حمايته 100 وبرغم إنه من شركة بيوديرما المعروفة

كريم مومينتا

كريم مضاد للإلتهاب ومضاد للفطريات مالوش دخل بالتبييض عزيزتي
د/طيــر الحــرم
الله يجزاك كل الخير دكتوره دكتوره انت قلت لي استخدم للركب افالون 2% او الدوكين 2% انا ماحصلت من النوعين الا 4%بالميه واخذت افالون ينفع او ضروري 2%
الله يجزاك كل الخير دكتوره دكتوره انت قلت لي استخدم للركب افالون 2% او الدوكين 2% انا...
عادي عزيزتي مادام مش متوفر ليك

بس استخدمي كمية بسيطة مع التدليك الجيد حتى يتشربه الجلد تماما مره ليلا
د/طيــر الحــرم
الله يجزاك الجنه عندي سؤال انا مرضع وعندي في بشرتي اثار حبوب واستخدمت كريم رتن مع افالون والدوكين وكريم للحساسيه مخلوطه مع بعض اشتريتها من الصيدليه جاهزة المهم استخدمتها فترة اسبوعين واعجبتني النتايج مره بس قريت ان هذي الكريمات ماتناسب المرضع لانها تفرز في الحليب ووقفتها ممكن تدليني على كريمات اقدر استخدمها وانا ارضع ولك كل الشكر والله يجعلها في موازين حسناتك
الله يجزاك الجنه عندي سؤال انا مرضع وعندي في بشرتي اثار حبوب واستخدمت كريم رتن مع افالون...
جزانا وإياك عزيزتي

عزيزتي الحمل وأول 6 شهور من الرضاعة يفضل ماتستخدميش أي كريمات تفتيح أو تقشير

فوقفيها لو انتي في أول 6 شهور من الرضاعة

والكريمات الطبيعية اللي ممكن تستخدميها كبديل بطيييئة جدا جدا

بعدين فيه نقطة ثانية وهي خلط الكريمات مع بعض كلها في وقت واحد ووضعها في علبة زي اللي بيحصل بالصيدليات

الأمر دا خاطئ لأن الكريمات دي بتتأكسد وبتخلطي نقطة من كل كريم فقط وقت الإستخدام على قدر حاجتك فقط مره ليلا ولاتتعرضي للضوء

بعدين أفالون هو نفسه إلدوكين فليه يحط الإثنين وهما نفس التركيب؟
د/طيــر الحــرم
لو سمحتي انا عندي زيون ابيض منتشر في الجبهه واثار حب شباب كمان بالجبهه وشوي ع الدقن ايش الحل ؟
لو سمحتي انا عندي زيون ابيض منتشر في الجبهه واثار حب شباب كمان بالجبهه وشوي ع الدقن ايش...
الزيوان الأبيض تقصدي حبوب بيضا تحت الجلد ولو ضغطتي عليها بتخرج مادة دهنية بيضاء ثقيلة

استخدمي مره ليلا كريم رتين A بطرف إصبعك فقط على الحبوب البيضا مع عدم التعرض للضوء

علشان تقشري طبقة الجلد السطحية اللي مغطية فتحة الحبه فتقدري تفضيها بسهولة

استخدميه مدة حوالي اسبوعين وبلغيني بالنتيجة

واستخدمي صابونة الكبريت لو تقدري فقط على منطقة الجبهة علشان تعمل كمقشر خفيف سواء للبقع أو للحبوب البيضاء

أما البقع

هاتخطي عليها

كريم رتين A
كريم أفالون أو كريم إلدوكين2%

تاخدي نقطه من دا ونقطة من دا وتخلطيهم وتحطيه على البقع بطرف إصبعك

مره ليلا مع عدم التعرض للضوء وتقومي الصبح تغسليها

ولو حصل إلتهاب استخدمي كريم إلوكوم مره يوميا حتى يتوقف الإلتهاب

مع وضع واقي من اشعة الشمس وانتي خارجة بالشمس أو لو قدام الفرن وحرارة المطبخ