د/طيــر الحــرم
دكتورتنا الفاضله جزاك الله الجنه على ما تقدمينه من عمل نافع لدي عده اسئله ما هو افضل كريم مرطب لمنطقه حول العينين لاني احس احيانا ببعض الجفاف مع انه لايوجد هالات ولله الحمد وهل هناك كريم يستخدم بعد ازاله الشعر لتخفيف نمو الشعر هل مشقر الشعر جولان مضر بالبشره لاني استخدمه للوجه هل من الافضل استخدام واقي الشمس اثناء الطبخ علما بان الجو عندنا في السعوديه حر ولا يوجد لدي تكييف في المطبخ ودمتي في حفظ الله
دكتورتنا الفاضله جزاك الله الجنه على ما تقدمينه من عمل نافع لدي عده اسئله ما هو افضل كريم...
جزانا وإياك عزيزتي

مرطب حول العينين ممكن تستخدمي كريم بانثينول مرتين باليوم

وبالليل حطي زيت لوز حلو مع زيت جنين القمح أو كبسولة فيتامين E تثقبيها وتحطي الزيت اللي فيها بعد تخفيفه بزيت اللوز الحلو على منطقة حول العينين

كريمات تخفيف نمو الشعر لم يثبت فعليا عملها من منظمات الصحة العالمية فماتجريش على شرائها لأن لسه تأثيرها مش واضح طبيا وغير مسجل بمنظمات الصحة إنها فعالة

واقي الشمس طبعا لازم وانتي خارجة بالشمس ودرجة حماية 50 أو اكتر كل ساعتين تكرري تحطيه

وبالبيت أنا دايما بنصح بواقي الشمس داخل البيت كمان خصوصا لو بتتعرضي لحرارة البوتاجاز والفرن والإضاءة البيضاء النيون لأن إضائتها زي الشمس لكن ضعيفة

لكن مش لازم تكرريه كل ساعتين زي واقي الشمس بالخارج

ومش لازم قوته تكون عالية زي واقي الخروج

مشقر الوجه أنا مش شايفه فيه ضرر لأنك بتستخدميه مره كل شهر تقريبا أو مره كل 3 أسابيع

فأعتقد مافيش منه ضرر استخدميه مافيش مشكلة
د/طيــر الحــرم
وافضل سيروم للبشره
وافضل سيروم للبشره
سيروم للبشرة زي سيروم من ماركة لوريال أو من ماركة روك

معناها عناية مركزة على حسب الحاجة

يعني لو محتاجة ترطيب للبشرة مثلا

أو لو محتاجة سيروم للتجاعيد وماركة روك من أشهر الماركات لعلاج التجاعيد
د/طيــر الحــرم
مرحبا دكتوره انا بحاجه الي استشاره انا بشرتي دهنيه مختلطه يعني وباهته مرررره لاني اشررررررررررب قهوه كثير والان انا بحاول اعدل نظامي الغذائي وفي نفس الوقت ابي شي يرجه رونق البشره ونظارتها ممكن اقنعه مغذيه عاليه التركيز اعملها للبشررررررررررره المختلطه حبيبتي
مرحبا دكتوره انا بحاجه الي استشاره انا بشرتي دهنيه مختلطه يعني وباهته مرررره لاني اشررررررررررب...
اغسلي بشرة وجهك بغسول كلين أند كلير الرغوي الموف البنفسجي

كريم بانثينول تدهني منه وجهك مرتين باليوم

وتعملي مشروب بيتكون من ((3حبات تمر+5حبات زبيب+ملعقة حلبة+نصف كوب حليب+نصف كوب ماء))تحطيهم على النار كلهم حتى يغلوا كويس بعدين صفيهم وخدي مائهم فقط واشربيه

العسل الأسود المصري عسل قصب السكر ممتاز

ولوشن الحليب والعسل وصفار البيض النيئ ممتاز لنضارة البشرة

وقشر البرتقال الوصفة اللي كتبتها بأول صفحة

وقللي من القهوة شويه وقللي من البيبسي والشوكولاتة والمقليات
د/طيــر الحــرم
لااله الاالله الحمدالله ...الله يعطيكي العافيه..بشرتي من نوع الحساسه وجافه ورقيقه وفيهاحبوب واحمراروخاصة تحت عيني مع انتفاخ زي المخده وبروز الاورده زرقاء وخطوط وتجاعيد خفيفه تحت العيون وزاوية العين اش العلاج لبشرتي ...وابغى شيء زي الكريمات وخلطات تزيد من سماكة وتقوية الوجه وصقلها ...
لااله الاالله الحمدالله ...الله يعطيكي العافيه..بشرتي من نوع الحساسه وجافه ورقيقه وفيهاحبوب...
طيب عزيزتي ياريت ترسليلي صورة على الخاص للحبوب دي

ولمنطقة حول العينين
د/طيــر الحــرم
بالنسبه حق الكريمين امسحه ع الخد كله ولا بس على حبه حبه وصابونه الكبريت ماتجفف الوجه لان وجهي بسرعه يجف
بالنسبه حق الكريمين امسحه ع الخد كله ولا بس على حبه حبه وصابونه الكبريت ماتجفف الوجه لان وجهي...
لا ..فقط على الحبوب

صابونة الكبريت مره واحده باليوم لأنها كمضاد حيوي فبيكفي مره واحده مادام بتجفف بشرتك