اتمنى 00
اتمنى 00
د/طيــر الحــرم
جزاااااااااااااااااااااااااك الله خيرا اختي لو تسمحين هل قشر البرتقال الي نستعملوه هو البرتقال الحامض أو الحلو ؟؟ و بارك الله فيك و كمان عندي مشكلة اني لما استعمل الليمون يطلعلي حبوب كثيرة في وجهي فما عاد استعمله ما السبب يا ترى؟؟؟ أنا متابعة معك باذن الله
جزاااااااااااااااااااااااااك الله خيرا اختي لو تسمحين هل قشر البرتقال الي نستعملوه هو البرتقال...
عزيزتي أمة التواب

قشر البرتقال أي نوع عادي حامض أو حلو مش هاتفرق

أما الليمون يمكن بشرتك بتتحسس منه لأنه حامضي جدا أكثر من البرتقال فماتستخديميهوش

جربي قشر البرتقال فقط
د/طيــر الحــرم
يعطيك الف عافية على الموضوع الرآئع وياليت تفيديني بخلطة فعالة وآمنة لحب الشباب وآثارة خاصة اللي تكون بالظهر والأكتاف
يعطيك الف عافية على الموضوع الرآئع وياليت تفيديني بخلطة فعالة وآمنة لحب الشباب وآثارة خاصة اللي...
آثار حب الشباب ماقدرش أفيدك بوصفة طبيعية ليها

لأنها بتحتاج علاج طبي أفضل

لو الحبوب الملتهبه راحت تماما

هاتي صابونة أكني إيد Acne aid

أو صابونة الكبريت

ودي اللي هاتستحمي بيها لظهر ولكتفك وأماكن الآثار

أما الآثار هاتي الكريمات دي

ديفيرين كريم Differin cream 0.1% << مره واحده ليلا يوميا فقط على الآثار بقطنة أذن تدليك خفيف على البقع فقط قبل النوم

إليكوم كريم elocom cream 0.1% << دا وقت اللزوم لو حسيتي بإلتهاب أو حكة من الكريم الأول

استمري عليه اسبوعين وتابعيني بالنتيجة لأن إحتمال أزودلك كريم تفتيح معاها بس الكريم الأول كافي للتقشير وللتفتيح بإذن الله

وخدي بالك عند وضع الكريم عدم التعرض للضوء يعني حطيه قبل النوم

والصبح تغسليه كويس بصابونة أكني إيد أو صابونة الكبريت

هل البقع والآثار بالظهر والكتفين فقط؟هل فيه حبوب لسه ولا انتهت وباقي فقط الآثار؟
د/طيــر الحــرم
ماتعرفي حاجه للاماكن الغامقه بالجسم ولسمار الشفايف شفايفي العلويه سمراء والسفليع محدده باللون البني....
ماتعرفي حاجه للاماكن الغامقه بالجسم ولسمار الشفايف شفايفي العلويه سمراء والسفليع محدده باللون...
إسمرار أماكن الجسم المختلفة بإذن الله في خلال يومين هاكتب موضوع عنه بأماكن الجسم المختلفة والعلاج المستخدمه لعلاجها

أما تحديد لون الشفايف بلون أسمر

صراحة علاجها صعب عزيزتي لأنها بتكون طبيعة

بس فيه حالات بتتحسن

استخدمي كريم Elocom0.1% cream مرتين يوميا لمدة أسبوعين فقط

ولاتزودي عن اسبوعين لو مالقيتيش تحسن

وكريم بانثينول دهان مره واحده فقط يوميا Panthenol cream

وتجنبي الآتي ضروري

تجنبي التعرض للشمس مع وضع واقي من أشعة الشمس ويوجد بالصيدليات واقي من أشعة الشمس مخصص للشفايف

قللي من شرب القهوة وخصوصا القهوة التركي

قللي شرب البيبسي والكولا والشاي

واهتمي جدا جدا بالترطيب المستمر لشفايفك مهم جدا لأن الجفاف بيزود الإسمرار

وشفاك الله وعافاك
د/طيــر الحــرم
لا يمكنك مشاهدة هذا التعليق لانتهاكه شروط الاستخدام.
عزيزتي أنا مابنصحش بأي كريم غير معروف التركيب

كريم بين ليس كريما طبيا معروف التركيب

تجميلي ومصدره تايلاند وأعتقد غير مصرح من وزارة الصحة

فأكيد مكوناته غير طبية أو بكميات مش محسوبة فانتبهي

وكون إن فيه واحده استخدمته لمدة15 سنة وماتضررتش دا مش دليل إنه آمن

أنا ماعرفش تركيبة فماقدرش أفيدك فيه خصيصا لكن مش بنصحش بيه

انتي عايزه تستخدميه ليه؟؟يمكن يكون فيه كريم طبي مصرح بيه أفضل منه

بالنسبة للعناية بالبشرة في هذه المرحلة العمرية لو مافيش تجاعيد تقدري تستخدمي كريم توتال إيفيكت من أويل أوف أولاي Total effect

اللي علبته لونها أسود من برا

حطيه مره ليلا

المجموعة دي خفيفه وللعناية بالبشرة من التجاعيد

كمان كبسولات فيتامين E وزيت اللوز الحلو كخليط وتدلكي بيه بشرتك قبل النوم حلو جدا

والليمون كماسك لو بشرتك مش بتتحسس منه حطيه لمدة 10 دقايق على بشرتك واشطفيه بعدها

الإستمرار والمداومة على الحاجات دي بيحافظلك على بشرتك بدون تجاعيد بإذن الله وبيأخر جدا من ظهورها

دا مع التغذية الصحية وشرب ماء كتير طول اليوم